شناسایی عوامل مؤثر بر دانشگاه اخلاق محور با رویکرد کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران

2 ohadi

3 استادیار مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر دانشگاه اخلاق محور با استفاده از رویکرد کیفی انجام شده است.

روش‌شناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شده است. نمونه‌گیری استفاده شده در این پژوهش، نمونه‌گیری خوشه‌ای و با شیوه نمونه‌گیری گلوله برفی بود. مبنای اصلی جمع‌آوری اطلاعات، انجام مصاحبه‌های عمیق با خبرگان، مدیران، معلمان و متخصصین حوزه آموزش و پژوهش تا دستیابی به اشباع نظری بوده است. در مجموع 21 مصاحبه انجام شد. پس از جمع‌آوری اطلاعات، کدهای مربوط به مصاحبه‌های مکتوب با استفاده از روش تحلیل مضمون تحلیل شدند.

یافته‌ها: یافته‌های پژوهش که پس از انجام مراحل سه گانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مدل نهایی پژوهش است. نشان می‌دهد عوامل مؤثر بر دانشگاه اخلاق محور در سه مضمون فراگیر شامل: عوامل فردی (ویژگی مدیران و سیاست گذاران، ویژگی رفتاری اساتید، ویژگی رفتاری کارکنان، ویژگی شخصیتی دانشجویان)، عوامل درون دانشگاهی(سبک رهبری اخلاقی، آموزش اخلاقی، پژوهش های اخلاق محور، رفتار شهروندی بالا، فرهنگ سازمانی، عدالت سازمانی، جو سازمانی)، عوامل محیطی (فلسفه حاکم بر جامعه، عوامل سیاسی، عوامل فرهنگی اجتماعی) بودند.

بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه می‌تواند مورد توجه سیاست‌گذاران دانشگاهی قرار گیرد و مدیران دانشگاهی را ترغیب کند تا از طریق آشناکردن اساتید و دانشجویان با موضوع اخلاق در دانشگاه، پیشرفت علمی و عملی را فراهم سازند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying factors affecting ethics-based universities with a qualitative approach

نویسندگان [English]

  • Afshin Ansari Kahriz 1
  • Sorayya Gholamhossein pouranvari 2
  • Jafar Ghahramani 3
1 PhD student in Educational Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Marand, Iran.
2 Department of management., Islamic Azad University, Maragheh brench, Maragheh, Iran
3 Assistant Professor of Educational Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Marand, Iran.
چکیده [English]

Background and Objective: The present study was conducted with the aim of identifying the factors affecting ethics-based universities using a qualitative approach.

research methodology: This research is applied in terms of purpose and was conducted using thematic analysis method. The sampling used in this research was cluster sampling and snowball sampling method. The main basis for data collection was conducting in-depth interviews with experts, managers, teachers, and specialists in the field of education and research until theoretical saturation was achieved. A total of 21 interviews were conducted. After collecting data, the codes related to the written interviews were analyzed using thematic analysis method.



Findings: Research studies that, after completing the three stages of open, axial, and selective coding, are the final research model. It shows that the factors affecting the ethical university in three comprehensive themes include individual factors (characteristics of managers and policymakers, behavioral characteristics of specialists, behavioral characteristics, personality characteristics of individuals), intra-university factors (ethical leadership style, ethical education, research), ethical behaviors, high citizenship behavior, organizational culture, organizational justice, organizational climate, and environmental factors (philosophy governing society, political factors, socio-cultural factors).



Conclusion: The results of this study can be of interest to university policymakers and encourage university administrators to provide education on ethics in universities by familiarizing professors and students with the subject.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethics
  • Ethics-Based University
  • Higher Education
  • University