TY - JOUR ID - 1114 TI - نقش میانجی خودکارآمدی رایانه‌ای در رابطه رغبت شغلی و کیفیت فناوری با کاربست فناوری در فرایند آموزش JO - رهبری آموزشی کاربردی JA - AEL LA - fa SN - 2717-4484 AU - سیدابراهیمی, طیبه AU - کیهان, اکبری AD - تحقیقات آموزشی ،گروه علوم تربیتی ،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران AD - معاون فرهنگی ع.س.فا.ا.اردبیل و عضو گروه علمی ساعس ناجا. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 1 IS - 3 SP - 91 EP - 103 KW - رغبت شغلی KW - خودکارآمدی فناوری KW - کیفیت خدمات فناوری KW - کاربست فناوری KW - جریان آموزش DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف نقش میانجی خودکارآمدی رایانه‌ای در رابطه رغبت شغلی و کیفیت فناوری با کاربرست فناوری در فرایند آموزش انجام گرفت. این پژوهش از جنبه هدف کاربردی و از نظر روش همبستگی (مدل معادلات ساختاری) بود. جامعه آماری را تمامی معلمان مدارس متوسطه اول و دوم شهرستان سلماس(635 نفر) تشکیل داد که به روش نمونه-گیری خوشه‌ی چندمرحله‌ای و براساس جدول کرجسی و مورگان 239 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های پرسشنامه اشتیاق شغلی، سالوناوا و شوفلی؛ کیفیت خدمات فناوری، بکارگیری فناوری اطلاعات هوشیاری (1393) و پرسشنامه خودکارآمدی رایانه‌ای مورفی و همکاران(1989) بود که روایی محتوایی و سازه ابزارها و پایایی آنها به روش ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده-ها از نرم‌افزارهای SPSS و LISREL استفاده گردید. نتایج نشان داد که ضریب تأثیر مستقیم رغبت شغلی بر خودکارآمدی رایانه33 /0 = β و همچنین ضریب تاثیر مستقیم کیفیت خدمات فناوری بر خودکارآمدی رایانه 50 /0 = β و ضریب غیرمستقیم 18/0 و معنادار بود که این نتایج حاکی از آن است متغیرهای پیش‌بین رغبت شغلی و کیفیت خدمات فناوری می‌توانند از طریق متغیر میانجی خودکارآمدی رایانه بر کاربست فناوری تأثیر بگذارند و آن را تبیین نماید. با توجه به این نتایج می‌توان گفت اگر خودکارآمدی فناوری معلمان مدنظر قرار داده شود، نتایج ارزنده‌ای در جهت کاربست فناوری بدست خواهد آمد و در صورتی که رغبت شغلی معلمان نیز حاکم باشد کاربست فناوری و نیز یادگیری اصول و مهارت‌های آن در معلمان به شکل بهتری ظهور می‌یابد. UR - https://ael.uma.ac.ir/article_1114.html L1 - https://ael.uma.ac.ir/article_1114_283aac74a98c2483dca557a6f65e5f7c.pdf ER -