شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های اجتماع یادگیری حرفه‌ای مدیران مدارس: مرور نظام‌مند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

2 استادیار گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

10.22098/ael.2024.15543.1458

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های اجتماع یادگیری حرفه‌ای مدیران مدارس می‌باشد.
روش‌شناسی: به منظور دستیابی به این هدف، از روش پژوهش اسنادی از نوع مرور نظام‌مند استفاده شد. بر این اساس، مقالات منتشر‌شده در حوزه اجتماع یادگیری حرفه‌ای مدیران مدارس در سالهای 2016-2024 از پایگاه‌های خارجی اشپرینگر، سیج، ساینس دایرکت، اریک، اسکوپوس، امرالد و همچنین پایگاههای داخلی مگ‌ایران، اس آی دی و نورمگز، پرتال جامع علوم انسانی، سیویلیکا، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) و جویشگر فارسی علم‌نت مورد بررسی قرار گرفتند. پس از جستجو، غربالگری بر اساس محدوده موضوعی و سپس ارزیابی مطالعات انجام گرفته، 86 مطالعه به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید.
یافته‌ها: بر اساس نتایج به دست آمده، مؤلفه‌های اجتماع یادگیری حرفه‌ای مدیران مدارس در چهار مؤلفه محوری بُعد شخصیتی (مشتمل بر مولفه-های فردی، مؤلفه‌های ادراکی، تعامل و ارتباط‌جمعی)؛ بّعد حرفه‌ای (مشتمل بر تعهد حرفه‌ای و توسعه حرفه‌ای)، بُعد سازمانی (مشتمل بر حمایت و پشتیبانی، فرهنگ مشارکتی، ترسیم چشم‌انداز، تحول‌گرایی در رهبری)، بعد رویکردی (مشتمل بر مربیگری و مرشدی همتا، یادگیری غیررسمی، پژوهش محوری) شناسایی شد.
نتیجه‌گیری: مرور پژوهشهای خارجی انجام شده در زمینة اجتماعات یادگیری حرفه‌ای مدیران مدارس، این نکته مهم را یادآور می‌سازد که برای رهاسازی مدیران از محدودیت‌های توسعة حرفه‌ای سنتی توجه به رویکردهای جدید توانمندسازی مانند شبکه‌سازی و شکل‌گیری اجتماعات یادگیری حرفه‌ای بسیار ضروری است. با این‌حال، مطالعه این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که شکاف نظری و عملی قابل لمسی در این حوزه وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the dimensions and components of the professional learning community of school principals: a systematic review

نویسندگان [English]

  • Afsane Sargazi 1
  • Davood ghoroneh 2
  • rezvan Hossein Qolizadeh 3
1 PhD student in Educational Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Management and Human Resource Development, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
3 Associate Professor, Department of Educational Management and Human Resource Development, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
چکیده [English]

Purpose: The purpose of current research is to identify the dimensions and components of the professional learning community of school principals.
Methodology: In order to achieve this goal, a systematic review-type documentary research method was used. Based on this, the articles published in the professional learning community of school principals in the years 2016-2024 from the external databases of Springer, Sage, Science Direct, Eric, Scopus, Emerald, as well as the internal databases of Mag-Iran, SID and Normagz , comprehensive humanities portal, Civilica, Iran Science and Information Technology Research Institute (Irandac) and Persian search engine Alam-Net were investigated. After searching, screening based on the subject area and then evaluating the studies, 86 studies were selected as the research sample.
Findings: Based on the obtained results, the components of the professional learning community of school administrators in four core components of the personality dimension (including individual components, perceptual components, interaction and collective communication); Professional dimension (including professional commitment and professional development), organizational dimension (including support and support, collaborative culture, drawing a vision, transformationalism in leadership), approach dimension (including peer coaching and mentoring, informal learning, research-oriented) were identified.
Conclusion: The review of external research conducted in the field of professional learning communities for school principals reminds us this important point that in order to free principals from the limitations of traditional professional development, attention should be paid to new empowerment approaches such as networking and The formation of professional learning communities is very necessary. However, the study of theseeoretic

کلیدواژه‌ها [English]

  • components
  • professional learning community
  • schools principals
  • systematic review