TY - JOUR ID - 1055 TI - مدیریت استعداد: توسعه رهبران جدید در سازمان شناسایی و تحلیل عوامل موثر برآن JO - رهبری آموزشی کاربردی JA - AEL LA - fa SN - 2717-4484 AU - احمدی, حسن AU - باقری مقدم, ناصر AD - گروه آموزش ابتدایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران AD - استادیار، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور‌، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 1 IS - 2 SP - 13 EP - 28 KW - مدیریت استعداد KW - توسعه رهبری KW - سازمان DO - N2 - هدف تحقیق حاضر، شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر توسعه رهبران جدید در مدارس دوره متوسطه شهر اردبیل به روش پژوهش آمیخته بود. جامعه آماری تحقیق حاضر مدیران و معلمان مدارس نمونه دوره متوسطه شهر اردبیل بود که در بخش کیفی و با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند تعداد 15 نفر تحت مصاحبه قرار گرفتند و در مرحله کمی از بین جامعه 2210 نفری تعداد 202 نفر به‌ صورت نمونه‌گیری چند مرحله‌ای و طبقه‌ای متناسب انتخاب شدند‌. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل استقرایی استفاده شد و روایی یافته‌های پژوهش با استفاده از روش‌های بازبینی توسط اعضا، بررسی همکار، مشارکتی بودن پژوهش تضمین گردید. همچنین به‌ منظور سنجش پایایی کدگذاری‌های انجام‌شده، از روش‌های پایایی باز آزمون و توافق درون موضوعی استفاده شد. به ‌منظور تحلیل داده‌های کمّی از مدل معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که عوامل موثر بر توسعه رهبران جدید در سازمان شامل عوامل سازمانی (‌فرهنگ سازمانی، رضایت از سرپرست، پویایی سازمان، شرایط محیط کاری، همکاران، وجهه و برند سازمان، فرصت رشد، بها دادن به استعدادها، تناسب شغل و شاغل) و عوامل شغلی موثر (شامل تناسب شغل و شاغل، چالشی‌بودن شغل، اهمیت شغلی، استرس شغلی) می‌باشد. همچنین یافته دیگر پژوهش نشان داد که همه عوامل به جزء عامل استرس شغلی، اهمیت شغلی و چالشی بودن شغل تاثیر معناداری بر توسعه رهبران جدید در سازمان داشته‌اند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که برنامه‌ریزی برای استخدام‌، نگهداری و توسعه رهبران در مدارس ضروری است. UR - https://ael.uma.ac.ir/article_1055.html L1 - https://ael.uma.ac.ir/article_1055_d52f7438b8502a21cfba918f374a152e.pdf ER -