نقش رویکرد 360 درجه در بهبود صلاحیت حرفه‏ای مدیران مدارس متوسطه منطقه 18 شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.22098/ael.2023.12191.1219

چکیده

یکی از اقدامات مدیریت هر سازمان تلاش در جهت بهبود عملکرد و افزایش سطح بازده منابع در اختیار می باشد که مهم‎ترین و ارزشمندترین منابع سازمان که امروزه از آن به عنوان سرمایه یاد می‎کنند نیروی انسانی است. امروزه منابع انسانی و توانایی‎های آن به عنوان یک عامل استراتژیک و اثرگذار و یک مزیت رقابتی برای سازمان محسوب می‎گردد و ابـزاری کـه می تواند ما را از استعداد و قابلیت‏های منابع انسانی موجود سازمان آگاه سازد، ارزشیابی عملکرد است. یکی از جدیدترین فنون ارزشیابی عملکرد بازخورد360 درجه می‏باشد، که در این راستا هدف پژوهش حاضر تعیین نقش رویکرد 360 درجه در بهبود صلاحیت حرفه‏ای مدیران می‏باشد. جهت گردآوری داده‏ها از پرسشنامه 360 درجه براون (1990) استفاده شد که روایی آن با نظرات خبرگان و پایایی آن با آلفای کرونباخ، 81/0 به‏دست آمده است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس متوسطه منطقه 18 شهر تهران بوده است که 32 مدیر شناسایی شدند و به عنوان حجم نمونه تعیین گردیدند. جهت تجزیه و تحلیل داده از آزمون میانگین با نرم‏افزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که از نظر مدیران، آن‏ها دارای صلاحیت مناسبی هستند اما از نظر معلمین، نیروهای تحت سرپرستی و دانش‏آموزان دارای صلاحیت متوسط و ضعیفی می‏باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Role of 360 Degree Approach in Improving the Professional Competence of Secondary School Principals in District 18 of Tehran

نویسنده [English]

  • Mojtaba Moazzami
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

One of the management measures of any organization is trying to improve the performance and increase the level of resource efficiency at its disposal, the most important and valuable resources of the organization, which is referred to today as capital, is human resources. Today, human resources and its capabilities are considered as a strategic and effective factor and a competitive advantage for the organization, and a tool that can inform us about the talents and capabilities of the organization's existing human resources is performance appraisal. One of the newest techniques for evaluating performance is 360-degree feedback, in this regard, the purpose of this study is to determine the role of 360-degree approach in improving the professional competence of managers. For data collection, the 360-degree Brown (1990) questionnaire was used, the validity of which was obtained by experts and its reliability was obtained by Cronbach's alpha of 0.81. The statistical population included all secondary school principals in the 18th district of Tehran, of which 32 principals were identified and determined as the sample size. The mean test with SPSS software was used to analyze the data. The results showed that in terms of managers, they have good competence, but in terms of teachers, supervised staff and students have moderate and weak competence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • 360 degree feedback
  • evaluation
  • professional competence
  • managers