TY - JOUR ID - 1057 TI - بررسی نقش واسطه ای اشتیاق کارآفرینانه در رابطه بین حمایت تحصیلی با کارآفرینی مجازی دانشجویان JO - رهبری آموزشی کاربردی JA - AEL LA - fa SN - 2717-4484 AU - مشایخ, مژگان AU - حامدی نسب, صادق AU - رستگار, احمد AU - طالبی, سعید AD - کارشناس ارشد آموزش و بهسازی منبع انسانی، دانشگاه پیام نور، شیراز، ایران AD - دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران AD - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، شیراز، ایران AD - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، شیراز، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 1 IS - 2 SP - 55 EP - 68 KW - حمایت تحصیلی KW - تمایل به کارآفرینی مجازی KW - اشتیاق کارآفرینانه DO - N2 - پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش واسطه ای اشتیاق کارآفرینانه در رابطه بین حمایت تحصیلی با کارآفرینی مجازی دانشجویان علوم پزشکی شهر بوشهر انجام شد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهر بوشهر (2136) بود که در سال تحصیلی 1397- 1396 مشغول به تحصیل بودند. نمونه موردمطالعه به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی و به‌اندازه 326 نفر از جامعه آماری دانشجویان، انتخاب شد. در این پژوهش برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های حمایت تحصیلی ساندز و پلانکت، تمایل به کارآفرینی مجازی لینان و چن و اشتیاق کارآفرینانه برانبک و همکاران استفاده‌شد. تحلیل داده‌های این پژوهش، با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر به‌وسیله نرم‌افزارهای SPSS و LISREL انجام‌شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که حمایت اساتید، خانواده و همسالان بر ابعاد اشتیاق کارآفرینانه (اشتیاق تأسیسی، ابداعی، توسعه‌ای) دارای اثر مستقیم و مثبت است. همچنین یافته‌ها نشان داد که بعد اشتیاق تأسیسی، ابداعی و توسعه‌ای بر تمایل به کارآفرینی مجازی دارای اثر مستقیم و مثبتی دارد. نتایج اثرهای غیرمستقیم متغیرها نیز نشان داد که ابعاد حمایت تحصیلی از طریق واسطه‌گری اشتیاق کارآفرینانه بر تمایل به کارآفرینی مجازی دارای اثر مثبت و معنی‌دار است؛ بنابراین به‌منظور ایجاد تمایل به کارآفرینی مجازی در دانشجویان پیشنهاد می‌شود که با حمایت تحصیلی از دانشجویان، اشتیاق کارآفرینانه را در آن‌ها تقویت کرد و به‌واسطه این اشتیاق کارآفرینانه گامی مثبت در جهت کارآفرینی مجازی آن‌ها برداشت. UR - https://ael.uma.ac.ir/article_1057.html L1 - https://ael.uma.ac.ir/article_1057_ce48f00c2236ed56aa956eb1d03dc37d.pdf ER -