@article { author = {Hajipour Abaei, Najmeh and Ashk, Ali Reza and Barsampour, Reza and Mehni, Omid}, title = {Identifying Job Challenges of Rural School Principals: A Phenomenological Study}, journal = {Applied Educational Leadership}, volume = {2}, number = {2}, pages = {1-12}, year = {2021}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2717-4484}, eissn = {2717-4492}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to identify the job challenges of rural school. This study came from the qualitative approach of the interpretive phenomenon (hermeneutics). The research area included all Reagan County school principals. The research area included all Reagan County rural school principals. Purposeful sampling method was used to select participants. The selection of participants continued until the theoretical saturation was reached. Theoretical saturation was obtained in the present study until the participant interview # 16. Data analysis was followed by Dickelmann and Iran (1989). The research findings showed that the challenges of rural school principals include three categories of individual challenges of the principal (principals' nativeness, scientific conditions and managerial experience, interpersonal relationship of the principal and the principal's educational evaluation of the school situation), organizational challenges ( Economic conditions, preparation and allocation of school budgets, circulars, school space and amenities, sufficient and appropriate manpower, principal authority, in-service classes, criteria and how to implement assessments in school), extra-organizational challenges (problems The special education of rural school students is the provision of tuition fees, moral problems and violence, inability and non-cooperation of effective institutions, communication and influence of parents on the school and students). The aim of this study was to identify the job challenges of rural school principals. This study came from the qualitative approach of the interpretive phenomenon (hermeneutics). The research area included all Reagan County school principals. Rural schools and, in turn, the duties of the principals of these schools have special conditions.}, keywords = {principals,school,Education,Rural Areas}, title_fa = {شناسایی چالش های شغلی مدیران مدارس روستایی: یک پژوهش پدیدارشناسی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالش‌های شغلی مدیران مدارس روستایی اجرا شد. این پژوهش ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از رویکرد کیفی پدیدارﺷﻨﺎﺳﯽ تفسیری (هرمنوتیک) اﻧﺠﺎم شد. میدان پژوهش شامل کلیه مدیران مدارس روستایی استان کرمان بود. جهت انتخاب مشارکت کنندگان از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. انتخاب مشارکت کنندگان تا رسیدن به اشباع نظری ادامه داشت. اشباع نظری در پژوهش حاضر تا مصاحبه مشارکت کننده شماره 26 حاصل شد. تجزیه و تحلیل داده‌ﻫﺎی مصاحبه‌های پژوهش ﺑﺎ رویکرد دیکلمن و ﻫﻤﮑﺎران (1989) اﻧﺠﺎم شد. یافته‌های پژوهش نشان داد چالش‌های مدیران مدارس روستایی شامل سه دسته چالش‌های فردی مدیر (زیست بومی بودن مدیران، شرایط علمی و تجربه مدیریتی، ارتباط بین فردی مدیر و ارزشیابی آموزشی مدیر از وضعیت مدرسه)، چالش‌های سازمانی (شرایط اقتصادی، تهیه و تخصیص بودجه مدرسه‌ای، بخشنامه‌ها، فضای و امکانات رفاهی مدرسه، نیروی انسانی کافی و مناسب، اختیارات مدیر، کلاس‌های ضمن خدمت، ملاک‌ها و نحوه اجرا ارزیابی‌ها در مدرسه)، چالش‌های فراسازمانی (مشکلات خاص آموزشی دانش‌آموزان مدارس روستایی، تأمین هزینه‌های تحصیل، مشکلات اخلاقی و خشونت، ناتوانی و عدم همکاری نهادهای موثر، ارتباط و تاثیر والدین بر مدرسه و دانش‌آموزان) می‌باشد. مدارس روستایی و متقابلاً وظایف مدیران این مدارس شرایط خاص را داراست. بنابراین تعیین ماموریت مدیران، اهداف مدرسه، ملاک‌های ارزیابی مدیران و مدارس بایت با شرایط یک مدرسه روستایی سازگار باشد.}, keywords_fa = {مدیران,مدارس,آموزش و پرورش,مناطق روستایی}, url = {https://ael.uma.ac.ir/article_1526.html}, eprint = {https://ael.uma.ac.ir/article_1526_1661df54fbff65d862335023a3fb1130.pdf} } @article { author = {Soltani Gerdfaramarzi, Fatemeh and Heydari, Sedigheh}, title = {Introduction and Cross-Cultural Adaptation of Teachers Professional Identity Tension Scale}, journal = {Applied Educational Leadership}, volume = {2}, number = {2}, pages = {13-26}, year = {2021}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2717-4484}, eissn = {2717-4492}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to Introduction and Cross-Cultural Adaptation of Professional Identity Tensions Scale among Elementary school Teachers in Karaj in the first half of 2020. The method of the present study was based on psychometric methods and the tools used were the professional identity stress scale of Hanna et al. (2019), the statistical population were all elementary school teachers of Karaj and the statistical sample of 340 teachers who due to the prevalence of coronavirus, were selected by available method. Data analysis method in Varimax rotational exploratory factor analysis; Cronbach's alpha coefficient was the maximum correlation in the confirmatory factor analysis and in the reliability study. The results showed that the fitness indices in the factor structure obtained during the exploratory analysis were favorable. This has confirmed the validity of the structure of the Persian version of the instrument under study. Cronbach's alpha coefficient was obtained for each of the subscales as well as the total scale above 0.7. In general, the results showed that the scale has acceptable validity and reliability.}, keywords = {Stress of Professional Identity,teachers,Validity,Reliability,Cross-Cultural Adaptation}, title_fa = {معرفی و بومی‌سازی مقیاس تنش هویت حرفه‌ای معلمان}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف معرفی و بومی‌سازی مقیاس تنش هویت حرفه‌ای در بین معلمان دوره ابتدایی شهر کرج در نیمه اول سال 99 انجام شد. روش پژوهش حاضر با تکیه بر روش‌های روانسنجی و ابزار مورد استفاده مقیاس تنش هویت حرفه‌ای هانا و همکاران (2019) بوده است. جامعه آماری کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر کرج و نمونه آماری 340 نفر معلم بوده که به دلیل شیوع ویروس کرونا، به شیوه در دسترس انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها در تحلیل عاملی اکتشافی، چرخش واریمکس؛ در تحلیل عاملی تاییدی، حداکثر درست‌نمایی و در بررسی اعتبار، ضریب آلفای کرونباخ بوده است. نتایج نشان داد شاخص‌های برازندگی در ساختار عاملی بدست آمده طی تحلیل اکتشافی مطلوب بوده است. این مطلب بیانگر تایید روایی سازه نسخه فارسی ابزار مورد بررسی بوده است. ضریب آلفای کرونباخ نیز برای تک تک خرده مقیاس‌ها و نیز مقیاس کل بالاتر از 7/0 حاصل شد. به طور کلی نتایج نشان داد مقیاس مذکور از روایی و اعتبار قابل قبول برخوردار است.}, keywords_fa = {تنش هویت حرفه‌ای,معلمان,روایی,اعتبار,بومی‌سازی}, url = {https://ael.uma.ac.ir/article_1527.html}, eprint = {https://ael.uma.ac.ir/article_1527_e657f77608c09cce1e2c68220c04a6ca.pdf} } @article { author = {heydarian, masoumeh and salimi, nooshin}, title = {Effectiveness of mindfulness-based group therapy approach on academic self-efficacy, achievement motivation and stress coping strategies in students}, journal = {Applied Educational Leadership}, volume = {2}, number = {2}, pages = {27-36}, year = {2021}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2717-4484}, eissn = {2717-4492}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to determine the effectiveness of mindfulness-based group therapy on academic self-efficacy, achievement motivation and stress coping strategies in middle-school female students Sarpol-e Zahab city.The present study was a quasi-experimental pre-test-post-test study with a control group that was conducted in 2019 in Sarpol-e Zahab. The sampling method was a cluster and the number of samples in the intervention and control groups was 40 (20 people in each group). The intervention group received mindfulness-based group therapy during eight sessions (each 60- 90-minute session). Data were collected at two times, before and immediately after the intervention using standard questionnaires of achievement motivation, Morgan-Jinks Student Efficacy Scale and coping strategies of stress. Data were analyzed by independent t-test, paired t-test and chi-square test using SPSS 16 software and a significance level of 5%. The results showed that mindfulness-based group therapy improved the scores of academic self-efficacy, achievement motivation and stress coping strategies in the students of the intervention group compared with the control group (p<0/001). It is suggested that such interventions be introduced as an important tool for psychologists and counselors in the field of education.}, keywords = {stress,achievement motivation,self-efficacy,mindfulness,group therapy}, title_fa = {اثربخشی رویکرد گروه‌درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکارآمدی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و راهبردهای مقابله با استرس در دانش آموزان}, abstract_fa = {این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی گروه‌درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکارآمدی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و راهبردهای مقابله با استرس در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر سرپل ذهاب انجام شد. مطالعه حاضر پژوهشی نیمه تجربی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود که در سال 1398 در شهرستان سرپل ذهاب انجام شد. روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و تعداد نمونه‌ها در دو گروه مداخله و کنترل 40 نفر بود (هر گروه 20 نفر). گروه مداخله در طول هشت جلسه60 تا 90 دقیقه ای، آموزش های گروه‌درمانی مبتنی بر حضور ذهن دریافت کردند. داده‌های مربوط به دانش آموزان در دو مقطع زمانی قبل و بلافاصله بعد از مداخله با استفاده از پرسشنامه‌های استاندارد انگیزش پیشرفت، خودکارآمدی تحصیلی مورگان-جینکز و راهبردهای مقابله با استرس جمع‌آوری شد. داده‌ها با آزمون‌های آماری t مستقل، t زوجی و آزمون کای دو و با استفاده نرم‌افزار SPSS 16 و سطح معنی‌داری 5٪ مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد که گروه‌درمانی مبتنی بر حضور ذهن، موجب بهبود معنادار نمرات خودکارآمدی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و راهبردهای مقابله با استرس در دانش آموزان گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل گردید (0/001 > P ). به نظر می رسد مداخله گروه‌درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی با افزایش مهارت‌های ذهنی دانش آموزان منجر به بهبود خودکارآمدی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و راهبردهای مقابله با استرس گردید.}, keywords_fa = {استرس,انگیزش پیشرفت,خودکارآمدی,ذهن آگاهی,گروه‌درمانی}, url = {https://ael.uma.ac.ir/article_1529.html}, eprint = {https://ael.uma.ac.ir/article_1529_4e34cedc872056b5b214ea5f48da1aef.pdf} } @article { author = {taherpour kalantry, masood and ghaderi, mohmmad reza and azemy, alireza}, title = {Investigating the relationship between 360-degree feedback and organizational performance with the quality of work life of primary and secondary school principals in Sarayan}, journal = {Applied Educational Leadership}, volume = {2}, number = {2}, pages = {37-52}, year = {2021}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2717-4484}, eissn = {2717-4492}, doi = {}, abstract = {. This research was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of implementation method. The study population of all primary and secondary school principals in Sarayan city in the academic year of 2009-2010, which is 240 people, and the research sample was done by stratified random sampling method, which with the Cochran's formula, the sample size was 140 people. The research instruments were three standard 360-degree feedback questionnaires of Morgan, Kenan and Cullinan (2005), Hershey and Goldsmith Questionnaire (2009) and Hookle Brief Quality of Work Questionnaire (1996). The content validity of the questionnaires and their reliability were estimated based on Cronbach's alpha coefficient of 0.83, 0.86 and 0.89, respectively. Descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics (one-sample t-test, two-group t-test, one-way variance F and regression) were used to analyze the data in SPSS software version 22. The results showed that the average of the research sample is desirable for each of the variables. Also, the variables of 360-degree feedback, organizational performance and quality of working life in terms of education were significant for all variables and in terms of gender for the variables of 360-degree feedback and quality of working life. The results of correlation coefficient also showed that there is a direct and significant relationship between 360 feedback with quality of work life and between each of the components of organizational performance with quality of work life.}, keywords = {360-degree feedback,Organizational Performance,quality of work life}, title_fa = {بررسی ارتباط بازخور 360 درجه و عملکرد سازمانی با کیفیت زندگی کاری مدیران مدارس ابتدایی و متوسطه شهرستان سرایان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بازخور 360 درجه و عملکرد سازمانی با کیفیت زندگی کاری مدیران مدارس ابتدایی و متوسطه شهرستان سرایان انجام گردید. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش کلیه مدیران ابتدایی و متوسطه شهرستان سرایان در سال تحصیلی 99-1398 که 240 نفر می‌باشند و نمونه پژوهش که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انجام شد که با فرمول کوکران حجم نمونه 140 نفر بودند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه استاندارد بازخور 360 درجه مورگان، کنان و کولینان (2005)، پرسشنامه هرسی و گلداسمیت (2009) و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری هوکول بریف (1996) بود. روایی پرسشنامه‌ها از نوع محتوایی و پایایی آن‌ها برمبنای ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0.83، 0.86 و 0.89 برآورد گردید. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (تی تک نمونه‌ای، تی دوگروهی، F واریانس یکطرفه و رگرسیون) در محیط نرم‌افزاری spss نسخه 22 استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین نمونه پژوهش برای هریک از متغیرها دارای مطلوبیت می‌باشد. همچنین متغیرهای بازخورد 360 درجه، عملکرد سازمانی و کیفیت زندگی کاری برحسب تحصیلات برای تمام متغیرها و برحسب جنسیت برای متغیرهای بازخورد 360 درجه و کیفیت زندگی کاری معنادار بود. نتایج ضریب همبستگی نیز نشان داد که بین بازخورد 360 با کیفیت زندگی کاری و بین هریک از مؤلفه‌های عملکرد سازمانی با کیفیت زندگی کاری، نیز ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد.}, keywords_fa = {بازخور 360 درجه,عملکرد سازمانی,کیفیت زندگی کاری}, url = {https://ael.uma.ac.ir/article_1533.html}, eprint = {https://ael.uma.ac.ir/article_1533_4b784e0a3c24337c1b64a9034f8f5f25.pdf} } @article { author = {mahmoudian, asad}, title = {The Effect of Triz Training on the Problem Solving Ability of Specialized Industry and Mining holding Managers}, journal = {Applied Educational Leadership}, volume = {2}, number = {2}, pages = {53-68}, year = {2021}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2717-4484}, eissn = {2717-4492}, doi = {}, abstract = {The main purpose of this study was to determine the effect of Triz training on the problem solving ability of Expert Holding of Industry and Mining managers. For this purpose, a sample of 86 members of the 110-member community of holding managers including headquarters managers, subsidiaries and projects was selected by random sampling. In this study, a pretest post test experimental design with a control group was used which consisted of an independent variable of Triz training and dependent variables self-esteem in problem solving, tendency-avoidance style and personal control. The instrument used for data collection was standard questionnaire of Hepner and Patterson problem solving. Research hypotheses were tested using covariance analysis. The results showed that Triz training increased self-esteem in problem solving, orientation-avoidance, personal control, and problem-solving skills of specialized industry and mining managers. According to the results of this study, it can be concluded that Triz training is effective in increasing the problem solving ability of managers}, keywords = {Education,innovative problem solving theory,problem solving ability,problem solving}, title_fa = {بررسی تاثیر آموزش تئوری حل ابداعانه مسئله بر توانایی حل مسئله مدیران هلدینگ تخصصی صنعت و معدن}, abstract_fa = {عواقب تصمیماتی که مدیران در سازمانها اتخاذ می‌کنند نسبت به تصمیماتی که کارمندان می گیرند، گستره وسیعتری را متاثر می‌سازد. پژوهش حاضر با هدف اصلی تعیین اثر آموزش تریز بر توانایی حل مسئله جامعه مدیران هلدینگ تخصصی صنعت و معدن انجام گرفت. تحقیق از لحاظ نوع هدف کاربردی و از نظر ماهیت داده‌ها کمی است. برای این منظور از جامعه 110 نفری مدیران هلدینگ شامل مدیران ستاد، موسسات و پروژه‌های تابعه با روش نمونه‌گیری تصادفی و داوطلبانه نمونه‌ای به اندازه 86 نفر انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده برای جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد حل مسئله هپنر و پترسون (1982) است. در این تحقیق روایی پرسشنامه توسط تعدادی از اساتید دانشگاهی تایید شده است. جهت تعیین اعتبار علمی پرسشنامه از شاخص روایی محتوی (CVI) و ضریب روایی محتوی (CVR) استفاده شد. همچنین میزان آلفای کرونباخ 77/0 بدست آمد که نشان از پایایی پرسشنامه دارد. فرضیه‌های تحقیق با استفاده از تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفتند. در این تحقیق از طرح آزمایشی پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد که متشکل از یک متغیر مستقلِ آموزش تئوری حل ابداعانه مسئله و متغیرهای وابسته اعتماد به حل مسائل، سبک گرایش - اجتناب و کنترل شخصی بود. یافته‌های این تحقیق نشان داد آموزش تریز باعث افزایش اعتماد به خود در حل مسایل، شیوه گرایش – اجتناب، کنترل شخصی و توانایی حل مسئله مدیران هلدینگ تخصصی صنعت و معدن گردیده است. با توجه به نتایج این پژوهش می‌توان آموزش تریز را در افزایش توانایی حل مسئله مدیران موثر دانست.}, keywords_fa = {آموزش,تئوری حل ابداعانه مسئله,توانایی حل مسئله,حل مسئله}, url = {https://ael.uma.ac.ir/article_1534.html}, eprint = {https://ael.uma.ac.ir/article_1534_33fd22dcbc0b1d4c8f588392c4c26546.pdf} } @article { author = {Moradian, Yousef and Hejazi, Asad}, title = {Predicting organizational virtue based on moral leadership mediated by moral culture}, journal = {Applied Educational Leadership}, volume = {2}, number = {2}, pages = {69-78}, year = {1400}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2717-4484}, eissn = {2717-4492}, doi = {}, abstract = {This research was designed and implemented with the aim of analyzing, identifying and determining the professional competencies of teachers in order to provide a conceptual framework. The research method is exploratory hybrid. First, in the qualitative stage through semi-structured interviews with 20 experts, experts and primary school teachers who were selected by purposive sampling, after the interview and coding and obtaining the following components and components, dimensions Teachers' professional competence including 4 dimensions of knowledge, skill, individual and ability were identified. In the quantitative part, the statistical population of the study was all teachers in Alborz province (7000 people) from which 364 people were selected by cluster random sampling. A researcher-made questionnaire on teachers' professional competencies was used to collect information. Findings showed that at a significance level of 0.01, there is a significant difference between the average rank of the dimensions of professional competence of teachers in both the current and desired situation. In both situations, the dimensions of teachers' professional competence are: knowledge dimension, skill dimension, individual dimension, ability dimension. Also, the average score of these dimensions is significantly different according to the current and desired situation. This difference is significant for the dimension of knowledge, skill and ability at the level of 0.99 (p˂0.01), and for the individual dimension at the level of 0.95. Is (p 050.05). The results of this study can open new windows for fundamental attention to the professional competence of teachers and make desirable changes in the review of the human resource improvement program.}, keywords = {Vocational qualifications,teachers,Elementary school}, title_fa = {واکاوی صلاحیت های حرفه‌ای آموزگاران دوره ابتدایی}, abstract_fa = {    این پژوهش با هدف واکاوی و شناسایی و تعیین صلاحیت های حرفه ای آموزگاران به منظور ارائه یک چارچوب مفهومی طراحی و اجرا شد. روش پژوهش، از نوع ترکیبی اکتشافی است. ابتدا در مرحله کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 نفر از متخصصان و صاحب‌نظران و آموزگارن دوره ابتدایی که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند،بعد از انجام مصاحبه و کد­گذاری و دستیابی به زیر مؤلفه ­ها و مؤلفه­ها، ابعاد صلاحیت حرفه ای آموزگاران  شامل 4 بعد دانشی، مهارتی، فردی و توانایی شناسایی شدند. در بخش کمی، جامعه آماری پژوهش کلیه آموزگاران استان البرز (7000 نفر) بودند که از بین آنها تعداد 364 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع­آوری اطلاعات، از پرسش‌نامه محقق ساخته صلاحیت­های حرفه­ای آموزگاران استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد، در سطح معناداری 01/0 بین میانگین رتبه ابعاد صلاحیت حرفه ای آموزگاران در هر دو وضعیت موجود و مطلوب تفاوت معنی­ داری وجود دارد. در هر دو وضعیت، ابعاد صلاحیت حرفه­ای آموزگاران به ترتیب عبارتند از :بعد دانشی، بعد مهارتی، بعد فردی، بعد توانایی. همچنین میانگین نمره این ابعاد بر حسب وضعیت موجود و مطلوب با هم تفاوت معنی داری دارد این تفاوت برای بعد دانشی، مهارتی و توانایی در سطح 99/0 (01/0˂p)، و برای بعد فردی در سطح 95/0 معنی دار است (05/0˂p). نتایج این پژوهش می‌تواند دریچه­های جدیدی را برای توجه بنیادی به صلاحیت حرفه­ای آموزگاران  و ایجاد تغییرات مطلوب در بازنگری برنامة بهسازی منابع انسانی بگشاید.}, keywords_fa = {صلاحیت حرفه‌ای,آموزگاران,دوره ابتدایی}, url = {https://ael.uma.ac.ir/article_1539.html}, eprint = {https://ael.uma.ac.ir/article_1539_9be214b4c99d9fd363a0571970d8fa50.pdf} } @article { author = {Tavasoli, Dariush and Ghalei, Alireza and Mohajeran, Behnaz and Ahmadi Balutaki, Kosar}, title = {Investigating the mediating role of emotional intelligence in the relationship between transformational leadership style and the level of accountability of school principals}, journal = {Applied Educational Leadership}, volume = {2}, number = {2}, pages = {79-96}, year = {2021}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2717-4484}, eissn = {2717-4492}, doi = {}, abstract = {One of the criteria for judging the dynamics and effectiveness of an organization is to measure the sensitivity of the leaders of that organization to the satisfaction of stakeholders and Continuous accountability or implicit and implicit expectations of them to justify their beliefs, feelings and behaviors towards customers. The aim of this study was to analyze the relationship of transformational leadership style and the level of Accountability of school principals in Mahshahr city through the mediating variable of emotional intelligence. The statistical population of the study consisted of all school principals in Mahshahr with 320 people. Based on Krejcie and Morgan table, a sample of 175 people was selected by simple random sampling.The research method is descriptive and correlational. Data were collected using the Bass & Avolio (1985) Transformational Leadership Questionnaire, Hochwarter et al (2007) and Petrides & Furnham (2001) Emotional Intelligence Questionnaire, and the validity of these tools was confirmed by experts. The reliability coefficient of the transformational leadership questionnaire by Cronbach's alpha methods was 0.90, the reliability of the accountability questionnaire by calculating the Cronbach's alpha coefficient was 0.74 and the reliability of the emotional intelligence questionnaire by calculating the Cronbach's alpha coefficient was estimated to be 0.93. Statistical methods of correlation coefficient and structural equation modeling were used to analyze the data.Findings showed that the relationship of transformational leadership style through the mediating variable of emotional intelligence with the level of accountability of school principals is significant and the research hypothesis was confirmed.}, keywords = {Emotional intelligence,accountability,transformational leadership}, title_fa = {بررسی نقش میانجی هوش هیجانی در رابطه بین سبک رهبری تحولی و میزان پاسخگویی مدیران مدارس}, abstract_fa = {یکی از معیارهای قضاوت در خصوص میزان پویایی و اثربخشی یک سازمان، سنجش میزان حساسیت رهبران آن سازمان نسبت به رضایت ذینفعان و پاسخگویی مستمر یا انتظار ضمنی و غیرضمنی از آن‌ها برای توجیه عقاید، احساسات و رفتارهایشان در مقابل خدمات گیرندگان است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل روابط سبک رهبری تحولی با میزان پاسخگویی مدیران مدارس شهرستان ماهشهر از طریق متغیر میانجی‌ هوش هیجانی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران مدارس شهرستان ماهشهر با تعداد 320 نفر تشکیل دادند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان نمونه‌ای با حجم 175 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های رهبری تحول آفرین باس و آولیو (1985)، میزان پاسخگویی هوچوارتر و همکاران (2007) و هوش هیجانی پترایدز و فارنهام (2001) استفاده شد و روایی این ابزارها توسط متخصصین تأیید شد. ضریب پایایی پرسشنامه رهبری تحول‌گرا به روش‌های آلفای کرونباخ ۹۰/۰، پایایی پرسشنامه پاسخگویی با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 74/0 و پایایی پرسشنامه هوش هیجانی با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 93/0 برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از روش‌های آماری ضریب همبستگی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که رابطه سبک رهبری تحولی از طریق متغیر میانجی هوش هیجانی با میزان پاسخگویی مدیران مدارس معنی‌داری است و فرضیه پژوهش تایید شد. پس می‌توان گفت بهره‌گیری از سبک‌های مدیریتی تحول‌گرایانه و شناخت و مدیریت هیجانات کارکنان توسط مدیران می‌تواند باعث بهبود کیفیت پاسخگویی کارکنان سازمان‌های آموزشی ‌شود.}, keywords_fa = {هوش هیجانی,پاسخگویی,رهبری تحولی}, url = {https://ael.uma.ac.ir/article_1536.html}, eprint = {https://ael.uma.ac.ir/article_1536_d0e2e1c6b8ee2107a5e5ea62c02a0477.pdf} }