دانشگاه محقق اردبیلی
رهبری آموزشی کاربردی
2717-4484
2717-4492
2
2
2021
08
23
شناسایی چالش های شغلی مدیران مدارس روستایی: یک پژوهش پدیدارشناسی
1
12
FA
نجمه
حاجی پور عبایی
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
nhajipour@gmail.com
علی رضا
اشک
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
aliashk@yahoo.com
رضا
برسم پور
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
rezab.teacher.67@gmail.com
امید
مهنی
دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
omehni@chmail.ir
پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای شغلی مدیران مدارس روستایی اجرا شد. این پژوهش ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از رویکرد کیفی پدیدارﺷﻨﺎﺳﯽ تفسیری (هرمنوتیک) اﻧﺠﺎم شد. میدان پژوهش شامل کلیه مدیران مدارس روستایی استان کرمان بود. جهت انتخاب مشارکت کنندگان از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. انتخاب مشارکت کنندگان تا رسیدن به اشباع نظری ادامه داشت. اشباع نظری در پژوهش حاضر تا مصاحبه مشارکت کننده شماره 26 حاصل شد. تجزیه و تحلیل دادهﻫﺎی مصاحبههای پژوهش ﺑﺎ رویکرد دیکلمن و ﻫﻤﮑﺎران (1989) اﻧﺠﺎم شد. یافتههای پژوهش نشان داد چالشهای مدیران مدارس روستایی شامل سه دسته چالشهای فردی مدیر (زیست بومی بودن مدیران، شرایط علمی و تجربه مدیریتی، ارتباط بین فردی مدیر و ارزشیابی آموزشی مدیر از وضعیت مدرسه)، چالشهای سازمانی (شرایط اقتصادی، تهیه و تخصیص بودجه مدرسهای، بخشنامهها، فضای و امکانات رفاهی مدرسه، نیروی انسانی کافی و مناسب، اختیارات مدیر، کلاسهای ضمن خدمت، ملاکها و نحوه اجرا ارزیابیها در مدرسه)، چالشهای فراسازمانی (مشکلات خاص آموزشی دانشآموزان مدارس روستایی، تأمین هزینههای تحصیل، مشکلات اخلاقی و خشونت، ناتوانی و عدم همکاری نهادهای موثر، ارتباط و تاثیر والدین بر مدرسه و دانشآموزان) میباشد. مدارس روستایی و متقابلاً وظایف مدیران این مدارس شرایط خاص را داراست. بنابراین تعیین ماموریت مدیران، اهداف مدرسه، ملاکهای ارزیابی مدیران و مدارس بایت با شرایط یک مدرسه روستایی سازگار باشد.
مدیران,مدارس,آموزش و پرورش,مناطق روستایی
https://ael.uma.ac.ir/article_1526.html
https://ael.uma.ac.ir/article_1526_1661df54fbff65d862335023a3fb1130.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
رهبری آموزشی کاربردی
2717-4484
2717-4492
2
2
2021
08
23
معرفی و بومیسازی مقیاس تنش هویت حرفهای معلمان
13
26
FA
فاطمه
سلطانی گردفرامرزی
;کارشناسی ارشد سنجش و اندازه گیری، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
yeganehsoltani997@gmail.com
صدیقه
حیدری
0000-0001-6538-5659
دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران.
heydari_ss@yahoo.com
این پژوهش با هدف معرفی و بومیسازی مقیاس تنش هویت حرفهای در بین معلمان دوره ابتدایی شهر کرج در نیمه اول سال 99 انجام شد. روش پژوهش حاضر با تکیه بر روشهای روانسنجی و ابزار مورد استفاده مقیاس تنش هویت حرفهای هانا و همکاران (2019) بوده است. جامعه آماری کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر کرج و نمونه آماری 340 نفر معلم بوده که به دلیل شیوع ویروس کرونا، به شیوه در دسترس انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل دادهها در تحلیل عاملی اکتشافی، چرخش واریمکس؛ در تحلیل عاملی تاییدی، حداکثر درستنمایی و در بررسی اعتبار، ضریب آلفای کرونباخ بوده است. نتایج نشان داد شاخصهای برازندگی در ساختار عاملی بدست آمده طی تحلیل اکتشافی مطلوب بوده است. این مطلب بیانگر تایید روایی سازه نسخه فارسی ابزار مورد بررسی بوده است. ضریب آلفای کرونباخ نیز برای تک تک خرده مقیاسها و نیز مقیاس کل بالاتر از 7/0 حاصل شد. به طور کلی نتایج نشان داد مقیاس مذکور از روایی و اعتبار قابل قبول برخوردار است.
تنش هویت حرفهای,معلمان,روایی,اعتبار,بومیسازی
https://ael.uma.ac.ir/article_1527.html
https://ael.uma.ac.ir/article_1527_e657f77608c09cce1e2c68220c04a6ca.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
رهبری آموزشی کاربردی
2717-4484
2717-4492
2
2
2021
08
23
اثربخشی رویکرد گروهدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکارآمدی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و راهبردهای مقابله با استرس در دانش آموزان
27
36
FA
معصومه
حیدریان
0000-0002-6087-7977
استادیار، گروه روانشناسی بالینی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
nooshin.salimi3@gmail.com
نوشین
سلیمی
0000-0001-9989-5227
استادیار، گروه بهداشت عمومی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
nooshin.salimi@yahoo.com
این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکارآمدی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و راهبردهای مقابله با استرس در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر سرپل ذهاب انجام شد. مطالعه حاضر پژوهشی نیمه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود که در سال 1398 در شهرستان سرپل ذهاب انجام شد. روش نمونهگیری خوشهای و تعداد نمونهها در دو گروه مداخله و کنترل 40 نفر بود (هر گروه 20 نفر). گروه مداخله در طول هشت جلسه60 تا 90 دقیقه ای، آموزش های گروهدرمانی مبتنی بر حضور ذهن دریافت کردند. دادههای مربوط به دانش آموزان در دو مقطع زمانی قبل و بلافاصله بعد از مداخله با استفاده از پرسشنامههای استاندارد انگیزش پیشرفت، خودکارآمدی تحصیلی مورگان-جینکز و راهبردهای مقابله با استرس جمعآوری شد. دادهها با آزمونهای آماری t مستقل، t زوجی و آزمون کای دو و با استفاده نرمافزار SPSS 16 و سطح معنیداری 5٪ مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد که گروهدرمانی مبتنی بر حضور ذهن، موجب بهبود معنادار نمرات خودکارآمدی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و راهبردهای مقابله با استرس در دانش آموزان گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل گردید (0/001 > P ). به نظر می رسد مداخله گروهدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی با افزایش مهارتهای ذهنی دانش آموزان منجر به بهبود خودکارآمدی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و راهبردهای مقابله با استرس گردید.
استرس,انگیزش پیشرفت,خودکارآمدی,ذهن آگاهی,گروهدرمانی
https://ael.uma.ac.ir/article_1529.html
https://ael.uma.ac.ir/article_1529_4e34cedc872056b5b214ea5f48da1aef.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
رهبری آموزشی کاربردی
2717-4484
2717-4492
2
2
2021
08
23
بررسی ارتباط بازخور 360 درجه و عملکرد سازمانی با کیفیت زندگی کاری مدیران مدارس ابتدایی و متوسطه شهرستان سرایان
37
52
FA
مسعود
طاهرپور کلانتری
مدرس دانشگاه فرهنگیان
mtk1365@gmail.com
محمدرضا
قادری
مدرس دانشگاه فرهنگیان
ghaderi@yaaho.com
علیرضا
عظیمی
مدرس دانشگاه فرهنگیان
azemy@yhoo.com
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بازخور 360 درجه و عملکرد سازمانی با کیفیت زندگی کاری مدیران مدارس ابتدایی و متوسطه شهرستان سرایان انجام گردید. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش کلیه مدیران ابتدایی و متوسطه شهرستان سرایان در سال تحصیلی 99-1398 که 240 نفر میباشند و نمونه پژوهش که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انجام شد که با فرمول کوکران حجم نمونه 140 نفر بودند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه استاندارد بازخور 360 درجه مورگان، کنان و کولینان (2005)، پرسشنامه هرسی و گلداسمیت (2009) و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری هوکول بریف (1996) بود. روایی پرسشنامهها از نوع محتوایی و پایایی آنها برمبنای ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0.83، 0.86 و 0.89 برآورد گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (تی تک نمونهای، تی دوگروهی، F واریانس یکطرفه و رگرسیون) در محیط نرمافزاری spss نسخه 22 استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین نمونه پژوهش برای هریک از متغیرها دارای مطلوبیت میباشد. همچنین متغیرهای بازخورد 360 درجه، عملکرد سازمانی و کیفیت زندگی کاری برحسب تحصیلات برای تمام متغیرها و برحسب جنسیت برای متغیرهای بازخورد 360 درجه و کیفیت زندگی کاری معنادار بود. نتایج ضریب همبستگی نیز نشان داد که بین بازخورد 360 با کیفیت زندگی کاری و بین هریک از مؤلفههای عملکرد سازمانی با کیفیت زندگی کاری، نیز ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد.
بازخور 360 درجه,عملکرد سازمانی,کیفیت زندگی کاری
https://ael.uma.ac.ir/article_1533.html
https://ael.uma.ac.ir/article_1533_4b784e0a3c24337c1b64a9034f8f5f25.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
رهبری آموزشی کاربردی
2717-4484
2717-4492
2
2
2021
08
23
بررسی تاثیر آموزش تئوری حل ابداعانه مسئله بر توانایی حل مسئله مدیران هلدینگ تخصصی صنعت و معدن
53
68
FA
اسد
محمودیان
دانشجو دکترا مهندسی صنایع دانشگاه شاهد
asad.mahmoudian@shahed.ac.ir
عواقب تصمیماتی که مدیران در سازمانها اتخاذ میکنند نسبت به تصمیماتی که کارمندان می گیرند، گستره وسیعتری را متاثر میسازد. پژوهش حاضر با هدف اصلی تعیین اثر آموزش تریز بر توانایی حل مسئله جامعه مدیران هلدینگ تخصصی صنعت و معدن انجام گرفت. تحقیق از لحاظ نوع هدف کاربردی و از نظر ماهیت دادهها کمی است. برای این منظور از جامعه 110 نفری مدیران هلدینگ شامل مدیران ستاد، موسسات و پروژههای تابعه با روش نمونهگیری تصادفی و داوطلبانه نمونهای به اندازه 86 نفر انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری دادهها پرسشنامه استاندارد حل مسئله هپنر و پترسون (1982) است. در این تحقیق روایی پرسشنامه توسط تعدادی از اساتید دانشگاهی تایید شده است. جهت تعیین اعتبار علمی پرسشنامه از شاخص روایی محتوی (CVI) و ضریب روایی محتوی (CVR) استفاده شد. همچنین میزان آلفای کرونباخ 77/0 بدست آمد که نشان از پایایی پرسشنامه دارد. فرضیههای تحقیق با استفاده از تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفتند. در این تحقیق از طرح آزمایشی پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد که متشکل از یک متغیر مستقلِ آموزش تئوری حل ابداعانه مسئله و متغیرهای وابسته اعتماد به حل مسائل، سبک گرایش - اجتناب و کنترل شخصی بود. یافتههای این تحقیق نشان داد آموزش تریز باعث افزایش اعتماد به خود در حل مسایل، شیوه گرایش – اجتناب، کنترل شخصی و توانایی حل مسئله مدیران هلدینگ تخصصی صنعت و معدن گردیده است. با توجه به نتایج این پژوهش میتوان آموزش تریز را در افزایش توانایی حل مسئله مدیران موثر دانست.
آموزش,تئوری حل ابداعانه مسئله,توانایی حل مسئله,حل مسئله
https://ael.uma.ac.ir/article_1534.html
https://ael.uma.ac.ir/article_1534_33fd22dcbc0b1d4c8f588392c4c26546.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
رهبری آموزشی کاربردی
2717-4484
2717-4492
2
2
1400
06
01
واکاوی صلاحیت های حرفهای آموزگاران دوره ابتدایی
69
78
FA
یوسف
مرادیان
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی،دانشگاه فرهنگیان تهران،ایران
ymoradin1362@gmail.com
اسد
حجازی
استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
a_hejazi@cfu.ac.ir
این پژوهش با هدف واکاوی و شناسایی و تعیین صلاحیت های حرفه ای آموزگاران به منظور ارائه یک چارچوب مفهومی طراحی و اجرا شد. روش پژوهش، از نوع ترکیبی اکتشافی است. ابتدا در مرحله کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 نفر از متخصصان و صاحبنظران و آموزگارن دوره ابتدایی که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند،بعد از انجام مصاحبه و کد­گذاری و دستیابی به زیر مؤلفه ­ها و مؤلفه­ها، ابعاد صلاحیت حرفه ای آموزگاران شامل 4 بعد دانشی، مهارتی، فردی و توانایی شناسایی شدند. در بخش کمی، جامعه آماری پژوهش کلیه آموزگاران استان البرز (7000 نفر) بودند که از بین آنها تعداد 364 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع­آوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته صلاحیت­های حرفه­ای آموزگاران استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد، در سطح معناداری 01/0 بین میانگین رتبه ابعاد صلاحیت حرفه ای آموزگاران در هر دو وضعیت موجود و مطلوب تفاوت معنی­ داری وجود دارد. در هر دو وضعیت، ابعاد صلاحیت حرفه­ای آموزگاران به ترتیب عبارتند از :بعد دانشی، بعد مهارتی، بعد فردی، بعد توانایی. همچنین میانگین نمره این ابعاد بر حسب وضعیت موجود و مطلوب با هم تفاوت معنی داری دارد این تفاوت برای بعد دانشی، مهارتی و توانایی در سطح 99/0 (01/0˂p)، و برای بعد فردی در سطح 95/0 معنی دار است (05/0˂p). نتایج این پژوهش میتواند دریچه­های جدیدی را برای توجه بنیادی به صلاحیت حرفه­ای آموزگاران و ایجاد تغییرات مطلوب در بازنگری برنامة بهسازی منابع انسانی بگشاید.
صلاحیت حرفهای,آموزگاران,دوره ابتدایی
https://ael.uma.ac.ir/article_1539.html
https://ael.uma.ac.ir/article_1539_9be214b4c99d9fd363a0571970d8fa50.pdf
دانشگاه محقق اردبیلی
رهبری آموزشی کاربردی
2717-4484
2717-4492
2
2
2021
08
23
بررسی نقش میانجی هوش هیجانی در رابطه بین سبک رهبری تحولی و میزان پاسخگویی مدیران مدارس
79
96
FA
داریوش
توسلی
دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان اهواز، اهواز، ایران
d.tavasoli1352@gmail.com
علیرضا
قلعه ای
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
a.ghaleei@urmia.ac.ir
بهناز
مهاجران
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
behi217@yahoo.com
کوثر
احمدی بلوطکی
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه، امیدیه، ایران
kosarahmadi219@gmail.com
یکی از معیارهای قضاوت در خصوص میزان پویایی و اثربخشی یک سازمان، سنجش میزان حساسیت رهبران آن سازمان نسبت به رضایت ذینفعان و پاسخگویی مستمر یا انتظار ضمنی و غیرضمنی از آنها برای توجیه عقاید، احساسات و رفتارهایشان در مقابل خدمات گیرندگان است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل روابط سبک رهبری تحولی با میزان پاسخگویی مدیران مدارس شهرستان ماهشهر از طریق متغیر میانجی هوش هیجانی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران مدارس شهرستان ماهشهر با تعداد 320 نفر تشکیل دادند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان نمونهای با حجم 175 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای رهبری تحول آفرین باس و آولیو (1985)، میزان پاسخگویی هوچوارتر و همکاران (2007) و هوش هیجانی پترایدز و فارنهام (2001) استفاده شد و روایی این ابزارها توسط متخصصین تأیید شد. ضریب پایایی پرسشنامه رهبری تحولگرا به روشهای آلفای کرونباخ ۹۰/۰، پایایی پرسشنامه پاسخگویی با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 74/0 و پایایی پرسشنامه هوش هیجانی با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 93/0 برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روشهای آماری ضریب همبستگی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد که رابطه سبک رهبری تحولی از طریق متغیر میانجی هوش هیجانی با میزان پاسخگویی مدیران مدارس معنیداری است و فرضیه پژوهش تایید شد. پس میتوان گفت بهرهگیری از سبکهای مدیریتی تحولگرایانه و شناخت و مدیریت هیجانات کارکنان توسط مدیران میتواند باعث بهبود کیفیت پاسخگویی کارکنان سازمانهای آموزشی شود.
هوش هیجانی,پاسخگویی,رهبری تحولی
https://ael.uma.ac.ir/article_1536.html
https://ael.uma.ac.ir/article_1536_d0e2e1c6b8ee2107a5e5ea62c02a0477.pdf