%0 Journal Article %T تجربه زیسته معلمان از اثربخشی آموزش تربیت بدنی در طول بیماری کووید 19 %J رهبری آموزشی کاربردی %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 2717-4484 %A نقی زاده باقی, عباس %A محرم زاده, مهرداد %A سرعتی, ناصر %A کردلو, حسین %D 2023 %\ 06/22/2023 %V 4 %N 2 %P 88-105 %! تجربه زیسته معلمان از اثربخشی آموزش تربیت بدنی در طول بیماری کووید 19 %K تجربه زیسته %K اثربخشی %K آموزش تربیت بدنی %K کووید 19 %R 10.22098/ael.2023.1553 %X وضعیت جدید ناشی از شیوع کرونا شرایط بی‌سابقه‌ای را بر سیستم آموزشی کشور تحمیل کرده است و آموزش دروس و از جمله تربیت بدنی بصورت مجازی و غیر حضوری انجام می شود. هدف این مطالعه بررسی تجربه زیسته معلمان از اثربخشی آموزش تربیت بدنی در طول بیماری کرونا می‌باشد. رویکرد این مطالعه کیفی بوده و استراتژی آن روش پدیدارشناسی می‌باشد. جامعه آماری آن را کلیه معلمان تربیت بدنی استان اردبیل تشکیل می‌دهند. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری تعداد 15 مشارکت کننده انتخاب شدند. ابزار تحقیق مصاحبه نیمه ساخت یافته بود. با استفاده از نرم افزار مکس‌کیودا کد گذاری باز گردید و داده‌های جمع‌آوری شده به اجزای مفهومی کوچک تجزیه شدند. در این مطالعه برای بررسی روایی تحقیق از روش داور بیرونی استفاده شد و دو نفر داور بیرونی تحقیق را زیر نظر داشتند. برای بررسی پایایی با توجه به نظر سیلورمن سه نفر از متخصصین کدگذاری داده ها را انجام داده و نتایج کدگذاری بیش از 80 درصد کدهای باز با هم یکسان بودند. مطابق فرآیند روش شناختی نخست از دل داده‌های اولیه، تعداد 63 کد باز به دست آمد. در گام‌ بعدی، کدهای‌ شـناسایی‌ شـده براساس میزان تشابه مـفهومی، دسـته‌بندی و ترکیب شده و در قالب چهار مؤلفه سیستم آموزش تربیت بدنی در مدارس در دوران کرونا استخراج گردید که به ترتیب اهمیت شامل مؤلفه‌های فرآیند، خروجی سیستم، ورودی سیستم و بازخورد بودند. %U https://ael.uma.ac.ir/article_1553_bf460969fb9122a580af112e34a4ade6.pdf