چارچوب منتورینگ معلمان تازه کار در مدارس ابتدایی: یک پژوهش کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی

10.22098/ael.2025.16030.1488

چکیده

سیستم‌های مدارس با کیفیت برنامه‌های منتورینگ را به دلیل فواید زیادی که هم برای منتور و هم برای منتی به ویژه معلمان تازه‌کار دارد، ترویج می کنند. بر همین مبنا، هدف اصلی پژوهش حاضر، تدوین چارچوب مطلوب منتورینگ (معلم ارشدی) معلمان تازه کار در مدارس ابتدایی بود. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها، پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون است. میدان مطالعاتی پژوهش، منابع مرتبط شامل ادبیات و اسناد موجود در زمینه بالندگی حرفه‌ای، منتورینگ و معلمان تازه‌کار بود. پس از بررسی منابع استخراج شده از پایگاه‌های داده، 73 منبع به عنوان نمونه هدفمند انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش کدگذاری و تحلیل مضمون استفاده شد و به منظور اعتباریخشی داده‌ها، از روش کینگ و همکاران استفاده شد. پس از تحلیل داده‌ها، در مجموع 29 مضمون پایه و 9 مضمون سازمان‌دهنده (: نیازهای معلمان تازه کار، پیامدهای منتورینگ معلمان تازه کار، عوامل پیش برنده، عوامل بازدارنده، ویژگی های منتور، محتوا و فعالیت های منتورینگ، نقش های اصلی، ارزیابی، رویکردهای منتورینگ) ذیل مضمون فراگیر عناصر تشکیل دهنده فرآیند منتورینگ معلمان تازه کار قرار گرفتند. الگوی ارائه شده در پژوهش حاضر، می‌تواند در زمینه‌های مختلف اعم از سیاست‌گذاری بالندگی حرفه‌ای معلمان، طراحی برنامه‌های منتورینگ برای معلمان تازه‌کار، درک و شناخت رهبران مدرسه از نیازهای آموزشی معلمان و همچنین تعیین ضوابط و شاخص‌های اتنتخاب معلمان ارشد مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A framework for mentoring novice teachers in primary schools: a qualitative study

نویسندگان [English]

  • Mansoureh Mashayekhi
  • Bijan Abdollahi
  • Hamidreza Arasteh
  • Hassanreza Zeinabadi
Educational Administration, Faculty of Management, Kharazmi University
چکیده [English]

Quality school systems promote mentoring programs because of the many benefits it brings to both mentors and mentees, especially beginning teachers. Based on this, the main goal of the current research was to formulate the ideal mentoring framework (senior teacher) for novice teachers in primary schools. This research is applied in terms of purpose and according to the method of data collection, it is a qualitative research of thematic analysis. The statistical population of the study was the resources related to the Professional development, mentoring and novice teachers. After reviewing the sources extracted from the databases, 73 sources were purposefully selected. To analyze the data, coding and thematic analysis methods were used and in order to validate the data, King et al methods were used. After data analysis, A total of 29 basic themes and 9 organizing themes (needs of novice teachers, consequences of mentoring novice teachers, promoting factors, inhibiting factors, mentor characteristics, mentoring content and activities, main roles, evaluation, mentoring approaches) under the theme The elements that make up the process of mentoring novice teachers were included. The model presented in the current research can be used in various fields, including the policy making of teachers' professional growth, designing mentoring programs for novice teachers, school leaders' understanding of teachers' educational needs, and also determining criteria and indicators for the selection of mentors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professional development
  • Competency
  • Mentoring
  • Novice teachers
  • Primary schools