رابطه ایدئولوژی‌های برنامه درسی، نگرش به علم و باورهای معرفتی با شایستگی حرفه‌ای معلمان ابتدایی شهر کرمانشاه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای رشته برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 استاد گروه برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ایدئولوژی‌های برنامه درسی، نگرش به علم و باورهای معرفتی بر شایستگی حرفه‌ای معلمان ابتدایی شهر کرمانشاه بود.

روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد910 بودند. برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده و تعداد 270 نفر به عنوان حجم نمونه و با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات مورد از پرسشنامه استفاده شد. برای تایید پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که هر چهار پرسشنامه بیشتر از 7/0 برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدل معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS استفاده شد.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که ایدئولوژی‌های برنامه درسی مختلف، تأثیر متفاوتی بر شایستگی حرفه‌ای معلمان ابتدایی دارند. بر اساس یافته‌ها، ایدئولوژی کارایی اجتماعی با شایستگی حرفه‌ای معلمان رابطه منفی معناداری دارد، در حالی که ایدئولوژی یادگیرنده ‌محور با شایستگی حرفه‌ای آن‌ها رابطه مثبت معناداری دارد. همچنین، ایدئولوژی‌های بازسازی اجتماعی و ایدئولوژی دانش‌پژوهان آکادمیک رابطه معناداری با شایستگی حرفه‌ای معلمان نشان ندادند. نتایج نشانگر آن بود که باورهای معرفتی و نگرش به ماهیت علم با شایستگی حرفه‌ای معلمان رابطه مثبت معناداری دارند.

بحث و نتیجه‌گیری: می‌توان چنین نتیجه گرفت که شایستگی حرفه‌ای معلمان وابسته به عوامل مختلفی است که از جمله این عوامل می‌توان به ایدئولوژی‌های برنامه درسی، باورهای معرفتی و نگرش به ماهیت علم اشاره کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The relationship between curriculum ideologies, attitudes towards science and epistemological beliefs with the professional competence of elementary teachers in Kermanshah

نویسندگان [English]

  • Kamran Jamshidi 1
  • Firooz Mahmoodi 2
  • Davud Tahmasebzadeh shikhlar 2
  • Ali Imanzadeh 3
1 Ph.D. student in Curriculum Studies, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
2 Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Iran.
3 Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Introduction and purpose: The purpose of the present study was to examine the relationship between curriculum ideologies, attitudes toward science, and epistemological beliefs with the professional competence of elementary teachers in Kermanshah.

Method: The method of this study was descriptive-correlation type. The statistical population of the present study included all the primary school teachers of Kermanshah city in the academic year of 2023-2024, numbering 910. To determine the sample size, Krejcie & Morgan Table was used and 270 people were selected as the sample size using the proportional stratified sampling method. Data collection was based on four teachers' professional competence questionnaires. The structural equation model was used for data analysis with PLS software.

Findings: The findings showed that different curriculum ideologies have different effects on the professional competence of elementary teachers. According to the findings, social efficiency ideology has a significant negative relationship with teachers' professional competence, while learner-oriented ideology has a significant positive relationship with their professional competence. Also, social reconstruction ideologies and scholar academic ideology did not show a significant relationship with teachers' professional competence. Also, the results indicated that epistemological beliefs and attitude towards the nature of science have a significant positive relationship with teachers' professional competence.

Conclusion: In general, the professional competence of teachers is dependent on various factors, among which we can mention curriculum ideologies, epistemological beliefs, and attitudes towards the nature of science. In general, the results showed that schools should provide an environment where teachers can implement their innovative ideas.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum ideologies, Attitude to science, Epistemological beliefs, Teachers'
  • professional competence

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 10 بهمن 1403
  • تاریخ دریافت: 18 دی 1403
  • تاریخ بازنگری:
  • تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1403