شناسایی راهکارهای توسعه آینده‌پژوهی در نظام آموزش عالی کشور با رویکرد کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی ، مدرس دانشگاه محقق و پیام نور ،اردبیل، ایران.

2 دانشگاه علامه طباطبائی تهران

10.22098/ael.2023.11071.1111

چکیده

امروزه آینده‌پژوهی در آموزش عالی به عنوان یکی از پیش نیازهای اصلی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بلندمدت نظام دانشگاهی ضروری شده است. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی راهکارهای توسعه رشته آینده‌پژوهی از دیدگاه صاحب‌نظران بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و با رویکرد کیفی انجام شده است. گروه هدف پژوه حاضر نیز صاحب‌نظران و متخصّصان حوزه آینده‌پژوهی در کشور بود، که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی 12 نفر از صاحب‌نظران این حوزه به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته‌ به مدت یک الی یکو نیم ساعت داده‌های پژوهش از آنها جمع-آوری گردید و جهت تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. پس از تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه، مجموع کدهای آزاد استخراج شده از محتوای مصاحبه‌ها 76 کد بود که در 12 مفهوم مشابه طبقه‌بندی و در نهایت 12 راهکار بر اساس دیدگاه صاحب‌نظران‌ برای توسعه رشته آینده‌پژوهی در دانشگاه‌های کشور شناسایی شد. که عبارتند از: گفتمان‌سازی ضرورت آینده‌پژوهی در کشور؛ تهیه بسته‌های آموزشی آینده‌پژوهی؛ حمایت از پژوهش‌های نظری در حوزه آینده‌پژوهی؛ تقویت فعالیت‌های بین‌رشته‌ای در دانشگاه‌ها؛-سیاست‌گذاری در سطح وزارتخانه‌؛ عملیاتی کردن آینده‌پژوهی در دانشگاه‌ها؛ درک ضرورت آینده‌پژوهی در نهادهای حاکمیتی؛ اصلاح و بازنگری سرفصل‌های درسی رشته؛ تثبت جایگاه آینده‌پژوهی در سازمان‌ها و پروژه‌ها؛ بهره‌گیری از تجارب موفق دانشگاه‌های برتر جهان؛ فراهم‌سازی فرصت‌های اشتغال؛ نهادینه‌کردن فرهنگ و تفکر آینده‌پژوهی در دانشگاه. بنابراین یافته‌های این پژوهش می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های کلان آموزش عالی در راستای توسعه رشته آینده‌پژوهی مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying future development strategies for research in the Iranian higher education system with a qualitative approach

نویسندگان [English]

  • hossein adamiyat 1
  • shahram mehravar giglou 2
1 Department of Educational Sciences, Faculty of Mohaghegh and Payam Noor University, Ardabil, Iran.
2 atu
چکیده [English]

Today, the future of research in higher education has become essential as one of the main prerequisites for policy-making and long-term planning of the university system. Therefore, the purpose of this study was to identify strategies for the development of future research from the perspective of experts. The present study has been done in terms of applied purpose and with a qualitative approach. The present target group was also experts and specialists in the field of futures research in the country, which was selected as a research sample using targeted sampling and snowball sampling method and using a semi-interview. Structured Research data were collected from them for one to one and a half hours and content analysis method was used to analyze the data. After analyzing the data obtained from the interview, the total number of free codes extracted from the content of the interviews was 76 codes, which were classified in 12 similar concepts and finally 12 solutions based on the expert view for the development of the future field. Research was identified in the country's universities. Which include: discourse building the necessity of future research in the country; Preparation of future research training packages; Supporting theoretical research in the field of futures research; Strengthen interdisciplinary activities in universities; - Policy-making at the ministry level; Operationalizing future research in universities; Understanding the need for future research in government institutions; Modification and revision of course syllabi; Establishing the future position of research in organiz

کلیدواژه‌ها [English]

  • Future research
  • solutions
  • higher education
  • experts
  • qualitative approach

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 05 دی 1402
  • تاریخ دریافت: 08 تیر 1401
  • تاریخ بازنگری: 20 تیر 1401
  • تاریخ پذیرش: 19 مهر 1402