TY - JOUR ID - 1156 TI - حکمرانی آموزش عالی در ایران؛ فراتحلیلی بر آسیب‌ها و راهکارها JO - رهبری آموزشی کاربردی JA - AEL LA - fa SN - 2717-4484 AU - رجبی, علیرضا AU - شامرادی, سیده نیلوفر AU - حسن مرادی, نرگس AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران AD - دانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 1 IS - 4 SP - 27 EP - 46 KW - حکمرانی آموزش عالی KW - ایران KW - آسیب‌ها KW - راهکارها DO - N2 - حکمرانی خوب، مدیریت شفاف و پاسخگو در یک نظام آموزشی با هدف تضمین توسعه علمی، اقتصادی و اجتماعی عادلانه و پایدار صورت می‌گیرد. نظام آموزشی همواره برآن است، با تکیه بر این مفهوم و ارائه شاخص‌های آن بتواند جایگاهی مستحکم برای خود در میان ذی‌نفعان بیابد. حکمرانی خوب به عنوان روشی نوین برای توسعه پایدار نظام آموزشی مطرح بوده و می‌توان ادعا کرد که یکی از دلایل پرداختن به حکمرانی خوب، نقش آن بر کارآمدی نظام‌های آموزشی است. پژوهش حاضر با ارائه تعریفی از این مفهوم به بیان شاخص‌ها و مؤلفه‌های آن پرداخته و ضمن ارائه آسیب‌های حاکم در حکمرانی آموزش عالی ایران و بررسی آثار آن، به ارائه راهکارهایی برای رفع آسیب‌ها و اعمال صحیح حکمرانی خوب در نظام آموزشی پرداخته است. پژوهش حاضر را می‌توان فرا تحلیلی تفسیری از وضعیت آسیب‌های حکمرانی آموزش عالی در ایران برشمرد لذا ضمن مطالعه کتابخانه‌ای و اسنادی از روش تحلیل مضمون و تجزیه و تحلیل گزارش‌های علمی استفاده شده است. یافته‌های پژوهش بیانگر این است که می‌توان با شناخت مسائل اساسی و اولویت‌ دار؛ که زمینه‌ساز آسیب‌های فراوان در حکمرانی آموزش عالی است و همچنین کشف روابط بین آن‌ها، راهکارها و پیشنهاداتی برای اعمال حکمرانی مطلوب در نظام آموزشی ایران ارائه داد. UR - https://ael.uma.ac.ir/article_1156.html L1 - https://ael.uma.ac.ir/article_1156_8e9b93e2178a7d691b82bf04639e76f9.pdf ER -