بررسی تجربه زیسته آموزشیاران، سوادآموزان و متخصصان درباره برنامه‌های نهضت سوادآموزی با تاکید بر فرصت‌ها و چالش‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران ایمیل: kamalnosrati1367@cfu.ac.ir

2 دانشجومعلم مقطع کارشناسی رشته مشاوره و راهنمایی» دانشگاه فرهنگیان

3 آموزگار ابتدایی، روانشناسی تربیتی، کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد تبریز. ایمیل: somayeh.sarbaz@gmail.com

چکیده

هدف پژوهش بررسی وضعیت فعالیت‌های نهضت سوادآموزی و چالش‌های حاکم بر آن و دستیبایی به راهکارها با تکیه بر تجارب‌زیسته آموزشیاران، سوادآموزان و متخصصین تعلیم‌و‌تریبت بود . روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی می‌باشد. مصاحبه‌شوندگان، شامل همه آموزشیاران، سوادآموزان و متخصصان شهر اردبیل در سال ‌تحصیلی 1401-1402 بودند. برای انتخاب شرکت‌کنندگان؛ 18 آموزشیار، 17 سوادآموز و 16 متخصص، از شیوه نمونه‌گیری هدفمند و تا حد اشباع استفاده شد. داده‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع‌آوری گردید. برای تعیین روایی و پایایی مصاحبه‌ها تکنیک تثلیث، تکنیک کنترل اعضاء، تکنیک کسب اطلاعات دقیق موازی و خودبازبینی محققان استفاده شد. در بخش یافته‌ها، ابتدا در مصاحبه‌ با آموزشیارن، اکثریت بر وجود چالش‌ها باور داشتند و برای غلبه بر چالش‌ها، راهکارهایی ارائه دادند. درگام بعدی در مصاحبه با سوادآموزان، همچون آموزشیاران بر وجود مشکلات اساسی در فعالیت‌های نهضت سوادآموزی تاکید، و جهت غلبه بر چالش‌ها راهکارهایی ارائه گردید. در پایان، با متخصصان درباره چگونگی حمایت دولت از برنامه‌های سوادآموزی، نوع محتوای تدریس شده، شیوه اجرای مطلوب برنامه‌های نهضت سوادآموزی و پیشنهادات برای غلبه بر چالش‌ها مصاحبه‌ای انجام شد. در نتیجه، برای بهبود فعالیت‌های نهضت سوادآموزی، راه‌حل‌های مختلفی بدست آمد که برخی از آنها شامل؛ تامین مالی و تضمین شغلی آموزشیاران، بالا بردن ارزش اجتماعی فعالیت‌های نهضت سوادآموزی و فرهنگ‌سازی آن، تهیه و تدوین محتوای جدید متناسب با نیاز‌ها و سطح درک سوادآموزان، اختصاص فضای آموزشی مناسب، در نظر گرفتن مشوق مالی برای سوادآموز، آموزش مهارت کاربردی، حمایت رسانه‌ها و ارائه مدرک معتبر بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the lived experiences of educators, literates' students and experts about literacy movement programs with emphasis on opportunities and challenges

نویسندگان [English]

  • kamal nosrati heshi 1
  • hossien aghadokht 2
  • somayeh sarbazpour 3
1 Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. BOX 14665-889, Tehran, Iran. Email: kamalnosrati1367@cfu.ac.ir
2 uni
3 Teacher, Master Educational Psychology, Islamic Azad University-Tabriz Branch, Email: somayeh.sarbaz@gmail.com
چکیده [English]

The aim of the research was to investigate the status of the activities of the literacy movement and the challenges governing it and to find solutions based on the lived experiences of educators, learners and education experts. Qualitative and phenomenological methods were used in this research. The interviewees of the research included all teachers, literates' students and specialists of Ardabil city in the academic year of 2022-2023. Data were collected using in-depth and semi-structured interviews.In the findings section, firstly, in the interview with educators, the majority believed in the existence of challenges and presented solutions to overcome the challenges. In the next step, in the interview with the literates' students, like educators, the existence of basic problems in the activities of the literacy movement was emphasized, and solutions were presented to overcome the challenges. In the end, an interview was conducted with experts about how the government supports literacy programs, the type of content taught, the optimal implementation of literacy movement programs, and suggestions for overcoming challenges. As a result, to improve the activities of the literacy movement, various solutions were found, some of which include; Financing and guaranteeing the jobs of educators, increasing the social value of the activities of the literacy movement, preparing and compiling new content according to the needs and level of understanding of literates' students, allocating suitable educational space, considering financial incentives for literates' students, Practical skill training, support of the media and presentation of a valid certificate.

کلیدواژه‌ها [English]

  • challenges and solutions, educators and literates'
  • students, literacy movement, lived experience

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 01 شهریور 1402
  • تاریخ دریافت: 14 اردیبهشت 1402
  • تاریخ بازنگری: 12 تیر 1402
  • تاریخ پذیرش: 01 شهریور 1402