نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1
استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و علوم مالی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.
2
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و علوم مالی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.
3
دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت دولتی گرایش توسعه منابع انسانی، دانشکده مدیریت و علوم مالی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.
10.22098/ael.2024.15349.1440
چکیده
مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی شایستگیهای کلیدی مدیریتی در عصر انقلاب صنعتی چهارم با رویکرد فراترکیب میباشد.
روششناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، توسعهای؛ از لحاظ ماهیت و سبک تحلیل مؤلفهها، جزء پژوهشهای کیفی و براساس جمعآوری دادهها، اسنادی است. از منظر روش انجام پژوهش، تحلیلی- توصیفی است و مؤلفههای پژوهش با استفاده از روش کیفی فراترکیب هفت مرحلهای ساندلوسکی و باروسو جمعآوری و تحلیل شدهاند. بهمنظور شناسایی شایستگیهای کلیدی مدیریتی در عصر انقلاب صنعتی چهارم، پژوهشگران به جستجوی سیستماتیک پژوهشهای انجام شده مربوط به این عوامل در شش پایگاه علمی ساینس دایرکت، امرالد، وایلی، سیج، تیلور اند فرانسیس، اشپرینگر و همچنین پایگاه استنادی اسکوپوس بین سالهای 2010 تا 2024 پرداختند. در بررسیهای اولیه، تعداد 107 منبع یافت شد که پس از طی مراحل غربالگری و اعتبارسنجی و بهرهگیری از ابزار CASP در نهایت 18 مقاله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای بررسی کیفیت یا پایایی شاخصها از ضریب کاپا در نرمافزار SPSS استفاده شده است که در پژوهش حاضر برابر با 86/0 است که نشاندهنده پایایی مناسب شاخصهای این پژوهش میباشد.
یافتهها: براساس یافتههای پژوهش، شایستگیهای کلیدی مدیریتی در عصر انقلاب صنعتی چهارم شش شایستگی اصلی شامل؛ شایستگیهای فردی، اجتماعی، روششناختی، حرفهای، فنی و مدیریتی، و 225 شایستگی فرعی میباشد.
بحث و نتیجهگیری: مدیرانی که در عصر انقلاب صنعتی چهارم کار میکنند، برای موفقیت به شایستگیهای متفاوتی نیاز دارند و مدل شایستگیهای شناسایی شده، میتواند مبنایی را برای انتخاب و انتصاب، ارزیابی عملکرد، آموزش و توانمندسازی مدیران فراهم نماید.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Identifying Key Managerial Competencies in the Era of the Fourth Industrial Revolution with the Meta-Synthesis Approach
نویسندگان [English]
-
Fatemeh Karimi Jafari
1
-
AbbasAli Hajikarimi
2
-
Zahra Moradi Golriz
3
1
Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management and Finance, Khatam University, Tehran, Iran.
2
Associate Professor, Department of Management, Faculty of Management and Finance, Khatam University, Tehran, Iran.
3
MSc Student, Department of Management, Faculty of Management and Finance, Khatam University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Background and Objective: The main purpose of this research is to identify the key managerial competencies in the era of the fourth industrial revolution with the Meta-Synthesis approach.
Research Methodology: This research is developmental in terms of purpose. In terms of the nature of the data and the style of data analysis, it is part of qualitative research. And based on data collection, it is documented. From the point of view of the research method, it is analytical-descriptive, and the data of the research were collected and analyzed using the seven-stage meta- Synthesis qualitative method of Sandelowski and Barroso. In order to identify the key managerial competencies in the era of the fourth industrial revolution, the researchers systematically searched for researches related to these factors in 6 scientific databases: Science Direct, Emerald, Wiley, Sage, Taylor & Francis, Springer, as well as the Scopus citation database between 2010 and 2024. In the initial investigations, 107 sources were found, and after screening and validation and using the CASP tool, 18 articles were finally analyzed.
Findings: Based on the findings of the research, the key managerial competencies in the era of the fourth industrial revolution include six main competencies; There are individual, social, methodological, professional, technical and managerial competencies, and 225 sub-competencies.
Conclusion: Managers who work in the era of the fourth industrial revolution need different competencies to be successful, and the identified competencies model can provide a basis for selecting and appointing, evaluating performance, training and empowering managers.
کلیدواژهها [English]
-
key competencies
-
Managers
-
fourth industrial revolution
-
Meta-Synthesis approach