%0 Journal Article %T تبیین نقش مدیریت و برنامه درسی استعدادیابی، سبک‌های مقابله با تنیدگی روانی و منبع مهار تحصیلی با بروز رفتارهای ایزانی در دانش آموزان %J رهبری آموزشی کاربردی %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 2717-4484 %A بقایی, حسین %A علیزاده قیلو, رقیه %D 2022 %\ 11/22/2022 %V 3 %N 4 %P 49-62 %! تبیین نقش مدیریت و برنامه درسی استعدادیابی، سبک‌های مقابله با تنیدگی روانی و منبع مهار تحصیلی با بروز رفتارهای ایزانی در دانش آموزان %K برنامه درسی %K مدیریت استعدادیابی %K سبک‌های مقابله با تنیدگی روانی %K منبع مهار تحصیلی %K رفتارهای ایزانی %R 10.22098/ael.2022.11862.1190 %X پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش مدیریت و برنامه درسی استعدادیابی، سبک‌های مقابله با تنیدگی روانی و منبع مهار تحصیلی با بروز رفتارهای ایزانی در دانش آموزان پسر متوسطه دوم ارومیه انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی و همبستگی از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر متوسطه دوم ناحیه یک ارومیه در سال تحصیلی 1398-99 است که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی 237 نفر به‌عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌های پژوهش از چهار پرسشنامه استاندارد مدیریت استعدادیابی احمدی و سرلک (1391)، سبک‌های مقابله با تنیدگی روانی اندلر و پارکر (1990)، منبع مهار تحصیلی ترایس (1985) و بروز رفتارهای ایزانی با اقتباس از مقیاس رفتارهای پرخطر YRBSS (2013) استفاده شد. داده‌های پژوهش با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد جذب استعدادها، همسوسازی و نگهداشت استعدادها، توسعه استعدادها، بازیابی استعدادها، سبک مقابله مساله مدار، سبک مقابله اجتنابی، منبع مهارتحصیلی بیرونی 42 درصد از واریانس بروز رفتارهای ایزانی و پرخطر را بصورت معناداری تبیین می‌کنند. از طرفی متغیرهای جذب استعدادها، همسوسازی و نگهداشت استعدادها، توسعه استعدادها، بازیابی استعدادها، سبک مقابله مساله مدار، سبک مقابله اجتنابی، منبع مهارتحصیلی بیرونی بطور مستقیم بر بروز رفتارهای ایزانی و پرخطر تأثیر دارند. همچنین منبع مهارتحصیلی درونی بطور غیر مستقیم، از طریق بازیابی استعدادها بر بروز رفتارهای ایزانی و پرخطر اثر می‌گذارد. با توجه به یافته‌های پژوهش پیشنهاد می‌شود برای کاهش رفتارهای پرخطر دانش آموزان، در مدارس به شناسایی استعدادها و کنترل رفتارهای دانش آموزان توجه ویژه‌ای بکنند. %U https://ael.uma.ac.ir/article_1905_9f613798e4246681a4210904299fdeee.pdf