TY - JOUR ID - 1058 TI - نقش سبک رهبری و فرهنگ سازمان یادگیرنده بر اثربخشی مدارس JO - رهبری آموزشی کاربردی JA - AEL LA - fa SN - 2717-4484 AU - قاسم زاده علیشاهی, ابوالفضل AU - مذنب خدایی, مهسا AU - برقی, عیسی AD - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران AD - کارشنار ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، گروه علو تربیتی، دانشکده علو تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران . AD - دانشیار برنامه ریای درسی، گروه علو تربیتی، دانشکده علو تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 1 IS - 2 SP - 69 EP - 80 KW - سبک رهبری KW - فرهنگ سازمان یادگیرنده KW - اثربخشی مدارس DO - N2 - هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش سبک های رهبری و فرهنگ سازمان یادگیرنده بر اثربخشی مدارس بوده است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه ی مدیران دبیرستان های دخترانه ی شهر تبریز در سال تحصیلی 99-98 به تعداد 300 نفر بوده که از این تعداد 175 مدیر به روش نمونه گیری خوشه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ی سبک رهبری باس و اولیور(2013)، پرسشنامه اثربخشی هوی و میسکل(2013) و پرسشنامه فرهنگ سازمان یادگیرنده (2014) یانگ استفاده شد. با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی نتایج نشان داد که هر گونه تغییر در سبک رهبری تحول گرا و تبادلی همراه با تغییر در فرهنگ سازمان یادگیرنده خواهد بود و هرگونه افزایش در فرهنگ سازمان یادگیرنده همراه با افزایش در میزان اثربخشی مدارس خواهد بود. بیشترین ضریب همبستگی بین فرهنگ سازمان یادگیرنده و اثر بخشی و کمترین ضریب همبستگی بین دو متغیر سبک رهبری عدم مداخله و فرهنگ سازمان یادگیرنده دیده شد. همچنین رابطه ی بین سبک های تحولی و تبادلی با فرهنگ سازمان یادگیرنده و اثربخشی مدارس، معنا دار دیده شد. در عین حال بین دو متغیر سبک عدم مداخله و اثربخشی مدارس رابطه ی معنی داری دیده نشد. همچنین نقش میانجی فرهنگ سازمان یادگیرنده در رابطه ی بین سبک های رهبری و اثربخشی مدارس در مدل تایید شد. UR - https://ael.uma.ac.ir/article_1058.html L1 - https://ael.uma.ac.ir/article_1058_3b130516ec3bc206cb48324784a124ba.pdf ER -