شناسایی مؤلفه های مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش عالی: فراترکیب براساس مدل اروین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.

2 استادیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد دره شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، دره شهر، ایران (نویسنده مسئول)

3 دانشیار مطالعات برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.

4 دانشیار مرکز تحقیقات علوم بهداشتی و دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران.

10.22098/ael.2024.15366.1441

چکیده

هدف: توجه به مدیریت کیفیت فرگیر در آموزش عالی از جمله مهم‌ترین رویکردهای بهبود کارآیی و اثربخشی آموزش عالی و دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر به شمار می‌رود. از این رو هدف پژوهش حاضر شناسایی شاخص‌ها و مؤلفه‌های مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه و مراکز آموزش عالی است.

روش پژوهش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و مبتنی بر روش فراترکیب بر مبنای مدل اروین(2011) انجام شده است. جامعه پژوهش، متشکل از 214مقاله و پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی درباره شاخص‌ها و مؤلفه‌های مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه و مراکز آموزش عالی است که بین سال های 1395 شمسی و 2017 میلادی تا 1402 شمسی و 2024 میلادی ارائه شده‌اند. نمونه پژوهش شامل 30 مقاله پژوهشی است که به صورت هدفمند جمع آوری و براساس پایش موضوعی داده‌ها انتخاب شده‌اند. داده‌های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شده‌اند.

یافته‌ها: بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌ها، مؤلفه‌های مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه و مراکز آموزش عالی در 7 بُعد و 66 عامل طبقه‌بندی شدند. این ابعاد شامل عوامل زمینه‌ای و زیرساختی، مستندسازی فرآیندها، برنامه‌درسی، منابع انسانی، مشتری‌مداری، نظارت و ارزشیابی و رهبری و مدیریت می‌باشد.

نتیجه‌گیری: مدیریت کیفیت فراگیر از ضرورت‌های بهبود وضع موجود در آموزش عالی است با توجه به شاخص‌های شناسایی شده در این زمینه ضرورت ارزیابی و پایش منابع ساختاری موجود در دانشگاه، شبکه‌سازی اطلاعاتی در دانشگاه، دیدگاه تحولی در آموزش عالی و توسعه حرفه‌ای باید مورد توجه قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the components of total quality management in higher education: Metasynthesis based on the Erwin model

نویسندگان [English]

  • Asiye Motafaker 1
  • Omid vandad 2
  • Hossein momenimahmouei 3
  • Yusof Mehdi pour 4
1 PhD student in Educational Management, Department of Educational Sciences, Torbat Heydariyeh Branch, Islamic Azad University, Torbat Heydariyeh, Iran.
2 Assistant Professor of Educational Management, Department of Educational Sciences, Darreshahr Branch, Islamic Azad University, Darreshahr, Iran (Corresponding Author)
3 Associate Professor of Curriculum Studies, Department of Educational Sciences, Torbat Heydariyeh Branch, Islamic Azad University, Torbat Heydariyeh, Iran.
4 Associate Professor of Health Sciences Research Center and Faculty of Paramedicine, Torbet Heydarieh University of Medical Sciences, Torbet Heydarieh, Iran.
چکیده [English]

Aim: Paying attention to comprehensive quality management in higher education is one of the most important approaches to improve the efficiency and effectiveness of higher education and universities in recent years. Therefore, the aim of the current research is to identify the indicators and components of comprehensive quality management in universities and higher education centers.

Research method: The current research was conducted with a qualitative approach and based on metacombination method based on Erwin's model (2011). The research community consists of 214 graduate education articles and theses about the indicators and components of comprehensive quality management in universities and higher education centers, which were presented between 2017 and 2017 and 2024 and 2024. The research sample includes 30 research articles that have been purposefully collected and selected based on thematic data monitoring. The research data were collected from the qualitative analysis of the studied documents.

Findings: Based on data analysis, the components of comprehensive quality management in universities and higher education centers were classified into 7 dimensions and 66 factors. These dimensions include contextual and infrastructural factors, process documentation, curriculum, human resources, customer orientation, monitoring and evaluation, and leadership and management.

Conclusion: Comprehensive quality management is one of the necessities of improving the current situation in higher education, according to the indicators identified in this field, the need to evaluate and monitor the existing structural resources in the university, information networking in the university, a revolutionary perspective in education. Excellence and professional development should be considered.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Management
  • inclusive quality
  • university
  • metacombination