TY - JOUR ID - 1545 TI - توسعه نظریه پالایش محیط تربیتی بر مبنای معرفت فضیلت گرای ملاصدرا JO - رهبری آموزشی کاربردی JA - AEL LA - fa SN - 2717-4484 AU - اصغرزاده, علی AU - دلیر صف ارای اخگر, سمیه AD - علوم تربیتی،دانشگاه پیام نور، تهران،ایران AD - سطح چهار، فلسفه و کلام ،حوزه علمیه خواهران،تهران،ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 2 IS - 3 SP - 31 EP - 48 KW - پالایش KW - محیط تربیتی KW - مدرسه صالح KW - فضیلت گرا KW - فهم DO - 10.22098/ael.2021.1545 N2 - پالایش، به عنوان یکی از خصوصیات مدرسه صالح، زمینه تحقق مراتب تربیت را فراهم می نماید. همچنین دیویی محیط و پاکسازی آن را، ابزار واسطی در انتقال معرفت، معرفی و مورد توجه قرار داد. امروزه با ظهور فناوری و فضای مجازی، محیط آموزشی گسترده تر از قبل شده و توجه کارآمدتر به پالایش محیط، ضرورت بیشتری یافت. شکسته شدن ساختارهای «دور، نزدیک»و نیز«ممنوع، مجاز» در محیط تربیتی امروزه، ما را بر آن داشت تا از منظر معرفتی، موضوع پالایش فضای تربیتی متربی، در تطابق با معرفت فضیلت گرای فیلسوفان تربیتی به خصوص ملاصدرا قرار گیرد. از آنجائیکه مبنای نظرات معرفت شناسی ملاصدرا، آگاهی های انسان را از معرفت به فهم توسعه داد و دانسته ها از سنخ مهارت، جزو آگاهی های فاعل شناسا به شمار رفت. از این رو، در این مطالعه فرایند ارتقاء پالایش محیط تربیتی از سطح معرفتی به درجه فهم و مهارت، مورد پژوهش قرار گرفت. این پژوهش با روش تحلیلی و ترکیبی در حوزه ویژگی محیط و معلم به عناصر دخیل در پالایش و فرایند پالایش فضیلت محور بررسی شد. یافته های تحقیق نشان داد که امر پالایش بر محور فضیلت می‌تواند دانش آموز را از عقل نظری صرف ارتقاء داده و به مشارکت و عمل با شوق و اراده که محصول فهم است برساند. UR - https://ael.uma.ac.ir/article_1545.html L1 - https://ael.uma.ac.ir/article_1545_5756a34e868a1de9ad779c24dc1f8340.pdf ER -