رابطه سواد دیجیتال و رهبری تحول آفرین با توسعه حرفه ای معلمان نقش میانجی خودکارآمدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

2 دانشجوی دکتری، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.22098/ael.2023.13344.1315

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سواد دیجیتال و رهبری تحول‌آفرین با توسعه حرفه‌ای معلمان با نقش میانجی خودکارآمدی انجام شد. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری می‌باشد. جامعه آماری پژوهش، شامل تمامی معلمان مدارس دولتی شهر سیلوانا در سال تحصیلی 1401- 1402 به تعداد 750 نفر بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای تعداد 256 نفر براساس جدول مورگان به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از چهار پرسشنامه استاندارد رهبری تحول‌آفرین Bass & Avolio (2000)، خودکارآمدی Schannen & Moran(2002)، توسعه حرفه‌ای Godali(2016) و سواد دیجیتال (Open University 2012) که تحت عنوان چک لیست ارزیابی سواد دیجیتال توسط دانشگاه اوپن ارائه شده بود، استفاده شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری در نرم افزارهای SPSS 24 و LISREL 8.8 تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد اثر مستقیم سواد دیجیتال بر توسعه حرفه‌ای (56/0) و بر خودکارآمدی (49/0)، مثبت و معنی‌دار می‌باشد. اثر مستقیم رهبری تحول‌آفرین بر توسعه حرفه‌ای (63/0) و بر خودکارآمدی (31/0)، مثبت و معنی‌دار می‌باشد. همچنین نتایج پژوهش، اثر غیرمستقیم و معنادار رهبری تحول‌آفرین (۱۱/۰) و سواد دیجیتال (۱۸/۰) بر توسعه حرفه‌ای معلمان را از طریق خودکارآمدی نشان داد. خودکارآمدی نقش میانجی را در ارتباط با رهبری تحول‌آفرین و سواد دیجیتال با توسعه حرفه‌ای معلمان ایفا می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The relationship between digital literacy and transformational leadership with teachers professional development, the mediating role of self-efficacy

نویسندگان [English]

  • Mohammad Esmaeili 1
  • Mehdi Abdolahzadeh 2
1 Master's degree, Educational Management, Urmia University, Urmia, Iran
2 PhD student, field of educational management, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between digital literacy and transformational leadership with the professional development of teachers with the mediating role of self-efficacy. This study is practical in terms of purpose and and descriptive-correlational in terms of method and based on structural equations. The statistical population included all the public school teachers of Silvana city in the academic year of 2022-2023 in the number of 750 people, using stratified random sampling method, 256 people were selected as a statistical sample for the study based on Morgan's table. To collect data from four standard questionnaires of transformational leadership Bass & Avolio (2000), self-efficacy Schannen & Moran (2002), professional development Godali (2016) and digital literacy (Open University 2012), which was provided by the Open University under the title of Digital Literacy Assessment Checklist was used. The collected data were analyzed using Pearson's correlation coefficient and structural equation model by SPSS 24 and LISREL 8.8 software The results of the research showed that the direct effect of digital literacy on professional development (0.56) and on self-efficacy (0.49) is positive and significant. The direct effect of transformational leadership on professional development (0.63) and on self-efficacy (0.31) is positive and significant. Also, the research results showed the indirect and significant effect of transformational leadership (0.11) and digital literacy (0.18) on teachers' professional development through self-efficacy. Self-efficacy plays a mediating role in the relationship between transformational leadership and digital literacy with teachers' professional development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • digital literacy
  • transformational leadership
  • professional development
  • self-efficacy