شناسایی و مقایسه عملکرد حرفه ای دانش آموختگان دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان با مهارت آموزان ذیل ماده 28 اساسنامه دانشگاه بر اساس ارزشیابی مبتنی بر شواهد در رشته تربیت بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889، تهران، ایران ایمیل sh.aali@cfu.ac.ir

2 گروه بیومکانیک ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران

چکیده

زمینه و هدف: تفاوت در عملکرد حرفه‌ای دانش‌آموختگان تربیت معلم و مهارت‌آموزان دیگر مسیرهای تربیتی یکی از چالش‌های نظام آموزشی است. این پژوهش با هدف شناسایی و مقایسه عملکرد حرفه‌ای دانش‌آموختگان دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان و مهارت‌آموزان ماده 28 در رشته تربیت بدنی، بر اساس ارزیابی مبتنی بر شواهد انجام شد.

روش پژوهش: پژوهش با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) انجام شد. در بخش کیفی، با استفاده از نظریه داده بنیاد، داده‌ها از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با مدیران، اساتید و معلمان تربیت بدنی جمع‌آوری و تحلیل شدند. در بخش کمی، جامعه آماری شامل 284 نفر از مدیران، معلمان و دانش‌آموزان بود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌ای مبتنی بر نتایج بخش کیفی بود. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزارهای SPSS و LISREL و آزمون‌های تحلیل عاملی تأییدی و تی مستقل انجام شد.

یافته‌ها: تحلیل داده‌ها منجر به استخراج 105 کد منحصر به فرد در زمینه توانمندسازی دبیران تربیت بدنی شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که 91 گویه در 9 عامل اصلی گروه‌بندی شدند: شاخص‌های رفتاری-شناختی، آموزشی، توسعه حرفه‌ای، اخلاق حرفه‌ای، مدیریتی، فناوری، تدریس، شخصیتی و پژوهشی. آزمون‌های آماری (KMO=0.902، χ²=12801.55، p<0.01) روایی و همبستگی بالای گویه‌ها را تأیید کردند و آزمون تی مستقل تفاوت‌های معناداری بین گروه‌ها نشان داد (p<0.01).

نتیجه‌گیری: توانمندسازی معلمان تربیت بدنی در ایران تحت تأثیر شاخص‌های رفتاری-شناختی، آموزشی، توسعه حرفه‌ای و اخلاقی است. این یافته‌ها می‌تواند به‌عنوان مبنای طراحی برنامه‌های آموزشی و حرفه‌ای برای ارتقاء توانمندسازی معلمان تربیت بدنی در ایران و بهبود عملکرد حرفه‌ای آن‌ها استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identification and Comparison of Professional Performance of Bachelor’s Graduates from Farhangian University with Trainees under Article 28 of the University Statute Based on Evidence-Based Evaluation in the Field of Physical Education

نویسندگان [English]

  • shirin Aali 1
  • Farhad rezazadeh 2
  • mahta ghaffari 3
1 Assistant Professor, Department of Physical Education, Farhangian University, P.O. Box 889-14665, Tehran, Iran Email sh.aali@cfu.ac.ir
2 University of Mohaghegh Ardabili, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Department of biomechanics and sport injuries, Ardabil, Iran
3 . Department of Educational Sciences, Farhangian University, ardabil, Iran
چکیده [English]

Background and Objective: A key challenge in the educational system is the disparity in professional performance between graduates of teacher training programs and trainees from other educational paths. This study aims to identify and compare the professional performance of graduates from the Bachelor's program at the University of Education and trainees under Article 28 in Physical Education, based on evidence-based evaluation.



Methodology: The study employed a mixed-methods approach (qualitative and quantitative). In the qualitative phase, data were collected and analyzed through semi-structured interviews with administrators, professors, and physical education teachers using grounded theory. In the quantitative phase, the sample comprised 284 participants, including administrators, teachers, and students. The data collection tool was a questionnaire based on the qualitative phase. Data analysis was performed using SPSS and LISREL software, employing confirmatory factor analysis (CFA) and independent t-tests.



Findings: The analysis resulted in the extraction of 105 unique codes related to the empowerment of physical education teachers. Confirmatory factor analysis revealed that 91 items were grouped into 9 main factors: behavioral-cognitive, educational, professional development, professional ethics, management, technology, teaching, personal, and research. Statistical tests (KMO=0.902, χ²=12801.55, p<0.01) confirmed the validity and high correlation of the items, while the independent t-test showed significant differences between groups (p<0.01).



Conclusion: Empowerment of physical education teachers in Iran is influenced by behavioral-cognitive, educational, professional development, and ethical factors. These findings provide a basis for designing effective educational and professional programs to enhance the empowerment and professional performance of physical education teachers in Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professional performance of teachers
  • University of Education
  • Trainees under Article 28
  • Physical Education
  • Factor analysis

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 13 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 18 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 02 اردیبهشت 1404