ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی تجارب نومعلمان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان از پداگوژی دانش محتوا ( PCK ) در کلاس درس مدارس ابتدایی
پداگوژی حوزهی وسیعی در علوم تربیتی است که در فرایند یاددهی و یادگیری تأثیر بسزایی دارد. این حوزهی مطالعاتی در نیمهی دوم قرن بیستم بعد از تحولات زیادی که مدیریت آموزشی طی کرد، همراه با پیشرفت دانش و فناوری به رهبری آموزشی تبدیل شد. مقاله حاضر باهدف بررسی تجارب نومعلمان فارغالتحصیل دانشگاه فرهنگیان از پداگوژی دانش محتوا در کلاس درس مدارس ابتدایی انجامشده است. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل مفهومی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل نومعلمان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان اردبیل که در سالهای تحصیلی 1397-1395 فارغالتحصیل تحصیل شده بودند، هست. تعداد حجم نمونه 25 نفر از نومعلمان پسر و دختر که به روش نمونهگیری هدفمند انتخابشدهاند، بوده است. حد کفایت نمونه نیز اشباع نظری و اطلاعاتی بود. ابزار اندازهگیری پژوهش از نوع فن مصاحبه عمیق بود که نحوه تجزیهوتحلیل دادهها بر مبنای کدگذاری عرفی بود. برای روایی و اعتبار پژوهش نیز ازنظر متخصصان و خود مصاحبهشوندگان کمک گرفته شد که نتایج مورد تائید آنها بود. بر اساس یافتهها تدریس یک رویداد پداگوژیک تلقی میشود که پیشایندهای آن (تفکرات و ادراکات معلم)، چگونگی آموزش در قالب کنشها و تعاملات انسانی در کلاس درس (نحوه عمل) و بروندادهای ناشی از آموزش (نتیجه تفکرات و عمل معلم) را دربرمی گیرد که بر اساس دیدگاههای فلسفی، روانشناختی و سواد چندگانه معنا پیدا میکند. درنتیجه، میتوان گفت که پداگوژی دانش محتوا بهعنوان تلفیق علم و هنر موردنیاز همه معلمان و مربیان تعلیم و تربیت در کشور محسوب می گردد.
https://ael.uma.ac.ir/article_1053_5114eae54b8d43b209bfc8ecaca68334.pdf
2020-08-22
1
12
پداگوژی
پداگوژی دانش محتوا
نو معلم
مدارس ابتدایی
دانشگاه فرهنگیان
سیدمحمد
سیدکلان
m.siedkalan@gmail.com
1
گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان اردبیل، اردبیل -ایران.
LEAD_AUTHOR
امین
گلشن
amingolshan98@gmail.com
2
گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان اردبیل، اردبیل- ایران.
AUTHOR
امیررضا
کوهی
amirrezakoohi1380@gmail.com
3
گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان اردبیل، اردبیل- ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدیریت استعداد: توسعه رهبران جدید در سازمان شناسایی و تحلیل عوامل موثر برآن
هدف تحقیق حاضر، شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر توسعه رهبران جدید در مدارس دوره متوسطه شهر اردبیل به روش پژوهش آمیخته بود. جامعه آماری تحقیق حاضر مدیران و معلمان مدارس نمونه دوره متوسطه شهر اردبیل بود که در بخش کیفی و با استفاده از نمونهگیری هدفمند تعداد 15 نفر تحت مصاحبه قرار گرفتند و در مرحله کمی از بین جامعه 2210 نفری تعداد 202 نفر به صورت نمونهگیری چند مرحلهای و طبقهای متناسب انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل استقرایی استفاده شد و روایی یافتههای پژوهش با استفاده از روشهای بازبینی توسط اعضا، بررسی همکار، مشارکتی بودن پژوهش تضمین گردید. همچنین به منظور سنجش پایایی کدگذاریهای انجامشده، از روشهای پایایی باز آزمون و توافق درون موضوعی استفاده شد. به منظور تحلیل دادههای کمّی از مدل معادلات ساختاری با نرمافزار PLS استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که عوامل موثر بر توسعه رهبران جدید در سازمان شامل عوامل سازمانی (فرهنگ سازمانی، رضایت از سرپرست، پویایی سازمان، شرایط محیط کاری، همکاران، وجهه و برند سازمان، فرصت رشد، بها دادن به استعدادها، تناسب شغل و شاغل) و عوامل شغلی موثر (شامل تناسب شغل و شاغل، چالشیبودن شغل، اهمیت شغلی، استرس شغلی) میباشد. همچنین یافته دیگر پژوهش نشان داد که همه عوامل به جزء عامل استرس شغلی، اهمیت شغلی و چالشی بودن شغل تاثیر معناداری بر توسعه رهبران جدید در سازمان داشتهاند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که برنامهریزی برای استخدام، نگهداری و توسعه رهبران در مدارس ضروری است.
https://ael.uma.ac.ir/article_1055_d52f7438b8502a21cfba918f374a152e.pdf
2020-08-22
13
28
مدیریت استعداد
توسعه رهبری
سازمان
حسن
احمدی
ahmadi.hasan9@gmail.com
1
گروه آموزش ابتدایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران
LEAD_AUTHOR
ناصر
باقری مقدم
nbagheri.1382@yahoo.com
2
استادیار، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی چالش های فراروی جانشین پروری در آموزش و پرورش
جانشینپروری میتواند ابزاری قدرتمند برای تقویت و بهسازی استعدادها، کارآمدی نیروها، پویایی و تغییر سازمان به مسیرهای مثبت باشد. تعداد کمی از سازمانها قادرند از برنامه جانشینپروری بهره ببرند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای جانشینپروری در آموزش و پرورش، به شیوه کیفی و با استفاده از رویکرد اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و معلمان آموزش و پرورش منطقه باینگان استان کرمانشاه در سال 1398 بود که با استفاده از رویکرد نمونهگیری هدفمند و معیار اشباع نظری در مجموع 23 تن به عنوان مشارکت کننده انتخاب شدند. داده ها به شیوه مصاحبه نیمه ساختار یافته و بررسی عمیق پیشینه و مبانی نظری جمع آوری و به شیوه کدگذاری تجزیه و تحلیل شدند. راهبرد کثرتگرایی،کنترل از سوی اعضا، تماس طولانی با محیط و مرور صاحبنظران برای به دست آوردن اعتبار و روایی داده ها مورد استفاده قرار گرفت. همچنین پایایی بازآزمون برای مصاحبه ها 90/75 و پایایی بین دو کدگذار 64/71 به دست آمد. نتایج تحلیل داده ها طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی حاکی از 16مقوله اصلی بود که در قالب مدل مفهومی شامل شرایط علی، پدیده محوری، عوامل زمینه ای، عوامل مداخله گر و پیامدها پدیده جانشینپروری را تبیین و روابط بین آنها را نمایان می کند.
https://ael.uma.ac.ir/article_1052_166ae4f5a05f3824b83be7298b5cf7a2.pdf
2020-08-22
29
44
جانشین پروری
شایسته سالاری
استعداد
رویکرد اکتشافی
سعید
رجایی پور
drsrajaeepour@gmail.com
1
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
خالد
غفوری
khledghafori@edu.ui.ac.ir
2
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
محمدصادق
کریمی
mskh345@gmail.com
3
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آسیب شناسی اقتصاد رفتاری اولیای دانش آموزان مدارس ابتدایی هیأت امنایی ناحیه یک اردبیل با استفاده از نظریه داده بنیاد
این پژوهش با هدف تأثیر اقتصاد رفتاری اولیای دانش آموزانی که فرزندان خود را از مدارس عادی به مدارس ابتدایی هیأت امنایی انتقال داده اند انجام شده است. برای گرد آوری داده های مورد نیاز با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی 15 نفر انتخاب و با این افراد مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. از اطلاعات گرد آوری شده در مصاحبه ها ، بر اساس فرآیند نظریه داده بنیاد ، طی مراحل سه گانه کدگذاری داده بنیاد (باز ، محوری و انتخابی) به ترتیب 101 کد باز ، 44 مفهوم و 23 مقوله مقوله استخراج گردید. در مرحله نهایی نیز مقولات در ذیل مؤلفه های اساسی نظریه داده بنیاد ( شرایط علی ، محوری ، مداخله ای ، راهبردی و پی آمدی ) قرار گرفتند و نهایتا مدل نهایی پژوهش شکل گرفت که نبود نیروی انسانی کافی و کمبود تجهیزات به عنوان مقوله های زمینه ای مشخص شدند و در پایان مشخص شد در صورت ایجاد شرایط و امکانات مناسب پیامدهایی مانند گسترش عدالت آموزشی ، مشارکت همه جانبه اولیا در مدارس ، افزایش کارایی مدارس ، جلوگیری از تراکم دانش آموزان در مدارس و بالابردن اعتماد اجتماعی به مدارس را به دنبال خواهد داشت.
https://ael.uma.ac.ir/article_1056_b2097ce37af06fc521a9ed566a5a49ae.pdf
2020-08-22
45
54
اقتصاد رفتاری
مدارس
هیات امنایی
وحید
امیریلر
vahidamirilar@gmail.com
1
آموزش و پرورش ناحیه یک اردبیل٬ کارشناس تکنولوژی و گروه های درسی ابتدایی
LEAD_AUTHOR
جواد
سلیمانپور
2
استادیار برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد واحد تنکابن
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش واسطه ای اشتیاق کارآفرینانه در رابطه بین حمایت تحصیلی با کارآفرینی مجازی دانشجویان
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش واسطه ای اشتیاق کارآفرینانه در رابطه بین حمایت تحصیلی با کارآفرینی مجازی دانشجویان علوم پزشکی شهر بوشهر انجام شد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهر بوشهر (2136) بود که در سال تحصیلی 1397- 1396 مشغول به تحصیل بودند. نمونه موردمطالعه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی و بهاندازه 326 نفر از جامعه آماری دانشجویان، انتخاب شد. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای حمایت تحصیلی ساندز و پلانکت، تمایل به کارآفرینی مجازی لینان و چن و اشتیاق کارآفرینانه برانبک و همکاران استفادهشد. تحلیل دادههای این پژوهش، با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر بهوسیله نرمافزارهای SPSS و LISREL انجامشد. یافتههای پژوهش نشان داد که حمایت اساتید، خانواده و همسالان بر ابعاد اشتیاق کارآفرینانه (اشتیاق تأسیسی، ابداعی، توسعهای) دارای اثر مستقیم و مثبت است. همچنین یافتهها نشان داد که بعد اشتیاق تأسیسی، ابداعی و توسعهای بر تمایل به کارآفرینی مجازی دارای اثر مستقیم و مثبتی دارد. نتایج اثرهای غیرمستقیم متغیرها نیز نشان داد که ابعاد حمایت تحصیلی از طریق واسطهگری اشتیاق کارآفرینانه بر تمایل به کارآفرینی مجازی دارای اثر مثبت و معنیدار است؛ بنابراین بهمنظور ایجاد تمایل به کارآفرینی مجازی در دانشجویان پیشنهاد میشود که با حمایت تحصیلی از دانشجویان، اشتیاق کارآفرینانه را در آنها تقویت کرد و بهواسطه این اشتیاق کارآفرینانه گامی مثبت در جهت کارآفرینی مجازی آنها برداشت.
https://ael.uma.ac.ir/article_1057_ce48f00c2236ed56aa956eb1d03dc37d.pdf
2020-08-22
55
68
حمایت تحصیلی
تمایل به کارآفرینی مجازی
اشتیاق کارآفرینانه
مژگان
مشایخ
mashayekhmozhgan@gmail.com
1
کارشناس ارشد آموزش و بهسازی منبع انسانی، دانشگاه پیام نور، شیراز، ایران
AUTHOR
صادق
حامدی نسب
hamedi_s@birjand.ac.ir
2
دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
LEAD_AUTHOR
احمد
رستگار
rastegar.ahmad@yahoo.com
3
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، شیراز، ایران
AUTHOR
سعید
طالبی
saeedtalebi@gmail.com
4
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، شیراز، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش سبک رهبری و فرهنگ سازمان یادگیرنده بر اثربخشی مدارس
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش سبک های رهبری و فرهنگ سازمان یادگیرنده بر اثربخشی مدارس بوده است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه ی مدیران دبیرستان های دخترانه ی شهر تبریز در سال تحصیلی 99-98 به تعداد 300 نفر بوده که از این تعداد 175 مدیر به روش نمونه گیری خوشه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ی سبک رهبری باس و اولیور(2013)، پرسشنامه اثربخشی هوی و میسکل(2013) و پرسشنامه فرهنگ سازمان یادگیرنده (2014) یانگ استفاده شد. با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی نتایج نشان داد که هر گونه تغییر در سبک رهبری تحول گرا و تبادلی همراه با تغییر در فرهنگ سازمان یادگیرنده خواهد بود و هرگونه افزایش در فرهنگ سازمان یادگیرنده همراه با افزایش در میزان اثربخشی مدارس خواهد بود. بیشترین ضریب همبستگی بین فرهنگ سازمان یادگیرنده و اثر بخشی و کمترین ضریب همبستگی بین دو متغیر سبک رهبری عدم مداخله و فرهنگ سازمان یادگیرنده دیده شد. همچنین رابطه ی بین سبک های تحولی و تبادلی با فرهنگ سازمان یادگیرنده و اثربخشی مدارس، معنا دار دیده شد. در عین حال بین دو متغیر سبک عدم مداخله و اثربخشی مدارس رابطه ی معنی داری دیده نشد. همچنین نقش میانجی فرهنگ سازمان یادگیرنده در رابطه ی بین سبک های رهبری و اثربخشی مدارس در مدل تایید شد.
https://ael.uma.ac.ir/article_1058_3b130516ec3bc206cb48324784a124ba.pdf
2020-08-22
69
80
سبک رهبری
فرهنگ سازمان یادگیرنده
اثربخشی مدارس
ابوالفضل
قاسم زاده علیشاهی
ghasemzadee@yahoo.com
1
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
LEAD_AUTHOR
مهسا
مذنب خدایی
2
کارشنار ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، گروه علو تربیتی، دانشکده علو تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران .
AUTHOR
عیسی
برقی
3
دانشیار برنامه ریای درسی، گروه علو تربیتی، دانشکده علو تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل ساختاری روابط رهبری تحول آفرین و چابکی سازمانی با نقش واسطه ای درگیری شغلی در نظام سلامت
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر رهبری تحول آفرین بر چابکی سازمانی با میانجی درگیری شغلی است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه کارکنان درمانی و ستادی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه به تعداد 450 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران نمونه آماری این پژوهش( 208 نفر) به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای رهبری تحول آفرین بس و آوولیو(1995)، چابکی سازمانی اسپایدزر(2007) و درگیری شغلی شافلی و همکاران(2002) است. روایی ابزار از نظر متخصصین و پایایی مطابق آلفای کرونباخ گزارش شده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها مدلیابی معادلات ساختاری است. نتایج پژوهش نشان داد که اثر مستقیم رهبری تحول آفرین بر چابکی سازمانی (42/0) مثبت و معنادار است. ؛ اثر مستقیم درگیری شغلی بر چابکی سازمانی (39/0) مثبت و معنادار است. همچنین اثر مستقیم رهبری تحول آفرین بر درگیری شغلی (87/0) مثبت و معنادار است. اثر غیر مستقیم رهبری تحول آفرین بر چابکی سازمانی با میانجیگری درگیری شغلی(34/0) مثبت و معنادار است و اثر کل رهبری تحول آفرین بر چابکی سازمانی نیز (76/0) مثبت و معنادار است. براساس نتایج این پژوهش مشخص گردید که رهبری تحول آفرین به طور مستقیم بر درگیری شغلی و به طور غیر مستقیم بر چابکی سازمانی تأثیر می گذارد. لذا بهره گیری از ویژگی های رهبری تحول آفرین و تقویت آنها توسط مدیران توصیه می گردد.
https://ael.uma.ac.ir/article_1054_f9b933a6a4483ede6d19e96e0dbf58ee.pdf
2020-08-22
81
96
رهبری تحول آفرین
درگیری شغلی
چابکی سازمانی
نظام سلامت
ذکریا
احمدیان
z.ahmadyan2015@gmail.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
AUTHOR
معصومه
عزیزی
mazizi@uoz.ac.ir
2
استادیار گروه علوم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه زابل، زابل، ایران.
LEAD_AUTHOR