ارتباط اعتماد و رفتار مدنی سازمانی با میانجی‌گری هوش هیجانی در معلمان مرد دوره متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 1 . استادیار، علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران. ایران.(نویسنده مسئول)

2 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی

3 2. کارشناس ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران.

10.22098/ael.2023.13772.1351

چکیده

هدف: هدف تحقیق حاضر، بررسی ارتباط اعتماد و رفتار مدنی سازمانی با میانجی‌گری هوش هیجانی در معلمان مرد دوره متوسطه بوده است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی با معادلات ساختاری و جامعه آماری آن شامل کلیه دبیران شاغل در مدارس پسرانه دوره دوم متوسطه شهر اسلام آباد غرب در سال‌ تحصیلی 1402-1401 با تعداد نفر بوده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول جدول نمونه‌گیری کرجسی و مورگان 193نفر بوده که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد‌ند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل سه پرسشنامه‌ی اعتماد سازمانی یو و کاناواتاناچایی(۲۰۰۲)؛ رفتار مدنی سازمانی بل و منگوک(2002) و هوش هیجانی شرینگ(1998) بوده است. داده‌های پژوهش با استفاده از دو نرم افزار Spss-26 و Smart PLS به روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل گردیدند. نتایج نشان داد که اولاً اعتماد سازمانی هم با میانجی‌گری و هم بدون میانجی‌گری هوش هیجانی بر رفتار مدنی سازمانی تأثیر دارد؛ ولی با مداخله و میانجی‌گری هوش هیجانی این اثر بیشتر می‌گردد(05/0>P). همچنین بین اعتماد سازمانی با هوش هیجانی معلمان مرد دوره دوم متوسطه شهر اسلام آباد غرب رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد (05/0>P).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، برای بهبود رفتار مدنی سازمانی معلمان، ارتقاء اعتماد سازمانی و هوش هیجانی، مفید به نظر می‌رسد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Trust and Organizational Citizenship Behavior with The Mediation of Emotional Intelligence in Male Middle School Teachers

نویسندگان [English]

  • zeinab moghadam 1
  • Taghi Akbari 2
  • shkan parnikhzadeh 3
1 1.Assistant Professor of Educational Sciences, Department of Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran. Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Mohaghegh Ardabili University
3 2. MSc. Training and improvement of human resources, Department of Educational Sciences, Payam Noor University, Iran.
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this research was the relationship between trust and organizational citizenship behavior with the mediation of emotional intelligence in male secondary school teachers. The research method is a description of the type of correlation and its statistical population includes all the teachers working in the boys' schools of the second period of secondary school in the city of Islamabad in the academic year 2022-23 with a number of 282 people. The sample size will be 163 people using the sampling table formula of Karjesi and Morgan, who were selected by available sampling method. The data collection tool includes three organizational trust questionnaires by Yu and Kanavatanachai (2002); Bell and Mangok's (2002) organizational citizenship behavior and Shrink's (1998) emotional intelligence. . The research data were analyzed using Spss-26 and Smart PLS software using the path analysis method. The results showed that first, organizational trust has an effect on organizational citizenship behavior both with and without the mediation of emotional intelligence; But with the intervention and mediation of emotional intelligence, this effect increases (P<0.05). Also, there is a positive and significant relationship between organizational trust and emotional intelligence of second-year male secondary school teachers in Islamabad (P<0.05). Conclusion: According to the results of this research, it seems useful to improve organizational civic behavior of teachers, to promote organizational trust and emotional intelligence.
Conclusion: According to the results of this research, it seems useful to improve organizational civic behavior of teachers, to promote organizational trust and emotional intelligence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • academic vitality
  • teacher-student relationship
  • perception of the educational environment
  • students