%0 Journal Article %T سنتزپژوهی شاخص ها و مؤلفه های برنامه درسی مبتنی بر بهزیستی برای فراگیران دوره دوم ابتدایی %J رهبری آموزشی کاربردی %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 2717-4484 %A شاه جوان, محبوبه %A مومنی مهمویی, حسین %A عالی, مرضیه %A فلاح مهنه, تورج %D 2022 %\ 08/23/2022 %V 3 %N 2 %P 11-26 %! سنتزپژوهی شاخص ها و مؤلفه های برنامه درسی مبتنی بر بهزیستی برای فراگیران دوره دوم ابتدایی %K مؤلفه های %K برنامه درسی %K بهزیستی %K دوره دوم ابتدایی %K سنتزپژوهی %R 10.22098/ael.2022.11074.1112 %X توجه به بهزیستی و ارتقاء کیفیت زندگی از اهداف مهم در جوامع در سالیان اخیر است، از سویی در نظام‌های تعلیم و تربیت سعی می‌شود تا زمینه بهزیستی فراگیران در ابعاد مختلف را فراهم سازند. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های برنامه درسی مبتنی بر بهزیستی فراگیران دوره دوم ابتدایی است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتزپژوهی است. جامعه پژوهش کلیه مقالاتی می‌باشند (186 مقاله) که از سال 2012 میلادی و 1392 شمسی تاکنون در مورد الگوی برنامه‌درسی مبتنی بر بهزیستی فراگیران در پایگاه‌های تخصصی و علمی ارائه شده‌اند. نمونه پژوهش 30 مقاله است که این تعداد بر اساس پایش موضوعی، اشباع نظری داده‌ها و به صورت هدفمند انتخاب شدند. داده‌های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شده‌اند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل محتوا به شیوه مقوله‌بندی برمبنای الگوی سنتزپژوهی روبرتس استفاده شده است. جهت بررسی اعتبار یافته‌ها از کدگذاری مجدد یافته‌ها بر مبنای روش اسکات (2012) استفاده شده و ضریب توافق بین ارزشیابان 83 درصد محاسبه گردید. مؤلفه‌ها و شاخص‌های الگوی برنامه درسی مبتنی بر بهزیستی در 7 بُعد، 27 محور و 115 مقوله شامل ابعاد ویژگی‌های فراگیران، ویژگی‌ معلم، رویکردهای یاددهی-یادگیری، محتوا، شاخص‌های بهزیستی، محیط و ویژگی‌های ارزشیابی سازماندهی شدند. %U https://ael.uma.ac.ir/article_1771_04d5aeff95c49613db8dc834fcbc9a46.pdf