TY - JOUR ID - 1915 TI - شناسایی عوامل موثر بر جذب و استخدام در بخش دولتی (مورد مطالعه: اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان) JO - رهبری آموزشی کاربردی JA - AEL LA - fa SN - 2717-4484 AU - یاراحمدی, عارف AU - رجبی فرجاد, حاجیه AU - شیخ الاسلامی, نادر AD - کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران AD - دانشیار، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده منابع سازمانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران AD - استادیار،مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 3 IS - 4 SP - 37 EP - 48 KW - جذب و استخدام KW - عوامل سازمانی KW - ویژگی‌های شخصیتی KW - پیامدهای فردی KW - آموزش و پرورش DO - 10.22098/ael.2022.1915 N2 -  پژوهش حاضر با هدف شناسایی و عارضه‌یابی عوامل موثر بر جذب و استخدام در آموزش و پرورش استان لرستان انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعه‌ای - کاربردی و روش پژوهش، ترکیبی (کمی- کیفی از نوع تحلیل محتوا) می‌باشد. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل مدیران و کارشناسان خبره به تعداد 15 نفر بود که تا حد اشباع نظری مصاحبه به عمل آمد. همچنین در بخش کمی، کلیه مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش استان لرستان می‌باشد که برآورد اولیه نشان می دهد که تعداد آنها 110 نفر است. پس از استخراج مولفه‌ها و ابعاد جذب و استخدام کارکنان از طریق مصاحبه، پرسشنامه‌ای تنظیم و در بین مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش استان لرستان توزیع شد. تا نسبت به سنجش عوامل موثر بر جذب کارکنان اقدام گردد. بر اساس مبانی نظری، ابتدا جدول تحلیلی تنظیم و پس از مصاحبه جدول تحلیلی ثانویه تهیه و نسبت به برازش مدل آن از مدل‌یابی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS نسخه 2 بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد که نه عامل عوامل سازمانی، عوامل فردی، متغیرهای شغلی، ویژگی‌های شخصیتی، مهارت شناختی، سرمایه انسانی، پیامدهای فردی، پیامدهای سازمانی و فرآیند جذب به عنوان عوامل موثر بر بر جذب و استخدام در آموزش و پرورش استان لرستان شناسایی گردیدند. بر اساس یافته‌های پژوهش، اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان به منظور جذب و استخدام کارکنان خود نیازمند توجه به عوامل شناسایی شده دارد. UR - https://ael.uma.ac.ir/article_1915.html L1 - https://ael.uma.ac.ir/article_1915_f42072783f7099cede7e11faebdf6143.pdf ER -