شناسایی الگوهای ذهنی دانشجویان در به کارگیری تاکتیک های مدیریت تصویرسازی به روش کیو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی – بازاریابی، دانشکده اقتصاد مدیریت و حسابداری، بخش مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد،

2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، ، بخش مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

3 استاد بازنشسته گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، ، بخش مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

چکیده

چکیده: هدف اصلی این پژوهش، شناسایی رفتارهای برجسته مدیریت تصویرسازی دانشجویان در محیط دانشگاه و دسته‌بندی دانشجویان براساس الگوهای ذهنی آنان در به-کارگیری رفتارها و تاکتیک‌های مدیریت تصویرسازی و توصیف و تفسیر هر الگو می‌باشد. در این پژوهش با استفاده از روش‌شناسی کیو، ابتدا رفتارهای درگیر مدیریت تصویرسازی در محیط آموزشی شناسایی گردید و الگوهای ذهنی دانشجویان مختلف براساس اولویت های به کارگیری تاکتیک های مدیریت تصویرسازی آنان، شناسایی و توصیف گشت. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی، از حیث ماهیت ، اکتشافی و از حیث نحوه ی گردآوری داده‌ها، توصیفی-پیمایشی و از حیث نوع داده ها، آمیخته می‌باشد. بخش کیفی این پژوهش از طریق مصاحبه بدون ساختار و با نمونه گیری هدفمند و به منظور تهیه‌ی فضای گفتمان (62 گزاره) و طراحی نمونه کیو (33گویه) تحقق یافت . بخش کمّی این پژوهش به منظور شناسایی الگوهای ذهنی اصلی، با روش تحلیل عاملی کیو انجام پذیرفت. نتایج این تحقیق حاکی از آن بود که پنج الگوی ذهنی اصلی در به‌کارگیری تاکتیک های مدیریت تصویرسازی با نام های بیش فعالان، چرب زبان ها، قانون مداران، فرصت طلبان و زرنگ ها، با پوشش 85 درصد از واریانس کل، در بین دانشجویان مورد مطالعه وجود دارد. رویکرد مناسبی باشد که مسئولان فضای آموزشی با هدف بهبود رفتارهای تصویرسازی دانشجویان، اتخاذ کنند، آموزش و ترویج فرهنگ در بین دانشجویان از روش‌های نظیر برنامه‌ها و رویدادهای اجتماعی-فرهنگی با هدف کاهش رفتارهای خشونت‌آمیز و خصمانه و ایجاد فضای شاد در دانشگاه می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the mental patterns of students in applying the Impression Management tactics by Q method

نویسندگان [English]

  • Seyyed Masih Rajaei Almousavi 1
  • Mehdi Sabokro 2
  • Saeid Saeida Ardekani 3
1 Graduated from Master of Business Administration - Marketing , Faculty of Economics, Management and Accounting, Business Management, Yazd University, Yazd, Iran.
2 Associate Professor, Faculty of Economics, Management and Accounting, Business Management, Yazd University, Yazd, Iran.
3 Emeritus Professor, Faculty of Economics, Management and Accounting, Business Management, Yazd University, Yazd, Iran.
چکیده [English]

The main purpose of this research is to identify the prominent behaviors of impression management of students in the academic setting and classify students based on their mental patterns in applying impression management behaviors and tactics and describe and interpret each pattern. In this study by using the Q methodology, first the behaviors involved in impression management in the educational setting were identified and the mental patterns of different students based on the priorities of the application of their impression management tactics was identified and described. This research is practical based on purpose. It is also exploratory in the nature of research and descriptive-survey in terms of data collection. The data of this research are mixed (combined or quantitative-qualitative). The qualitative part of this research was carried out through unstructured interviews with purposeful sampling in order to provide a space for discourse and Q sample design; 62 statements and 33 items Received. The quantitative part of this study was performed to identify and categorize mental patterns using Q-factor analysis. The results of this study indicated that there are five main mental patterns in the application of illustration management tactics called hyperactives, oblivious, law-abidings, opportunistics, and clevers among the students studied. These five groups covered about 85% of the total variance. improving the students' impressiom behaviors, teaching and promoting culture among students is one of the methods such as programs and socio-cultural events with the aim of reducing violent and hostile behaviors and creating a happy atmosphere in the university.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Impression Management
  • Impression Management Tactics
  • Mental Pattern
  • Goffman
  • Q Method
  • Abbaspour, A., Nasser Sajadi, A., Karimi, T., yazdani, H. (2010). Extra role behaviors for the good of organization or the one itself: the impact of upward impression management on OCB. Journal of Public Administration, 2(5), -.
  • Amini, M. (2016). The Cultural Condition of Society in the Viewpoints of Agents of Culture; Case of Study: Cultural Managers and Activists of Hamedan Province. , 9(35),JSFC, 235-266.
  • Arkin, R. M., & Shepperd, J. A. (1990). Strategic self-presentation: An overview. In M. J. Cody & M. L. McLaughlin (Eds.), Monographs in social psychology of language, 2. The psychology of tactical communication (p. 175–193). Multilingual Matters.
  • Asghari Sarem, A., Asadi Takallom, H., & Ajalli, M. (2022). Investigating the Impact of Impression Management on Job Success with the Mediating Role of Leader-Member Exchange Theory in Sardrood Education. Applied Educational Leadership, 3(2), 75-93. doi: 10.22098/ael.2022.10993.1109
  • Aslan, Ş., Toygar, Ş., & Ulutaş, D. (2015). The Role of Personal and Social Factors at Impression Management's Impact on Career Success. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 1-
  • Brown, S. R. (1993). A primer on Q methodology. Operant subjectivity, 16(3/4), 91-138.
  • Cetin, O. I. (2020). Investigation of the Relationship Beetween Attitude and Impression Management in University Students. Journal of Management Marketing and Logistics, 7(2), 81-90.
  • Damghanian, H., Ebrahimi, S. A., & Nikooei, M. (2018). Teachers’ Impression Management Tactics (Case Study: Teachers in Girls’ High Schools in Semnan, Mahdishar, and Sorkhe). Organizational Culture Management, 16(3), 591-615.
  • Damghanian, H., Yazdani Ziarat, M. (2016). Situational and Dispositional Antecedents of Impression Management Behaviors in Organization. Management Studies in Development and Evolution, 25(80), 27-46.
  • Dichter, E. (1985). What's in an image. Journal of consumer marketing. , 2, 75-81.
  • Donner, J. C. (2001). Using Q-sorts in participatory processes: An introduction to the methodology. Social Development Papers, 36, 24-49.
  • Drory, A., & Zaidman, N. (2007). Impression management behavior: effects of the organizational system. Journal of Managerial Psychology, , 22(3), 290-308.
  • DuBrin, A. J. (2010). Impression management in the workplace: Research, theory and practice. Routledge.
  • Fayazi, S., Salavatian, S., Razmjoo, A. (2020). Suggesting an Appropriate Process for Image Management in IRIB. Religion & Communication, 26(56), 339-374.
  • Goffman, E. (1959). The presentation of self in everyday life. Garden City, NY: Doubleday Anchor.
  • Jones, E. E., & Pittman, T. S. (1982). Toward a general theory of strategic self-presentation. Psychological perspectives on the self1(1), 231-262.
  • Khoshgouanfard, A. (2006). Q methodology. Islamic Republic of Iran Broadcasting, Research Center.
  • Leary, M. R., & Kowalski, R. M. (1990). Impression management: A literature review and two-component model. Psychological bulletin, 107(1), 34.
  • Momeni, M., Faal Ghayoumi, A (2014). Statistical analysis using SPSS. Islamic Republic of Iran Broadcasting, Research Center, 8th edition, publisher: author.
  • Malekzadeh, G., Rahimnia, F. (2016). Mental Patterns of Iranian Knowledge Based Enterprises Manager’s about Meaningful Work: Application of Q methodology. Management Studies in Development and Evolution, 25(81).
  • McKeown, B., & Thomas, D. B. (1988).Q methodology (2nd ed.). SAGE Publications, Inc.
  • Mills, C. W. (1940). Situated actions and vocabularies of motive. American sociological review, 5(6), 904-913.
  • Rosenfeld, P., Booth-Kewley, S., Edwards, J. E., & Alderton, D. L. (1994). Linking diversity and impression management: A study of Hispanic, Black, and White Navy recruits. American Behavioral Scientist, 37(5), 671-681.
  • Safari, A., Kheyri, N. (2018). Identify the Employees' Mental Pattern about Electronic Monitoring at Work by Q Method. Management Studies in Development and Evolution, 27(89), 91-117.
  • pour, S. (2022). Lecturers’lived Experience of College Student’ Incivility in Ferdowsi University of Mashhad. Applied Educational Leadership, 3(4), 63-78. doi: 10.22098/ael.2022.10976.1108
  • Sherafat S, Roshanejad M, Karimi E, Gholipour A. (2014). Surveying Impact of Impression Management Tactics on Career: Case of Bonyad Shahid. ORMR, 4 (3) :99-129
  •  Tedeschi, J. T. (Ed.). (1981). Impression management theory and social psychological research. Academic Press.
  • Turnley, W. H., & Bolino, M. C. (2001). Achieving desired images while avoiding undesired images: exploring the role of self-monitoring in impression management. Journal of applied psychology, 86(2), 351.
  • Willecke, C. (2020). Impression management techniques of pharmaceutical companies on Instagram (Master's thesis, University of Twente).