شناسایی و ارائه الگوی موانع و الزامات توسعه فن‌بازار در دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

3 گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

10.22098/ael.2024.14919.1425

چکیده

مقدمه و هدف: در راستای انتظارات از دانشگاه‌ها در زمینه تولید، تجاری‌سازی و انتقال محصولات فناورانه به بازار، هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل الزامات و موانع توسعه فن‌بازار در دانشگاه فرهنگیان و ارائه مدل مناسب بود.
روش‌شناسی پژوهش: نوع پژوهش کاربردی و روش آن ترکیبی-اکتشافی بود. در بخش کیفی به روش نمونه­گیری هدفمند، 15 نفر از خبرگان(مدیران پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، نوآوری و کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان و مدیران و استادان دانشگاه فرهنگیان) و در بخش کمی به روش نمونه­گیری خوشه­ای، 378 نفر از مدیران، اساتید و دانشجویان استان‌های تهران، خراسان رضوی، زنجان، اصفهان و خوزستان انتخاب شدند. ابزار پژوهشی بخش کیفی، مصاحبه نیمه­ساختاریافته و کمی پرسشنامه محقق­ساخته بود. یافته­های کیفی با روش تحلیل محتوا و کدگذاری با نرم‌افزار MAXQDA10 و پرسشنامه‌ها با SPSS26 و AMOS24 تحلیل شدند. روایی ابزار توسط 10 نفر متخصص تأیید و اعتبار مصاحبه­ها به روش توافق درون موضوعی و سه­سوسازی و پرسشنامه­ به روش آلفای کرونباخ 95/0 محاسبه شد.
یافته‌ها: در بخش کیفی، 3 کد محوری برای الزامات با 35 کد باز (زیرساخت و منابع، سیاست­گذاری و تحقیق و توسعه) و 6 کد محوری برای موانع با 49 کد باز (فرهنگی، اطلاعاتی، آموزشی و درسی، سیاستی و قانونی، ساختاری/اداری و امکانات و تسهیلات) استخراج و الگوی مفهومی آن ترسیم شد. نتایج تحلیل کمی حاکی از برخورداری مدل از برازش مناسب بوده­ است.
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر زیاد موانع و الزامات بررسی شده بر توسعه فن‌بازار، لازم است دانشگاه فرهنگیان در سیاست­گذاری­­ها و برنامه­ریزی­های خود، آن­ها را مورد توجه قرار دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identification and Presentation of a Model for Barriers and Requirements of Technology Market Development at Farhangian University

نویسندگان [English]

  • Mahshid Golestaneh 1
  • Mohammad Nikkhah 2
  • Seyed Mohsen Mousavi 3
1 Department of Chemistry Education, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Department of Educational Science, Farhangian University, Tehran, Iran
3 Department of Chemistry Education, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Objective: In line with university expectations to produce, commercialize, and transfer technological products, this study aims to identify and analyze the requirements and obstacles for developing a technology market at Farhangian University and to provide an appropriate model.
Research methodology: The research is applied and employs a mixed-exploratory method. In the qualitative section, 15 experts (managers of science and technology parks, innovation centers, knowledge-based companies, and Farhangian University managers and professors) were purposively sampled. In the quantitative section, cluster sampling was used to select 378 managers, professors, and students from Tehran, Khorasan Razavi, Zanjan, Isfahan, and Khuzestan.  Research tools included semi-structured interviews for the qualitative part and a researcher-made questionnaire for the quantitative part. Qualitative findings were analyzed using content analysis and MAXQDA10 software, while SPSS26 and AMOS24 were used for the questionnaires. Tool validity was confirmed by 10 experts, with interview reliability verified through intra-subject agreement and triangulation, and questionnaire reliability calculated with a Cronbach's alpha of 0.95.
Findings: In the qualitative section, 3 axial codes for requirements with 35 open codes (infrastructure and resources, policy-making, and research and development) and 6 axial codes for obstacles with 49 open codes (cultural, informational, educational and curricular, policy and legal, structural/administrative, and facilities and services) were extracted, and the conceptual model was drawn. The quantitative analysis indicated the model's appropriate fit.
Conclusion: Given the significant impact of the identified requirements and obstacles on the development of the technology market, Farhangian University needs to consider these factors in its policy-making and planning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Technology market
  • Farhangian University
  • Opportunities for technology market development
  • Barriers to technology market development
  • Conceptual model