تبیین عوامل بهروزی سازمانی معلمان آموزش و پرورش دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.

2 استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران

3 دانشیار مدیریت آموزشی ، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

4 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.

10.22098/ael.2024.15335.1448

چکیده

افزایش بهره‌وری نیروی انسانی، یکی از مهم‌ترین مسائل دهه جدید است؛ بنابراین سیاست‌های سازمانی جدیدی در نظام‌های آموزشی شکل گرفته که یکی از آن‌ها توجه به بهروزی سازمانی است. هدف پژوهش حاضر تحلیل تجارب زیسته آموزگاران ابتدایی از عوامل و مفاهیم بهروزی سازمانی در نظام آموزش‌و‌پرورش است. این پژوهش به شیوه کیفی و از نوع تحلیل مضمون انجام شد. با روش نمونه‌گیری هدفمند و مصاحبه عمیق از 20 آموزگار ابتدایی، داده‌ها به اشباع رسید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش تحلیل مضمون و نرم افزار MAXQDA 12 انجام شد. یافته‌ها در قالب 4 گروه رضایت، ارزش‌ها، رضایت از کار و انگیزاننده‌های کار و 13 مضمون اصلی طبقه‌بندی شدند: "رضایت ذهنی"، "رضایت روانشناختی"، "رضایت اجتماعی"، "ارزش روانشناختی"، "ارزش اجتماعی"، "ارزش معنوی"، "ارزش ذهنی"، "رضایت از شرایط کار"، "رضایت از ارتباطات"، "رضایت از محتوای کار"، "انگیزاننده‌های اقتصادی"، "انگیزاننده‌های اجتماعی" و "انگیزاننده‌های سازمانی". نتایج نشان می‌دهد که بهروزی شغلی آموزگاران ابتدایی تحت تأثیر رضایت شغلی، ارزش‌ها و انگیزاننده‌های درونی و بیرونی است. چالش‌های عمده شامل رویکرد مصرف‌گرای دولت به آموزش، کاهش منزلت معلمان و عدم عدالت آموزشی و مالی است. راهکارها شامل برقراری عدالت آموزشی و مالی، بازگرداندن منزلت معلمان، تمرکززدایی و ایجاد سیستم تشویقی مناسب است. ارتقای منزلت و شخصیت معلمان برای بهبود کارایی آن‌ها ضروری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explaining the organizational well-being factors of primary education teachers

نویسندگان [English]

  • Morteza Kadkhoda 1
  • Iraj MahdiZadeh 2
  • Hadi Pourshafei 3
  • Seyed Alireza Ghasemi 4
1 Master's student in Educational Management, Department of Educational Sciences, Birjand University, Birjand, Iran.
2 Assistant Professor, Educational Sciences Department, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Behavioral Sciences, Birjand University, Birjand, Iran.
4 Master's student in Educational Psychology, Department of Psychology, Birjand University, Birjand, Iran.
چکیده [English]

Increasing human resource productivity is one of the most important issues of the new decade. Consequently, new organizational policies, including educational systems, have emerged, with a focus on organizational well-being. This study aims to analyze the lived experiences of primary school teachers regarding the factors and concepts of organizational well-being in the education system. This qualitative research was conducted using thematic analysis. Purposeful criterion sampling was used, and data saturation was achieved through in-depth interviews with 20 primary school teachers. Data from the teachers' lived experiences were analyzed using thematic analysis and the MAXQDA 12 software. The findings were categorized into four groups: satisfaction, values, job satisfaction, and work motivators, with 13 main themes: "mental satisfaction," "psychological satisfaction," "social satisfaction," "psychological values," "social values," "spiritual values," "mental values," "satisfaction with work conditions," "satisfaction with communication," "satisfaction with work content," "economic motivators," "social motivators," and "organizational motivators." The results indicate that the job well-being of primary school teachers is influenced by job satisfaction, values, and internal and external motivators. Major challenges include the government's consumerist approach to education, declining teacher status, and lack of educational and financial equity. Solutions include establishing educational and financial equity, restoring teacher status, decentralization, and creating an appropriate incentive system. According to the findings, enhancing the status and dignity of teachers in society is essential for improving their efficiency.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Well-being
  • education
  • teachers
  • organizational well-being
  • School