شناسایی عوامل موثر بر کاهش خشونت فیزیکی و کلامی دانش‌آموزان در ساعات تربیت‌بدنی مدارس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

3 گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

4 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد آستارا

10.22098/ael.2025.16322.1508

چکیده

مقدمه و هدف: خشونت فیزیکی و کلامی در میان دانش‌آموزان یکی از مسائل پیچیده و چندوجهی نظام‌های آموزشی محسوب می‌شود که می‌تواند تأثیرات مخربی بر فرایند یادگیری، سلامت روانی و جسمی دانش‌آموزان و همچنین تعاملات اجتماعی آن‌ها برجای بگذارد. هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر کاهش خشونت فیزیکی و کلامی دانش آموزان در ساعات تربیت‌بدنی مدارس بود. روش‌شناسی پژوهش: این پژوهش در سال 1403 اجرا شد و از رویکرد گلیزر استفاده کرد تا به ترکیب داده‌های متنوع برسد. جامعه پژوهش شامل مدیران مدارس، معلمان تربیت‌بدنی، اعضای هیئت-علمی گروه روانشناسی ورزشی، اعضای هیئت‌علمی در گروه مدیریت‌ورزشی، دانش‌آموزان و والدین بودند که به‌طور هدفمند انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، 19 مصاحبه نیمه‌ساختاریافته انجام گرفت. به‌منظور اعتبارسنجی نتایج، قابلیت اعتماد از طریق کدنویسی با همکاری متخصصان بررسی شد و درصد توافق بین کدگذاران 75% به دست آمد. مراحل کدگذاری در نرم افزار مکس‌کیو‌دی‌ای نسخه 2020انجام شد. در نهایت، مدل مفهومی از تحلیل‌های کیفی استخراج شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که بعد از کدگذاری مرحله به مرحله با توجه به روش گلیزر، تعداد 77 کد اولیه به دست آمد؛ که در سه مقوله کلی؛ ابعاد درونی، ابعاد محیطی و آموزش و فرهنگسازی و در 7 مفهوم عوامل فردی، عوامل خانوادگی، نقش مدارس، نقش معلمان تربیت‌بدنی، نقش گروه همسالان، ابعاد آموزشی و ابعاد تربیتی قرار گرفتند. بحث و نتیجه‌گیری: فرهنگ‌سازی در زمینه احترام به قوانین، آموزش مهارت‌های ارتباطی و مدیریت خشم از طریق برنامه‌های آموزشی، اثرات قابل‌توجهی در کاهش خشونت دانش آموزان در ساعات تربیت بدنی مدارس دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying factors affecting the reduction of physical and verbal violence among students during school physical education hours

نویسندگان [English]

  • Nasrin Azizian Kohan 1
  • Tayyebeh Yanpi 2
  • Mohammad Zare Abandansari 3
  • Aida Zamani 4
1 Department of Sports Management, University of Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran
2 PhD student in Sports Management, University of Mazandaran, Babolsar, Iran
3 Department of Sports Management, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
4 Assistant Professor Department of Managment Azad University Astara
چکیده [English]

Background and Objective: In physical education classes, students may exhibit verbal and physical behaviors that create tension in the classroom. The objective of the present research is to identify the factors influencing the reduction of physical and verbal violence among students during school physical education hours.

research methodology: This study, which was conducted in 2024, used the prospective (Glaser) approach to combine diverse data. The research population included school principals, physical education teachers, and faculty members of the sports psychology department, faculty members of the sports management department, students, and parents who were selected purposefully. To collect data, 19 semi-structured interviews were conducted to reach theoretical saturation. In order to validate the results, reliability was examined through coding with the cooperation of experts, and the percentage of agreement between coders was 75%. The coding steps were performed in Maxqda software. Finally, a conceptual model was extracted from the qualitative analyses.

Findings: The findings indicate that, following a step-by-step coding process according to Glaser's method, a total of 77 initial codes were derived, categorized into three broad themes: internal dimensions, external dimensions, and education and cultural awareness. These were further grouped into seven concepts: individual factors, family factors, the role of schools, the role of physical education teachers, the role of peers, educational dimensions, and educational approaches.

Conclusion: Educating on the importance of respecting rules, teaching communication skills, and anger management through educational programs has significant effects on reducing violence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Physical violence
  • schools
  • physical education
  • verbal violence
  • students

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 14 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 17 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 01 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 06 اردیبهشت 1404