شناسایی مولفه های شایستگی مدیران با تاکید بر هوش هیجانی: رویکرد کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ،گروه مدیریت، واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی، آستارا، ایران.

2 استادیار،گروه مدیریت ، واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی، آستارا، ایران.

3 دانشیار، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های شایستگی مدیران با تاکید بر هوش هیجانی با استفاده از رویکرد کیفی فراترکیب انجام شده است. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش سنتز پژوهی با رویکرد هفت مرحله ای سندلوسکی و باروسو (2007) انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه تحقیقات و مطالعات فارسی و انگلیسی چاپ شده در حوزه توسعه فردی در بین سالهای 1385 تا 1402 می باشد. در این راستا، کلید واژه های مرتبط با هدف پژوهش مورد جستجو قرار گرفت و مقالات و اسناد بدست آمده با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با توجه به معیارهای پذیرش مورد بررسی قرار گرفتند که در نهایت 22 مقاله که از معیارهای ورود به مطالعه برخوردار بودند با استفاده از روش کد گذاری سه مرحله ای (باز، محوری، انتخابی) ازطریق نرم‌افزار MaxQDA 2020 تجزیه و تحلیل شدند. براساس نتایج تحلیل داده ها برای جمع‌آوری داده‌ها 88 کد باز شناسایی شد که در 3 مقوله اصلی و 10 مقوله فرعی دسته بندی شدند. نتایج نشان داد که مولفه های فردی، سازمانی و محیطی الگوی شایستگی مدیران بر مبنای هوش هیجانی را تشکیل می دهد. بنابراین باید در انتخاب مدیران برای سازمان بیمه باید به شایستگی های فردی، سازمانی و محیطی مدیران توجه ویژه ای کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the competence components of managers with an emphasis on emotional intelligence: a qualitative approach

نویسندگان [English]

  • behzad porfaraj 1
  • samad jabari asl 2
  • toraj Hassanzadeh Samarin 3
1 PhD student, Department of Management, Astara Branch, Islamic Azad University, Astara, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Management, Astara Branch, Islamic Azad University, Astara, Iran.
3 Associate Professor , University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

The present research was conducted with the aim of identifying the competence components of managers with an emphasis on emotional intelligence using a meta-composite qualitative approach. The current research was conducted in the framework of a qualitative approach and using the research synthesis method with the seven-step approach of Sandelowski and Barroso (2007). The statistical population under study includes all Persian and English researches and studies published in the field of personal development between 1385 and 1402. In this regard, the keywords related to the purpose of the research were searched and the articles and documents obtained were examined using the purposeful sampling method and according to the acceptance criteria, and finally 22 articles that met the inclusion criteria were analyzed using the three-stage coding method (open, central, selective) by MaxQDA 2020 software. Based on the results of data analysis, 88 open codes were identified for data collection, which were categorized into 3 main categories and 10 subcategories. The results showed that the individual, organizational and environmental components form the competence model of managers based on emotional intelligence. Therefore, special attention should be paid to the individual, organizational and environmental competences of the managers in the selection of managers for the insurance organization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: competencies of managers
  • emotional intelligence
  • insurance industry

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 22 مهر 1403
  • تاریخ دریافت: 01 بهمن 1402
  • تاریخ بازنگری: 15 بهمن 1402
  • تاریخ پذیرش: 03 بهمن 1402