TY - JOUR ID - 1158 TI - مقایسه تاثیر آموزش معکوس و آموزش سنتی بر اشتیاق تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان ابتدایی JO - رهبری آموزشی کاربردی JA - AEL LA - fa SN - 2717-4484 AU - قربان زاده, پدرام AD - کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 1 IS - 4 SP - 69 EP - 80 KW - آموزش معکوس KW - آموزش سنتی KW - اشتیاق تحصیلی DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر یادگیری آموزش معکوس و آموزش سنتی بر اشتیاق تحصیلی درس ریاضی دانش-آموزان ابتدایی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را دانش‌آموزان پسر و دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان تالش در سال تحصیلی 99- 1398 تشکیل می‌دادند. نمونه این پژوهش شامل 39 نفر دانش‌آموزان پسر و دختر پایه پنجم ابتدایی، شامل 22 نفر گروه آزمایش و 17 نفر گروه کنترل می‌باشد، که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده‌اند. بدین صورت که ابتدا دو مدرسه از بین مدارس ابتدایی شهرستان تالش که در دسترس بوده‌اند انتخاب و سپس از هر مدرسه کلاس پایه پنجم که شامل دانش‌آموزان پسر و دختر بودند و حجم تقریبا برابری داشتند انتخاب شدند. دانش‌آموزان هر کلاس در دو گروه آزمایش معکوس و گروه کنترل مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌‌ها از پرسشنامه اشتیاق (Wang et al, 2011) که دارای سه جنبه رفتاری، هیجانی و شناختی اشتیاق به مدرسه بود استفاده شد که می تواند تمام جنبه های اشتیاق تحصیلی مربوط به درس ریاضی را بسنجد. ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای این پرسشنامه بالای 7/0 برآورد شد. داده ها از طریق آزمون آماری آنالیز کواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد که فرضیه‌های پژوهش مبنی بر اثربخشی آموزش معکوس بر اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان مورد تأیید قرارگرفته است و دانش‌آموزان گروه آزمایش نسبت به دانش‌آموزان گروه کنترل در پس آزمون، به طور معنی داری اشتیاق تحصیلی بیشتری داشتند. UR - https://ael.uma.ac.ir/article_1158.html L1 - https://ael.uma.ac.ir/article_1158_041b02d157b359343e0c47464a99eb36.pdf ER -