%0 Journal Article %T نقش استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در هویت اجتماعی و رابطه معلم و شاگرد %J رهبری آموزشی کاربردی %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 2717-4484 %A حامدی نسب, صادق %A غلامی, وحید %A عزیزی, معصومه %D 2020 %\ 11/21/2020 %V 1 %N 3 %P 77-90 %! نقش استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در هویت اجتماعی و رابطه معلم و شاگرد %K شبکه‌های اجتماعی مجازی %K هویت اجتماعی %K رابطه معلم- شاگرد %R %X هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در هویت اجتماعی و رابطه معلم و شاگرد است. مطالعه حاضر یک پژوهش مقطعی با رویکرد توصیفی‌تحلیلی بود که به صورت پیمایشی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه در استان خراسان جنوبی بودند که در سال تحصیلی 1398-1397 مشغول به تحصیل بودند. نمونه‌گیری به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انجام شد. ابتدا در هر شهرستان به روش خوشه‌ای، چند مدرسه متوسطه اول به صورت تصادفی انتخاب شد، سپس بعد از دریافت مجوز، با مراجعه به دفتر آموزش هر مدرسه و بر اساس لیست دانش‌آموزان، افراد به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای و به صورت تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. حجم نمونه پژوهش برابر با 200 نفر می‌باشد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه استاندارد استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی شی، لو، یانگ، لی و کای (2014)، پرسشنامه رابطه معلم- شاگرد مورای و زوویچ (2010) و پرسشنامه هویت اجتماعی کاروانی (2014) بود. برای سنجش همبستگی متغیرها در صورت برقراری فرض نرمالیتی از معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی با هویت ملی، قومی، مذهبی و جهانی دانش‌آموزان دختر متوسطه اول استان خراسان جنوبی ارتباط مثبت و معنی‌داری دارد. همچنین بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رابطه معلم- شاگرد رابطه معناداری وجود دارد %U https://ael.uma.ac.ir/article_1113_a8d2cc2283a497721cbf82fb07aab7a2.pdf