دانشگاه محقق اردبیلیرهبری آموزشی کاربردی2717-44842120210522Identifying and ranking the factors affecting teachers' job motivation
(Case study: Secondary schools in Behbahan city)شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر اشتیاق شغلی دبیران (مورد مطالعه : مدارس متوسطه دوم شهر بهبهان)1141331FAفاضل احمدی نیککارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی ، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.احمد شجاعیکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی،گروه مدیریت آموزشی، واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان، ایرانیونس رومیانیدکتری مدیریت آموزشی،دانشگاه تهرانJournal Article20210510The present study aims to identify and rank the factors affecting job motivation of high school teachers in Behbahan. This study method is applied research in terms of purpose and mixed research in terms of data collection. For this purpose, the statistical population of the research in the qualitative section includes all experts and related to the concept under study, which purposefully and using theoretical sampling strategy, 15 experts were selected. In the quantitative part, the statistical population included all secondary school teachers in Behbahan (1450), which 306 were selected as a sample using stratified random sampling and Morgan table. The required data are collected using a researcher-made questionnaire that has 4 components of individual factors, management factors, organizational factors, and occupational factors. Findings showed that among the individual variables, job motivation and communication skills and self-control, obtained the highest score among the individual variables affecting job motivation. Among the organizational variables, perceived organizational justice and organizational discipline achieved the highest score and among job variables, workplace mental health and required facilities and equipment received the highest score affecting teachers' job motivation among respondents.هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر اشتیاق شغلی دبیران متوسطه دوم شهر بهبهان می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع پژوهش های کاربردی و از نظر گردآوری داده ها از نوع پژوهش های آمیخته می باشد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل کلیه افراد متخصص و خبره مرتبط با مفهوم مورد مطالعه است که به صورت هدفمند و با استفاده از راهبرد نمونه گیری نظری تعداد 15 نفر انتخاب گردید. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل تمامی معلمان دوره دوم متوسطه شهر بهبهان به تعداد 1450 نفر است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، تعداد 306 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب گردید. جهت گردآوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته ای که دارای 4 مولفه فردی، مدیریتی، سازمانی و شغلی بود، استفاده شده است. یافته ها نشان داد از بین متغیرهای فردی، انگیزه شغلی و مهارت های ارتباطی و خودکنترلی، بالاترین نمره را از بین ١١ متغیر فردی موثر بر اشتیاق شغلی، از بین متغیرهای سازمانی، عدالت سازمانی ادارک شده و انضباط سازمانی بالاترین نمره، از بین متغیرهای مدیریتی، ارتباط مستمر مدیران با معلمان و احترام به تخصص و برخورد حرفه ای با معلمان بالاترین نمره و از بین متغیرهای شغلی، بهداشت روانی محیط کار و امکانات و تجهیزات مورد نیاز بالاترین نمره موثر بر اشتیاق شغلی معلمان در بین پاسخ دهندگان دریافت نمودند.دانشگاه محقق اردبیلیرهبری آموزشی کاربردی2717-44842120210522Living experience of Non-Profit School Teachers in Isfahan from the Challenges of Online Education in the Pandemic Period of Covid-19تجربه زیسته معلمان مدارس غیرانتفاعی شهر اصفهان از چالشهای آموزش بر خط در دوره همهگیری جهانی کووید-1915241332FAمحمّدرضا یکتادانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.0000-0002-2518-2950صدیقه حیدریدانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران.0000-0001-6538-5659Journal Article20210430The aim of this study was to investigate the lived experience of non-profit primary school teachers in Isfahan from the challenges of online education in the epidemic period of Covid-19 (spring 2021). The approach of the present study was qualitative and the data collection tool was semi-structured interview. The sample size up to theoretical saturation was 35 teachers of these schools in Isfahan who were selected as a sample by available methods. The software used in this research was MAXQDA-10 quality software. The approach used is also based on the data theory of the Strauss and Corbin Foundation (1990). Findings showed that in the online education course, non-profit primary school teachers in Isfahan faced two serious challenges that are from the source of the student and the teacher, of which the most challenges are primarily for the teacher and then for the student. In the source of the teacher, the involvement of parents and in the source of the student, the lack of a proper package and internet and the lack of face-to-face communication with the teacher were the most significant challenges. The source of the physical injury was also a challenge that was shared by both students and teachers. Therefore, education staff are advised to take measures to address the challenges before entering the new school year.پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه زیسته معلمان مدارس غیرانتفاعی دوره ابتدایی شهر اصفهان از چالشهای آموزش بر خط در دوره همهگیری جهانی کووید-19 (بهار سال 1400) انجام شد. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختارمند بوده است. حجم نمونه تا اشباع نظری نیز 35 نفر از معلمان این مدارس در شهر اصفهان بود که به شیوه در دسترس به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. نرمافزار مورد استفاده در این پژوهش، نرمافزار کیفی MAXQDA-10 بوده است. رویکرد مورد استفاده نیز با اتکا به نظریه داده بنیاد Strauss و Corbin(1990) بوده است. یافتهها نشان داد در دوره آموزش بر خط، معلمان مدارس غیرانتفاعی دوره ابتدایی شهر اصفهان با دو چالش جدی که از منبع دانشآموز و معلم هستند، روبرو بودهاند که از بین دو منبع، بیشترین چالشها در درجه اول متوجه معلم و سپس متوجه خود دانشآموز هستند. در منبع معلم، دخالت والدین و در منبع دانشآموز نداشتن بسته و اینترنت مناسب و عدم ارتباط چهره به چهره با معلم، پررنگترین چالشها بودند. منبع آسیب جسمی نیز چالشی بود که به طور مشترک هم متوجه دانشآموز بوده و هم متوجه معلمان. بنابراین به دستاندرکاران آموزش و پرورش توصیه میشود قبل از ورود به سال تحصیلی جدید، تدبیری جهت رفع چالشها نمایند.دانشگاه محقق اردبیلیرهبری آموزشی کاربردی2717-44842120210522Investigating the methods of creating motivation and creativity in teachers for using new educational techniques in high school schools in Khalkhal cityبررسی روش های ایجاد انگیزه و خلاقیت در معلمان برای استفاده از تکنیک های آموزشی نوین در مدارس مقطع متوسطه شهرستان خلخال25341333FAنسرین خدابخشی هفشجانیهیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخالJournal Article20210426Abstract<br /><br />The aim of this study was to investigate the methods of creating motivation and creativity in teachers to use modern educational techniques in high schools in Khalkhal city. This research was conducted by survey method and the validity of the questionnaire metrics was obtained through face validity and reliability using Cronbach's alpha coefficient for all variables above 0.70. The statistical population of this study is 315 high school teachers in Khalkhal city. Among them, 175 people were selected using Morgan table and simple random sampling method. Software was used to analyze the data using two methods of descriptive and inferential statistics. Findings showed that there is a significant relationship between independent variables of teachers' motivation and creativity with the dependent variable of using new teaching techniques.<br /><br />Keywords: Motivation, Creativity, New teaching techniques<br /><br />Keywords: Motivation, Creativity, New teaching techniques<br /><br />Keywords: Motivation, Creativity, New teaching techniques<br /><br />Keywords: Motivation, Creativity, New teaching techniquesپژوهش حاضر با هدف بررسی روش های ایجاد انگیزه و خلاقیت در معلمان برای استفاده از تکنیک های آموزشی نوین در مدارس مقطع متوسطه شهرستان خلخال انجام شد. این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد و روایی سنجههای پرسشنامه از طریق اعتبار صوری و قابلیت اعتماد نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کلیه متغیرها بالاتر از 70/0 به دست آمد. جامعه آماری این تحقیق دبیران مقطع دبیرستان آموزش و پرورش شهرستان خلخال به تعداد 315 نفر هستند. که از بین آنها تعداد 175 نفر با استفاده از جدول مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از دو شیوه آمار توصیفی و استنباطی از نرمافزار استفاده شد. یافتههای پژوهش نشانگر این بودند که بین متغیرهای مستقل انگیزه و خلاقیت معلمان با متغیر وابسته میزان استفاده از تکنیک های آموزشی نوین رابطه معنی داری وجود دارد.<br /><br />واژگان کلیدی: انگیزه، خلاقیت، تکنیک های نوین آموزشیدانشگاه محقق اردبیلیرهبری آموزشی کاربردی2717-44842120210522Investigating the relationship between spirituality in the workplace and employees' work conscience with the mediating role of organizational socializationبررسی رابطه بین معنویت در محیط کار و وجدان کاری کارکنان با نقش میانجیگری جامعه پذیری سازمانی55641335FAاحمد اسدزادهخویمهدی رحیم لوکارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد خوی- ایران0000000299802331سهراب احمدزادهکارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد خوی- ایرانJournal Article20210526The aim of this study was to investigate the relationship between spirituality in the workplace and employees' work conscience with the mediating role of organizational socialization. The research method is descriptive and correlational modeling of structural equations. The statistical population includes all employees of Mohaghegh Ardabili University who were selected as a statistical sample for the study using stratified random sampling method appropriate to the size of each class of 150 people (70 faculty members and 80 administrative staff). To collect research data, three standard questionnaires of spirituality in the workplace Milliman (2003), work conscience questionnaire based on Brick and Mount model (1991) and organizational socialization questionnaire based on Taormina model (1997) were used. The results of structural equation modeling showed that the relationship between spirituality in the workplace and work conscience and organizational socialization is positive and significant. The relationship between organizational socialization and work conscience is positive and significant. Also, the relationship between spirituality in the workplace and employees' work conscience with the mediating role of organizational socialization is positive and significant.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین معنویت در محیط کار و وجدان کاری کارکنان با نقش میانجیگری جامعه پذیری سازمانی انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی و همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم هر طبقه 150 نفر (70 نفر اعضای هیئت علمی و 80 نفر کارکنان بخش اداری) بعنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد معنویت در محیط کار میلیمن (2003)، پرسشنامه وجدان کاری بر پایه مدل بریک و مانت (1991) و پرسشنامه جامعه پذیری سازمانی بر اساس مدل تائورمینا (1997) استفاده شد. نتایج الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که رابطه بین معنویت در محیط کار با وجدان کاری و جامعه پذیری سازمانی مثبت و معنی دار است. رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و وجدان کاری مثبت و معنی دار است. همچنین رابطه بین معنویت در محیط کار و وجدان کاری کارکنان با نقش میانجیگری جامعه پذیری سازمانی مثبت و معنی دار است.دانشگاه محقق اردبیلیرهبری آموزشی کاربردی2717-44842120210522Investigating the mediating role of social intelligence in the relationship between knowledge management and organizational wisdom in the staff of Payame Noor universities in Fars provinceبررسی نقش میانجیگری هوش اجتماعی در رابطه بین مدیریت دانش و خرد سازمانی در کارکنان دانشگاههای پیام نور استان فارس65761336FAحیدر اسماعیل پورعضو هیات علمی دانشگاه پیام نورزهرا بازوینددانشگاه پیام نوراحمد رستگارپیام نورJournal Article20210719The purpose of this study is to investigate the mediating role of social intelligence in the relationship between knowledge management and organizational wisdom in the staff of Payame Noor universities in Fars province. The research method is descriptive-correlational. The statistical population includes Payame Noor universities of Fars province, the total number of which is 620 people and the statistical sample is 240 people. The method of random sampling is simple. 1389) and Ardlet Organizational Micro (2003) are used. Path analysis method has been used to analyze the data and test the hypotheses. Research findings indicate that knowledge management has a direct effect on social intelligence, social information processing, social skills and social awareness. Organizational wisdom also has a direct effect on social intelligence. Social information processing has a direct effect on organizational wisdom. Social skills also have a direct effect on organizational wisdom and social awareness has a direct effect on time wisdom. The indirect effects of knowledge management on organizational wisdom mediated by social intelligence subscales are statistically significant at a significance level of less than 0.05.هدف این تحقیق بررسی نقش میانجیگری هوش اجتماعی در رابطه بین مدیریت دانش و خرد سازمانی در کارکنان دانشگاههای پیام نور استان فارس می باشد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دانشگاههای پیام نور استان فارس می باشند که تعداد کل آنها 620 نفر و نمونه آماری 240 نفر می باشد.روش نمونه گیری تصادفی ساده می باشد.به منظور گردآوری اطلاعات از سه پرسشنامه هوش اجتماعی ترومسو(2001)، مدیریت دانش همتی(1389) و خرد سازمانی آردلت(2003) استفاده می شود. برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از روش تحلیل مسیر استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که مدیریت دانش بر هوش اجتماعی، پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارت اجتماعی و آگاهی اجتماعی دارای اثر مستقیم می باشد . همچنین خرد سازمانی بر هوش اجتماعی اثری مستقیم دارد. پردازش اطلاعات اجتماعی بر خرد سازمانی دارای اثری مستقیم است. مهارت اجتماعی بر خرد سازمانی و آگاهی های اجتماعی بر خرد یازمانی نیز دارای اثری مستقیم است. اثرات غیرمستقیم مدیریت دانش بر خرد سازمانی با میانجی گری خرده مقیاس های هوش اجتماعی در سطح معناداری کمتر از 05/0 به لحاظ آماری معنادار است.دانشگاه محقق اردبیلیرهبری آموزشی کاربردی2717-44842120210522The role of job stress on job satisfaction of female primary school teachers during the corona pandemic with the mediating test of work-family conflict and parental stressنقش استرس شغلی بر رضایت شغلی معلمان زن مقطع ابتدایی در طول پاندمی کرونا با آزمون میانجی تعارض کار-خانواده و استرس والدین77951337FAعباس قائدامینی هارونیدانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران و و مدرس دانشگاه علمی دانشگاه0000-0003-4004-3569مهرداد صادقی ده چشمهاستادیار ،دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) ، اصفهان، ایرانمیثم بابایی فارسانیدانش آموخته دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه نور هدایت شهرکرد، شهرکرد، ایرانغلام رضا مالکی فارسانیدانش آموخته دکتری مدیریت فرهنگی، عمدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی (مرکز اموزش علمی کاربردی هرند)Journal Article20210720The aim of this study was to determine the effect of job stress on job satisfaction of female primary school teachers with the role between work-family conflict and parental stress. The research method was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of data collection. The statistical population of the present study consisted of 270 female primary school teachers in Farsan city. 155 people were selected through Cochran's formula as a sample through cluster random sampling method. Research tool: Elliott Job Stress Questionnaire (1994), Satisfaction Questionnaire Jobs Tsui et al. (1992), Zang and Ian (2013) Work-Family Conflict Questionnaire and Liu et al.'s (2019) Parents 'Stress Questionnaire. The validity of the questionnaires based on content validity using experts' opinion was formal based on perspective A number of statistical and structural populations were examined and confirmed by factor analysis. On the other hand, the reliability of the questionnaires was estimated 0.87, 0.88, 0.89 and 0.90 by Cronbach's alpha method, respectively. Data analysis was performed by structural equation modeling (SEM). The results showed that job stress had an impact factor of -0.66 on job satisfaction and due to the significant value less than 0.05, this effect is significant. Job stress through work-family conflict has an effect on job satisfaction and the coefficient of this effect is -0.57 and also job stress through parental stress has an effect on job satisfaction and the coefficient of this effect is -0.53.هدف این از پژوهش تعیین میزان تاثیر استرس شغلی بر رضایت شغلی معلمان زن مقطع ابتدایی با با نقش میان جی تعارض کار-خانواده و استرس والدین بود .روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه معلمان زن مقطع ابتدایی شهرستان فارسان به تعداد 270نفرتشکیل دادند که از طریق فرمول کوکران تعداد 155 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند ابزار پژوهش پرسشنامه استرس شغلی الیوت(1994)، پرسش نامه رضایت شغلی تسوی و همکاران (1992 ) ، پرسشنامه تعارض کار-خانواده زنگ و یان(2013) و پرسش نامه استرس والدین لیو و همکاران(2019) بود که روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحب نظران،صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند و مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 87/0 ، 88/0 ،89/0 و 90/0 برآورد شد و تجزیه و تحلیل داده ها باروش مدل سازی معادلات ساختاری (SEM ) انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که استرس شغلی دارای ضریب تاثیر66/0- بر رضایت شغلی بود و با توجه به مقدار معنی داری کمتر از 05/0 این تاثیر معنادار است. و استرس شغلی از طریق تعارض کار- خانواده بر رضایت شغلی تاثیر دارد و ضریب این تأثیر 57/0-است و همچنین استرس شغلی از طریق استرس والدین بر رضایت شغلی تاثیر دارد و ضریب این تاثیر53/0-است.دانشگاه محقق اردبیلیرهبری آموزشی کاربردی2717-44842120210522The role of emotional intelligence in conflict management styles of Tarbiat Modares University administratorsنقش هوش هیجانی در سبک های مدیریت تعارض مدیران دانشگاه تربیت مدرس155010.22098/ael.2021.1550FAسیده نیلوفر شامرادیدانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران0000-0001-7733-1789بهناز مهاجراندانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانعلیرضا حسین پور آشنا آباداستادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانمجتبی معظمیاستادیار گروه مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران0000-0002-4094-9275Journal Article20210426Emotional intelligence is the ability to understand, use, and manage your emotions through positive ways to relieve stress, communicate effectively, empathize with others, overcome challenges, and resolve conflicts. Emotional intelligence helps people to be more successful in relationships, to be able to achieve their personal and organizational goals more easily. The purpose of this study is to investigate the ability to predict changes in conflict management styles by emotional intelligence. The present research has been done by descriptive-correlation method and its sample size is equal to 160 people. Due to the small statistical population of the research, the whole population has been studied by census. The measurement tools used in the research include Schering (1996) Emotional Intelligence Questionnaire and Thomas (1976) Conflict Management Styles Questionnaire, which have a reliability coefficient of 0.84, respectively. And 79 /. Is. SPSS software was used to analyze the data obtained from the research. According to the findings of Peugeot. It was found that there is a positive and significant relationship between self-control with a subscription rate of 0.237, self-motivation with a subscription rate of 0.234 and social awareness with a subscription rate of 0.085, with conflict management dimensions. Also, the dimensions of self-control negatively and social awareness can positively and significantly predict the firm style of conflict management. Examination of the relationship between each of the components of emotional intelligence and problem solving style showed that it is not significant and the same relationship with compromise style, avoidance style and flexibility style was significant.هوش هیجانی توانایی درک، استفاده و مدیریت احساسات خود از طریق روشهای مثبت برای از بین بردن استرس، برقراری ارتباط مؤثر، همدلی با دیگران، غلبه بر چالشها و از بین بردن تعارضات است. هوش هیجانی به افراد کمک میکند در برقراری روابط بهتر، موفقتر عمل کنند و بتوانند به اهداف شخصی و سازمانی خود به نحو آسانتری دست پیدا کنند. هدف از اجرای این پژوهش بررسی قابلیت پیشبینی تغییرات سبکهای مدیریت تعارض به وسیله هوش هیجانی است. پژوهش حاضر به روش صورت توصیفی-همبستگی انجام شده است و حجم نمونه آن، برابر با 160 نفر میباشد که با توجه به کوچک بودن جامعه آماری پژوهش، کل جامعه به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفته است. ابزار اندازهگیری استفاده شده در پژوهش مشتمل بر دو پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ (1996) و پرسشنامه سبکهای مدیریت تعارض توماس (1976) است که ضریب پایایی به دست آمده از آنها به ترتیب 84/. و 79/. میباشد. برای تحلیل دادههای حاصله از پژوهش، از نرمافزار SPSS استفاده شده است. طبق یافتههای پژو.هش مشخص شد، رابطه مثبت و معنیداری بین خودکنترلی با میزان اشتراک 237/0، خودانگیزشی با میزان اشتراک 234/0 و آگاهی اجتماعی با میزان اشتراک 085/0، با ابعاد مدیریت تعارض وجود دارد. همچنین ابعاد خودکنترلی بهطور منفی و آگاهیهای اجتماعی میتواند بهطور مثبت و معنادار سبک تحکم مدیریت تعارض را پیشبینی کند. بررسی رابطه بین هر یک از مؤلفههای هوش هیجانی و سبک حل مساله نشان داد، که معنادار نمیباشد و همین رابطه با سبک مصالحه، سبک اجتناب و سبک انعطاف معنادار بود.