شناسایی و سنجش مؤلفه‌های شایستگی‌ رهبری راهبردی مدیران سازمان آموزش و پرورش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد بخش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، بخش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز،

3 کاندیدای دکتری مدیریت آموزشی، بخش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

10.22098/ael.2024.15991.1486

چکیده

هدف پژوهش حاضر، شناسایی و سنجش شایستگی‌های رهبری راهبردی در بین مدیران آموزش و پرورش شهر شیراز می‌باشد. این پژوهش با رویکرد ترکیبی (کیفی-کمی) و با استفاده از طرح پژوهش اکتشافی متوالی انجام گرفته است. در بخش کیفی از روش تحلیل اسنادی و در بخش کمی از روش توصیفی-پیمایشی بهره گرفته شده است. جامعه آماری بخش کمی، شامل تمامی مدیران مدارس و کارمندان ادارات چهارگانه شیراز بوده که در این بین 200 نفر مدیر و 105 نفر کارمند به صورت نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق‌ساخته سنجش شایستگی‌های رهبری راهبردی مدیران آموزش و پرورش بود که پس از محاسبه روایی و پایایی آن، توزیع و داده‌ها جمع‌آوری شد. نتایج پژوهش نشان داد که میزان شایستگی‌های رهبری راهبردی مدیران قلمرو پژوهش در همه زمینه‌های پنج‌گانه شایستگی‌ها به جز شایستگی‌های هوشمندی راهبردی که از سطح متوسط پایین‌تر می‌باشد، مابقی شایستگی‌ها از جمله شایستگی‌های ارزشی-منشی، بین‌فردی، فرهنگی و عملکرد متعالی در محدوده میان حد متوسط و حد مطلوب قرار دارند. و همچنین شایستگی‌ها بر اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی (جنسیت، مدرک تحصیلی و سابقه خدمت) مورد بررسی قرار گرفتند که به جز متغیر جنسیت در سایر ویژگی‌ها تفاوت معناداری مشاهده نگردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying and measuring the competence components of strategic leadership of education organization managers

نویسندگان [English]

  • Jafar Torkzadeh 1
  • Toba Fahimi 2
  • Zahra Pakbaz 3
1 Professor, Department of educational administration and Planning, School of Education and psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran
2 Master's degree in Educational Administration, Department of Educational Administration and Planning, School of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran
3 Ph.D. Candidate in Educational Administration, Department of Educational Administration and Planning, School of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

The purpose of the current research is to identify and measure strategic leadership competencies among education managers in Shiraz. This research was conducted with a mixed approach (qualitative-quantitative) and using a sequential exploratory research design. Document analysis method was used in the qualitative part and descriptive-survey method in the quantitative part. The statistical population of the quantitative part included all school principals and employees of the four departments of Shiraz, among which 200 managers and 105 employees were selected by simple random sampling. The research tool was a researcher-made questionnaire to measure the strategic leadership competencies of education managers, which was distributed and data collected after calculating its validity and reliability. The results of the research showed that the level of strategic leadership competencies of the managers of the research area in all five areas of competencies, except the competencies of strategic intelligence, which is lower than the average level, the rest of the competencies, including the competency Value-secretary, interpersonal, cultural and superior performance are in the range between the average and optimal levels. Also, the competencies were examined based on the demographic characteristics (gender, educational qualification and service history) and no significant difference was observed in other characteristics except for the gender variable.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategic leadership
  • competence
  • managers
  • education