بررسی نقش واسطه ای هوش هیجانی و خودکارآمدی معلمان در رابطه بین رهبری نوآورانه و عملکرد شغلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 استاد مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل، ایران

3 دانشیار مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

4 استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل، ایران

چکیده

با توجه به اینکه معلمان به عنوان مهم‌ترین و مؤثرترین عامل شناخته شده در مدرسه هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه‌ای هوش هیجانی و خودکارآمدی معلمان در رابطه بین رهبری نوآورانه و عملکرد شغلی در میان معلمان مقطع ابتدایی شهر اردبیل انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان دوره ابتدایی شهر اردبیل به تعداد 3920 نفر بود که از این تعداد 349 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش بر اساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای برای جمع آوری داده‌ها انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد هوش هیجانی، خودکارآمدی معلمان، رهبری نوآورانه و عملکرد شغلی استفاده شد. همچنین برای تحلیل یافته‌ها از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصل از ضریب همبستگی نشان داد که بین متغیرهای هوش هیجانی، خودکارآمدی معلمان، رهبری نوآورانه و عملکرد شغلی همبستگی معنادار در جهت مثبت وجود دارد. همچنین مدل‌یابی معادلات ساختاری متغیر‌های پژوهش نیز بیانگر این بود که مدل علی هوش هیجانی و خودکارآمدی معلمان با رهبری نوآورانه و عملکرد شغلی از برازش مناسب برخوردار است. استفاده از سبک رهبری نوآور که همراه با ایجاد استراتژی‌های متناسب در مدرسه باشد، در صورت اجرای موفقیت‌آمیز آن به ارتقای کارآمدی معلمان کمک شایانی می‌کند که در نتیجه منجر به افزایش عملکرد شغلی و ایجاد مزیت رقابتی در بین معلمان می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the mediating role of teachers' intelligence and self-efficacy in the relationship between innovative leadership and job performance

نویسندگان [English]

  • Morteza Javidpour 1
  • Adel zahed 2
  • Hossein Taqavi 3
  • Mehdi Moeinikia 4
1 PhD in Educational Administration University of Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran.
2 Professor of educational administration at University of Mohaghegh Ardabili University. Ardabil. Iran
3 Associate Professor of Educational Administration University of Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran.
4 Professor of Educational Sciences Department of University of Mohaghegh Ardabili . Ardabil, Iran
چکیده [English]

Considering that teachers are known as the most important and effective factor in the school. The present study was conducted with the aim of investigating the mediating role of emotional intelligence and teachers' self-efficacy in the relationship between innovative leadership and job performance among primary school teachers in Ardabil city. The descriptive-correlation research method is based on the structural equation model. The statistical population of this research included all the primary school teachers of Ardabil city in the number of 3920 people, of which 349 people were the statistical sample of the research based on Cochran's formula and using the multi-stage cluster random sampling method to collect The data is selected. Standard questionnaires of emotional intelligence, teachers' self-efficacy, innovative leadership and job performance were used to collect data. Also, the structural equation model method was used to analyze the findings. The results of the correlation coefficient showed that there is a significant positive correlation between the variables of emotional intelligence, teachers' self-efficacy, innovative leadership and job performance. Also, modeling the structural equations of the research variables also indicated that the causal model of emotional intelligence and self-efficacy of teachers with innovative leadership and job performance has a suitable fit. Using an innovative leadership style that is accompanied by the creation of appropriate strategies in the school, if it is successfully implemented, helps to improve the efficiency of teachers, which leads to an increase in job performance and creates a competitive advantage among teachers. to be.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional intelligence
  • teachers' self-efficacy
  • innovative leadership
  • job performance

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 06 بهمن 1403
  • تاریخ دریافت: 05 مهر 1402
  • تاریخ بازنگری: 18 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 30 تیر 1403