تدوین مولفه‌ها و عناصر و تعیین اعتبار الگوی استعدادیابی و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در مدارس البرز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: استعدادیابی و هدایت تحصیلی به‌عنوان یکی از ارکان اساسی در توسعه استعدادها و انتخاب مسیر شغلی و تحصیلی دانش‌آموزان، نیازمند الگوهای جامع و علمی است. هدف از پژوهش حاضر تدوین مولفه ها و عناصر و تعیین اعتبار الگوی استعدادیابی و هدایت تحصیلی دانش آموزان در مدارس البرز بود.

روش‌شناسی پژوهش: پژوهش حاضر با روش کیفی و مبتنی بر نظریه داده‌بنیاد انجام شد. جامعه آماری شامل صاحب‌نظران و متخصصان مشاوره، راهنمایی شغلی و هدایت تحصیلی بود که از میان آن‌ها 12 نفر به روش نمونه‌گیری نظری برای مصاحبه عمیق انتخاب شدند. مصاحبه‌ها تا اشباع نظری ادامه یافت. برای اعتبارسنجی الگوی پیشنهادی، 14 متخصص به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند مشارکت داشتند. ابزار پژوهش شامل مصاحبه با متخصصان و مشاوران مدارس بود. جهت بررسی روایی محتوایی الگوی پیشنهادی، از شاخص روایی محتوایی(CVI) و مناسبت کلی(S-CVI) استفاده شد.

یافته‌ها: شاخص روایی محتوایی(CVI) نشان دهنده جامعیت قضاوت های مربوط به روایی یا قابلیت مدل، یا ابزار نهایی می باشد. از آنجایی که حداقل مقدار قابل قبول برای CVI برابر با 79/0 است، نتایج نشان می هد که این عدد برای تمام معیارهای الگو بالای 79/0 است و لذا می توان نتیجه گرفت که الگوی پیشنهادی از روایی محتوایی مناسبی برخورد است.

بحث و نتیجه‌گیری: با توجه نتایج، الگوی استعدادیابی و هدایت تحصیلی می‌تواند به دانش‌آموزان امکان طراحی و راهبردی‌کردن آینده شغلی و تحصیلی خود را بدهد و به آنها اعتماد به نفس و امید بیشتری برای دستیابی به اهداف خود ببخشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Developing the components and elements and determining the validity of the talent identification and academic guidance model for students in Alborz schools

نویسندگان [English]

  • Maryam Rajabian Dehzireh 1
  • Rahim Moradi 2
  • Hasan Taheri 3
1 Ph.D in Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of the Department of Educational Sciences, Arak University, Arak Iran
3 MSc Student in Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction and Objective: Talent identification and academic guidance, as fundamental pillars in developing students' potential and shaping their educational and career paths, require comprehensive and scientifically validated models. The present study aimed to develop the components and elements of a talent identification and academic guidance model for students and to validate its applicability in Alborz schools.

Methodology: This qualitative study employed a grounded theory approach. The statistical population included experts and specialists in counseling, career guidance, and academic advising. Twelve individuals were selected through theoretical sampling for in-depth interviews, which continued until theoretical saturation was achieved. To validate the proposed model, 14 specialists were purposively sampled and involved in the study. The research instrument consisted of interviews with specialists and school counselors. Content validity of the proposed model was assessed using the Content Validity Index (CVI) and the Scale Content Validity Index (S-CVI).

Findings: The Content Validity Index (CVI) demonstrated the comprehensiveness of judgments regarding the validity or applicability of the final model or instrument. As the minimum acceptable CVI score is 0.79, the results indicated that this value exceeded 0.79 for all criteria in the model. Therefore, it can be concluded that the proposed model possesses appropriate content validity.

Discussion and Conclusion: According to the results, the talent identification and academic guidance model can enable students to strategically design their educational and career futures, boosting their confidence and optimism in achieving their goals.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Talent Identification
  • Academic Guidance
  • Paradigmatic Model
  • Students