TY - JOUR ID - 1848 TI - تحلیل پیشایندها و پسایندهای پیاده‏ سازی مدیریت دانش در نظام آموزش عالی JO - رهبری آموزشی کاربردی JA - AEL LA - fa SN - 2717-4484 AU - شامرادی, سیده نیلوفر AU - معظمی, مجتبی AU - احمدبیگی, فاطمه AD - دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد تهران شمال، واحد دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 3 IS - 4 SP - 79 EP - 96 KW - پیشایندها KW - پسایندها KW - مدیریت دانش KW - نظام آموزش عالی DO - 10.22098/ael.2022.11422.1147 N2 - پژوهش حاضر دارای رویکردی آمیخته، از نظر هدف کاربردی و توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی و کمّی پژوهش شامل اساتید و خبرگان می‌باشند روش نمونه‌گیری هدفمند و 23 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمّی پرسشنامه است که روایی آن با استفاده از روایی محتوا و پایایی آن با استفاده از نرخ ناسازگاری مورد تأیید قرار گرفت. در بخش کیفی پژوهش داده‌های به دست آمده با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA و فرآیند کدگذاری تحلیل و از این طریق پیشایندها و پسایندهای پیاده‌سازی مدیریت دانش در نظام آموزش عالی شناسایی شدند. در نهایت در بخش کمّی برای مشخص نمودن میزان اهمیت و اولویت‌بندی آن‌ها از روش دلفی فازی بهره گرفته شد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که امکانات و فناوری به روز، ایجاد پایگاه دانش، تسهیم دانش، خط‌مشی‌گذاری برای بسط و تعامل دانش، ایجاد و جذب دانش، ایجاد انگیزه در سازمان، هدف گذاری در استقرار دانش، ذخیره‌سازی دانش، حمایت سازمانی، ایجاد سیستم ارتباطی مؤثر، تمرکززدایی و رسمیت‌زدایی، آموزش کارکنان و ساماندهی دانش به عنوان پیشایندهای پیاده‌سازی مدیریت دانش و افزایش بهره‌وری، بهبود یادگیری، انعطاف‌پذیری، افزایش توجه به محیط درونی و بیرونی، توانمندسازی کارکنان، بهبود فرهنگ کارگروهی، همراستایی اهداف سازمانی با اهداف مدیریت دانش، بهبود فرهنگ مشارکتی، افزایش شفافیت و پاسخگویی، تغییر رفتار کارکنان، افزایش سطح آگاهی، ارائه خدمات بهتر و ممانعت از دوباره‌کاری نیز به عنوان پسایندهای پیاده‌سازی مدیریت دانش در نظام آموزش عالی مشخص شدند. UR - https://ael.uma.ac.ir/article_1848.html L1 - https://ael.uma.ac.ir/article_1848_f742561fa8e938c0d483df35a7361007.pdf ER -