TY - JOUR ID - 1111 TI - رابطه رهبری آموزشی و خودکارآمدی معلم با توسعه حرفه ای معلمان دوره ابتدایی ناحیه ۲ شهر اردبیل JO - رهبری آموزشی کاربردی JA - AEL LA - fa SN - 2717-4484 AU - پوررحیم, مریم AU - حسین پور, رضا AD - دانشجوی کارشناسی ارشد .دانشگاه محقق اردبیلی. دانشکده علوم ترببتی و روانشناسی AD - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، تهران- ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 1 IS - 3 SP - 65 EP - 76 KW - رهبری آموزشی KW - خودکارآمدی معلم KW - توسعه حرفه ای معلمان DO - N2 - هدف پژوهش حاضر شناسایی رابطه رهبری آموزشی و خودکارآمدی معلم با توسعۀ حرفه‌ای معلمان دوره ابتدایی ناحیه 2 شهر اردبیل بود. این تحقیق از لحاظ هدف از نوع کاربردی، از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را کلیۀ معلمان دورۀ ابتدایی ناحیه 2 شهر اردبیل به تعداد 1260 نفر تشکیل داده اند. برای تعیین حجم نمونه بر اساس جدول مورگان نمونه‌ای به تعداد 374 انتخاب و به روش خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های رهبری آموزشی اصغری و همکاران و پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران و پرسشنامه توسعۀ حرفه‌ای دبیران شاه پسند و همکاران استفاده شده است که خصوصیات فنی ابزارهای مذکور در تحقیقات مختلف تایید شده است. در پژوهش حاضر پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه رهبری آموزشی92/0، برای پرسشنامه خودکارآمدی 78/0 و همچنین برای توسعۀ حرفه‌ای 97/ 0 بدست آمد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار اس. پی. اس. اس تحلیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش-های آماری توصیفی، میانگین و انحراف استاندارد و تی تک نمونه‌ای، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین رهبری آموزشی و خودکارآمدی با توسعۀ حرفه‌ای رابطه معناداری وجود دارد و میانگین نمرات رهبری آموزشی، خودکارآمدی و توسعۀ حرفه‌ای بالاتر به طور معناداری بالاتر از میانگین است. همچنین متغیر رهبری آموزشی با بیشترین میزان تاثیر و خودکارآمدی با کمترین میزان تاثیر متغیر توسعۀ حرفه‌ای را پیش‌بینی می‌کنند UR - https://ael.uma.ac.ir/article_1111.html L1 - https://ael.uma.ac.ir/article_1111_464fe5d36ba6994c342cf1fc9bd0102f.pdf ER -