دانشگاه محقق اردبیلیرهبری آموزشی کاربردی2717-44841120200521Cononical correlation analysis of the relationship between dimensions of philosophical mentality and contingency leadership style of managersتحلیل همبستگی کانونی رابطه بین ابعاد ذهنیت فلسفی و سبک رهبری اقتضایی مدیران114960FAمحمد رضا بهرنگیاستاد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی0000-0001-9367-4677علی یوسفیگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0003-3811-2860Journal Article20200824The aim of this study was to investigate the relationship between the dimensions of philosophical mentality and contingent leadership style of managers.The statistical population of this descriptive correlational study was all male and female principals working in public schools in Bilesavar city, which consisted of 100 Subjects. According to Krejcie and Morgan table, the sample size of 80 Subjects. was selected by simple random sampling.. To collect data, two questionnaires were used to measure the philosophical mentality of managers based on the Smith model with an alpha coefficient of 0.74 and the Hershey and Blanchard contingency leadership style assessment with an alpha coefficient of 0.81. The research data were analyzed using the cononical correlation analysis. The results of this study showed that the delegating style variable has the greatest effect on the linear composition of dependent variables. The variable of penetration has the highest weight in generating the cononical variable of the dimensions of philosophical subjectivity, and the flexibility variable has the highest relationship with the composite variable derived from dependent variables. The cononical correlation squared between these two variables is 42%, which is statistically significant. According to the research results, principals with high flexibility of mind tend to use more participatory style in employee leadership.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ابعاد ذهنیت فلسفی و سبک رهبری اقتضایی مدیران انجام شد. جامعه آماری این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، کلیه مدیران مرد و زن شاغل در مدارس دولتی شهرستان بیله سوار مشتمل بر 100 نفر بودند که طبق جدول کرجسی و مورگان نمونه آماری به تعداد 80 نفر بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه سنجش ذهنیت فلسفی مدیران بر اساس مدل اسمیت با ضریب آلفای 74/0 و سنجش سبک رهبری اقتضایی هرسی و بلانچارد با ضریب آلفای 81/0 استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل همبستگی کانونی تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که متغیر سبک تفویضی بیشترین تأثیر را در ایجاد ترکیب خطی متغیرهای وابسته دارد. متغیر تعمق واجد بیشترین وزن در تولید متغیر کانونی از ابعاد ذهنیت فلسفی است و متغیر انعطافپذیری دارای بیشترین رابطه با متغیر ترکیبی حاصل از متغیرهای وابسته است. وزن واریانس مشترک (مجذور همبستگی کانونی) میان این دو دسته متغیر برابر با 42 درصد است که از لحاظ آماری معنادار میباشد. مطابق نتایج پژوهش، ذهنیت فلسفی مدیر عاملی تأثیرگذار در به کارگیری سبک رهبری اقتضایی مدیر میباشد. مدیران با ذهن انعطافپذیر بالا، در رهبری کارکنان تمایل دارند از سبک مشارکتی بیشتر استفاده -کنند. به منظور افزایش سطح عملکرد مدیران باید به ذهنیت فلسفی آنان اهمیت داده شود.https://ael.uma.ac.ir/article_960_d1a2b7b9df83b53458affa8e79c2b9f3.pdfدانشگاه محقق اردبیلیرهبری آموزشی کاربردی2717-44841120200521Identifying and analyzing the barriers to professional development programs for senior managers of Iran's mobile communications industryشناسایی و تحلیل عوامل بازدارنده برنامه های ارتقای بالندگی حرفه ای مدیران ارشد صنعت ارتباطات همراه ایران1528961FAسعید هداونددانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیفات0000-0001-5802-9082افسانه زمانی مقدمدانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقاتعلی تقی پور ظهیردانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقاتJournal Article20200901In the present age, business changes are taking place in such a way that even with the best scenarios, organizations may be challenged. Equipping with facilities, technologies, skills and capabilities in different dimensions and levels and with a strategic approach can enable organizations to take stronger steps than before. With this approach, having capable managers who successfully lead the organization to predetermined goals in the face of environmental developments and competition is a competitive advantage; Despite this, managers' acceptance of professional development programs has not been as expected, and this issue needs to be studied and addressed.The present study is an applied research that seeks to identify barriers and weaknesses from the perspective of managers in a qualitative manner with the aim of promoting the professional development programs of senior managers in Iran's mobile communications industry.. A researcher-made questionnaire was used to collect information. T. Indicates the coherence of the questions and the lack of significant dispersion between them. The validity of the questionnaire has also been confirmed by experts. For data analysis, SPss24 software and exploratory factor analysis were used as multivariate and interdependent methods. The results show that the variables in the identified eight components constitute about 79% of the changes related to barriers affecting the design and implementation of growth promotion programs for senior executives in the mobile communications industry, which indicates a high impact. They are and it can be said that the mentioned programs need a fundamental review in all eight components.در عصر حاضر، تغییرات کسب وکارها به گونهای پیش میرود که با بهترین سناریوها نیز ممکن است سازمان-ها به چالش کشیده شوند. داشتن مدیران توانمند که سازمان را در کشاکش تحولات و رقابتهای محیطی با موفقیت به سوی اهداف از پیش تعریف شده هدایت نمایند، یک مزیت رقابتی به شمار میرود؛ اما علیرغم این مسأله، استقبال مدیران از برنامههای توسعه حرفهای در حدّ انتظار نبوده است و این موضوع نیازمند مطالعه و رسیدگی است. <br />پژوهش حاضر، از نوع تحقیقات کاربردی است که ببا هدف ارتقای برنامههای بالندگی حرفهای مدیران عالی صنعت ارتباطات همراه ایران، درصدد شناسایی موانع و نقاط ضعف آن از دیدگاه مدیران است. جامعه آماری پژوهش را 252 نفر از مدیران تشکیل میدهند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جهت ارزیابی پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شده که ضریب 82/. بیانگر انسجام سؤالات و عدم پراکندگی معنادار بین آنها است. روایی پرسشنامه نیز توسط خبرگان تأیید شده است. <br />برای تحلیل دادهها از نرم افزار SPss24 و روش تحلیل عاملی اکتشافی به عنوان روش چند متغیره و هم وابسته استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که متغیرهای موجود در مؤلفههای هشت گانه شناسایی شده، حدود 79 درصد از تغییرات مربوط به موانع اثرگذار بر طراحی و اجرای برنامههای ارتقای بالندگی مدیران ارشد صنعت ارتباطات همراه را تشکیل میدهند که بیانگر تأثیرگذاری بالای آنها بوده و میتوان گفت برنامههای مذکور در هر هشت مؤلفه به یک بازنگری اساسی نیاز دارد.https://ael.uma.ac.ir/article_961_4c4def9a7dfdc6a7897d7c2fb5d6ac96.pdfدانشگاه محقق اردبیلیرهبری آموزشی کاربردی2717-44841120200521Relationship between leadership styles of educational and training leaders with job satisfaction of multigrade primary school teachers in Talesh cityرابطه بین سبک های رهبری راهبران آموزشی و تربیتی با رضایت شغلی معلمان مدارس چندپایه دوره ابتدایی شهرستان تالش2942965FAافشین عابدی نیادانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0003-0214-5222Journal Article20200829The purpose of this study was to determine the relationship between leadership styles of educational leaders with job satisfaction of multigrade primary school teachers in Talesh city. The research method is descriptive correlation. The statistical population of the study consists of all teachers of multigrade primary schools in Talesh city in the academic year 1398-99 with 214 people (45 females and 169 males). Statistical sample based on Krejcie and Morgan table, 134 people (28 females and 106 males) were selected by simple random sampling. Two questionnaires of Bass and Oliva leadership style and Minnesota job satisfaction were used to collect information. The face and content validity of both questionnaires were confirmed by experts and their reliability was calculated by Cronbach's alpha method of 0.81 and 0.87, respectively. Data were analyzed using descriptive statistics, Pearson correlation test and multiple regression using SPSS software. The results showedBetween service leadership style (r = 82, sig < 0.05) contingency leadership style (r = 79, sig < 0.05) transformational leadership style (r = 83, sig < 0.05) and charismatic leadership style (88 = r, sig < 0.05) There is a positive and significant relationship with job satisfaction In addition, leadership styles explain 84% of job satisfaction, so that charismatic leadership style is a better predictor of job satisfaction than other styles. Educational leaders are encouraged to move from traditional leadership styles to new leadership styles, providing job satisfaction and improving the performance of multigrade school teachers in today's changing and changing world.پژوهش حاضر، با هدف تعیین رابطه بین سبکهای رهبری راهبران آموزشی و تربیتی با رضایت شغلی معلمان مدارس چندپایه دوره ابتدایی شهرستان تالش انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان مدارس چندپایه دوره ابتدایی شهرستان تالش در سال تحصیلی 99- 1398 به تعداد 214 نفر (45 نفر زن و 169 نفر مرد) تشکیل میدهند. نمونه آماری براساس جدول مورگان به تعداد 134 نفر (28 نفر زن و 106 نفر مرد) به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه سبک رهبری باس و الیوا و رضایت شغلی مینه سوتا استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی هر دو پرسشنامه توسط خبرگان و کارشناسان و متخصصان تایید و پایایی آنها به روش آلفای کرونباخ به ترتیب 81/0 و 87/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به وسیله نرم افزار SPSS انجام شد نتایج نشان داد: بین سبک رهبری خدمتگزاری (82= r، 05/0>sig ) سبک رهبری اقتضایی (79= r، 05/0> sig)، سبک رهبری تحولآفرین (83= r، 05/0> sig) و سبک رهبری کاریزماتیک (88= r، 05/0> sig) با رضایت شغلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. در ضمن سبکهای رهبری 84 درصد از رضایت شغلی را تبیین می کنند به طوری که سبک رهبری کاریزماتیک نسبت به سایر سبک ها، پیشبینیکننده بهتر رضایت شغلی میباشد. به راهبران آموزشی و تربیتی پیشنهاد میگردد که با بهره گیری از سبکهای رهبری جدید موجبات رضایت شغلی معلمان مدارس چندپایه را فراهم آورند.https://ael.uma.ac.ir/article_965_dd39387828b8610cdcf8b57454834af6.pdfدانشگاه محقق اردبیلیرهبری آموزشی کاربردی2717-44841120200521the mediator role of Organizational virtue in relationship between organizational role clarity and organizational citizenship behaviorنقش میانجی فضیلت سازمانی در رابطه بین شفافیت نقش و رفتار شهروندی سازمانی4356963FAخالد غفوریدانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایرانرضا هویدادانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانغفار کریمیان پوردانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه مقدس اردبیلی، اردبیل، ایرانJournal Article20200918The present study aimed to investigate the mediating role of organizational virtue in the relationship between organizational role clarity and organizational citizenship behavior. The research method was developmental-applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of structural equations in terms of data collection. The statistical population of the study included all teachers of education in Bayangan in the year 1397-98, using a simple random sampling method, 200 teachers were selected as a sample. Oregon Organizational Citizenship Behavior Questionnaire (2000), Sawyer organizational role clarity (1992) and Cameron et al. (2004) Organizational Virtue Questionnaire were used to collect data. The content validity of the questionnaires was confirmed and their reliability was 0.91, 0.84 and 0.87, respectively. SPSS software and LISREL software were used for data analysis. Findings showed that clarity of organizational role has a positive and direct effect on organizational citizenship behavior with beta (0.39) and on organizational virtue with beta (0.44). Also, the indirect effect of clarity of organizational role on organizational citizenship behavior is 23.2 0 shows that the mediating role of organizational virtue is significant in the relationship between organizational role transparency and organizational citizenship behavior. Therefore, it can be concluded that clarity of organizational role and virtue is one of the important variables related to organizational citizenship behavior, and And managers must pay attention to these two variables to promote organizational citizenship behavior.پژهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی فضیلت سازمانی در رابطه بین شفافیت نقش و رفتار شهروندی سازمانی انجام شد. روش تحقیق از حیث هدف توسعهای-کاربردی و از حیث جمع آوری دادهها، توصیفی- همبستگی به روش معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان آموزش و پرورش باینگان در سال تحصیلی 98-1397 بود که با استفاده از شیوه نمونه گیری در دسترس تعداد 200 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی اورگان(2000)، شفافیت نقش سازمانی ساویر(1992) و فضیلت سازمانی کامرون و همکاران(2004) استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه ها مورد تایید دو نفر از اساتید علوم تربیتی قرار گرفته و پایایی آنها با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0، 84/0 و 87/0 به دست آمد. برای تحلیل دادهها از نرم افزار spss و نرم افزار LISREL استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که شفافیت نقش سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی با بتای (42/0=β) و بر فضیلت سازمانی با بتای(45/0=β) اثر مثبت و مستقیم دارد، همچنین اثر مثبت و مستقیم فضیلت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی با بتای (42/0=β) معنی دار است، ضریب اثر غیرمستقیم شفافیت نقش سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی/ با بتای (18/0=β) است که نشان میدهد نقش واسطۀ فضیلت سازمانی در رابطۀ بین شفافیت نقش سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی معنیدار است. بنابراین می توان گفت که شفافیت نقش و فضیلت سازمانی از متغیرهای مهم و مرتبط با رفتار شهروندی سازمانی است و مدیران باید جهت ارتقای رفتار شهروندی سازمانی به این دو متغیر توجه داشته باشند.https://ael.uma.ac.ir/article_963_5961839f7ec883d07015347177977e98.pdfدانشگاه محقق اردبیلیرهبری آموزشی کاربردی2717-44841120200521Introduction and cross-cultural adaptation of Research Competency Questionnaire in Graduate Studentsمعرفی و بومیسازی پرسشنامه شایستگی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی5772959FAجلیل یونسیگروه آموزشی سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانزهره سادات علویگروه آموزشی سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-0244-8226ریحانه رحیمیگروه آموزشی سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانزهره سادات نصیریگروه آموزشی سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20200825Valid governments rely heavily on their high quality educational systems. As a result, they must prioritize quality of education assessment. In order to assess the quality of educational systems, several indicators such as researcher training and research competencies have been presented. Due to the lack of appropriate instrument about Research Competencies in Iran, we have decided to apply the Swank and Lambie Research Competencies Scale which was developed in 2016, as the main instrument in this study. The purpose of this research is normalizing aforementioned scale between graduate educators in behavioral science in Tehran. The sample size was estimated about 346 amongst graduate students studying in universities of Tehran. Research competency is a formative construct and in a formative measurement, it is better to use principal component analysis (PCA) instead of factor analysis (FA). The results led to five items elimination. Final components including qualitative research, quantitative research, research inquiry/literature review, research ethics, sampling methods, writing skill, discussion skills/publish articles and research tools. Descriptive outputs also showed that research ethics in graduate students is in its highest level, however, they showed poor performance in qualitative research. In addition, research competency is higher in PhD student in comparison with M.A students. The results can be beneficial in detecting student’s research needs. Moreover, it is recommended to conduct a qualitative research in order to identify the weaknesses and fundamental flaws of students in some areas of research.حاکمیتهای معتبر و اثربخش دنیا، وامدار نظامهای آموزشی باکیفیت خود هستند و سنجش کیفیت آموزش از طریق شاخصهای فراوانی همچون توانایی پژوهش مقدور است. به دلیل نیاز به وجود ابزاری جهت سنجش شایستگیهای در جامعه پژوهشی ایران، از مقیاس شایستگیهای پژوهشی سوانک و لامبی که اخیراً معرفی شده است استفاده گردید. پژوهش حاضر با هدف بومیسازی این ابزار سنجش در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای علوم رفتاری و بررسی وضعیت شایستگی پژوهشی دانشجویان شهر تهران انجام شد. از لحاظ هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از جهت گردآوری دادهها، از نوع تحقیقات توصیفی – پیمایشی است. پس از ترجمه متن اصلی پرسشنامه، به تناسب فرهنگ و شرایط پژوهشی دانشگاههای ایران، برخی تغییرات در پرسشنامه اعمال شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) رشتههای علوم رفتاری دانشگاههای سراسری شهر تهران است که 346 نفر از دانشجویان از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. با توجه به این نکته که مدل اندازهگیری متناسب با سازه موردنظر از نوع تکوینی بود، از تحلیل مؤلفههای اصلی برای طبقهبندی گویهها استفاده شد که نتیجه این تحلیل، حذف 5 گویه و تشکیل 8 مؤلفه: توانایی انجام پژوهش کیفی، توانایی انجام پژوهش کمی، کلیات/ ادبیات پژوهش، اخلاق پژوهشی، روشهای نمونهگیری، توانایی نگارش، بحث و نتیجهگیری و تهیه ابزار کارآمد پژوهش بود. بررسی یافتههای توصیفی نشان داد دانشجویان در مؤلفه اخلاق پژوهشی، بهترین وضعیت و در مؤلفه انجام فرآیند پژوهش کیفی، ضعیفترین وضعیت را دارند و شایستگی پژوهشی دانشجویان مقطع دکتری در تمامی مؤلفهها از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بیشتر است.https://ael.uma.ac.ir/article_959_b262c61a5db0a23974a8638372c6a173.pdfدانشگاه محقق اردبیلیرهبری آموزشی کاربردی2717-44841120200521Psychometric Properties of Toxic Leadership Questionnaire (TLQ)بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی رهبری زهرآگین (TLQ)7386964FAابراهیم آریانی قیزقاپانگروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیhttps://orcid.org/00سلیم کاظمیگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانJournal Article20200824The purpose of present study was investigates psychometric properties of the Toxic Leadership Questionnaire. The statistical population of this study included all staff of Universities affiliated with the Ministry of Science at four levels of international, national, regional and local levels of performance across the country. The research data were collected from 430 staff members who were selected by multi-stage cluster sampling method using Toxic Leadership Questionnaire. The results of the validation of the method showed that the internal consistency and stability reliability of the Toxic Leadership Questionnaire by using Cronbach's alpha was 0/95 and by test-retest method was 0/88. Evaluate the content validity, discriminant, and construct of Toxic Leadership Questionnaire confirms the validity of the questionnaire. Exploratory and confirmatory factor analyses as the main form revealed five correlated but separable dimensions that were "Self-Promotion","Abusive Supervision", "Unpredictability", "Narcissism" and "Authoritarian Leadership". The results of this study showed that the Toxic Leadership Questionnaire (TLQ) is a reliable and valid tool for measuring and screening the Toxic Leadership of academic staff.پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی رهبری زهرآگین (TLQ) انجام شد. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی کارکنان ستادی دانشگاههای جامع وابسته به وزارت علوم در چهار سطح طراز عملکرد بین المللی، ملی، منطقهای و محلی در سراسر کشور بود. دادههای تحقیق از 430 کارمند ستادی که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند، با استفاده از پرسشنامهی رهبری زهرآگین جمعآوری گردید. نتایج حاصل از اعتبارسنجی به دو شیوهی همسانی درونی و ثبات زمانی نشان داد که اعتبار پرسشنامهی رهبری زهرآگین بر اساس آلفای کرونباخ 95/0 و با استفاده از روش بازآزمایی، 88/0 میباشد. بررسیهای مربوط به روایی محتوا، تفکیکی و سازهی پرسشنامهی رهبری زهرآگین (TLQ) مؤید روایی پرسشنامه مذکور بود. همچنین یافتههای حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی با استفاده از نرم افزارهای Spss.v.23 و Lisrel8.50 همانند فرم اصلی، پنج عامل همبسته ولی مجزای "ارتقاء شخصی"، "نظارت توهین آمیز"، "غیر قابل پیش بینی بودن"، "خودشیفتگی" و "رهبری مستبدانه" را آشکار ساخت. نتایج این مطالعه نشان داد که پرسشنامهی رهبری زهرآگین (TLQ) ابزاری قابل اعتماد و روا برای سنجش و غربالگری میزان رهبری زهرآگین (TLQ) از نظر کارکنان ستادی دانشگاه است.https://ael.uma.ac.ir/article_964_99f3b66664e19efe66734664a01b5052.pdfدانشگاه محقق اردبیلیرهبری آموزشی کاربردی2717-44841120200521The role and role of genuine leadership components in predicting organizational health with the mediating role of psychological capital in the higher education systemسهم و نقش مولفه های رهبری اصیل درپیش بینی سلامت سازمانی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی در نظام آموزش عالی8799962FAشهرام مهرآور گیگلودانشگاه علامه طباطبائی تهرانتقی اکبریگروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانعلی رشیدیگروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی-دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20200826The aim of this study was to analyze the mediating role of psychological capital in the relationship between genuine leadership and organizational health among the staff of Allameh Tabatabai University in Tehran. The research method was descriptive-survey and the statistical population of the study was all the staff of Allameh Tabatabai University of Tehran. The statistical sample of the research is simple random sampling using Cochran's formula at an error level of 0.5 equal to 186 people. Three types of questionnaires were used to collect data: Alio (2006) Authentic Leadership, Lutans, Oliu and Yousef (2007) Psychological Capital, and Hui and Feldman Organizational Health. Path analysis was used to analyze the data. Findings showed that genuine leadership has a direct impact on organizational health of employees. Also, genuine leadership has indirectly and through psychological capital has affected the organizational health of employees, meaning that psychological capital as a mediating variable has played a role in creating the relationship between genuine leadership and organizational health. It is concluded that university administrators can provide the basis for creating a healthy and safe environment by using the components of genuine leadership style that lead to an increase in psychological capital in employees.پژوهش حاضر با هدف، تحلیل نقش میانجی سرمایه روانشناختی در رابطه بین رهبری اصیل و سلامت سازمانی در بین کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی تهران انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری پژوهش نیز کلیه کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی تهران بود. نمونه آماری پژوهش بصورت نمونه گیری تصادفی ساده با استفاده از فرمول کوکران در سطح خطای 5/0 برابر با 186نفر است. برای جمع آوری داده ها نیز از سه نوع پرسش نامه، رهبری اصیل آلیو (2006)، سرمایه روانشناختی لوتانز، اولیو و یوسف(2007) و سلامت سازمانی هوی و فلدمن استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل مسیر استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که رهبری اصیل به صورت مستقیم بر روی سلامت سازمانی کارکنان تاثیر داشته است. همچنین رهبری اصیل به صورت غیر مستقیم و از طریق سرمایه روانشناختی بر روی سلامت سازمانی کارکنان تاثیر داشته است، به این معنی که سرمایه روانشناختی به عنوان متغیر میانجی در ایجاد رابطه بین رهبری اصیل و سلامت سازمانی نقش ایفا کرده است. نتیجه گیری می شود که مدیران دانشگاه می توانند با استفاده از مولفه های سبک رهبری اصیل که منجر به افزایش سرمایه روانشناختی در کارکنان می شود، زمینه را برای ایجاد محیطی سالم و ایمن مهیا کنند.https://ael.uma.ac.ir/article_962_c9b6d319cc97159b971a4b4fbacf003c.pdf