اثربخشی داستان‌های مثنوی معنوی مولوی بر عزت نفس و بهزیستی روانشناختی دانش-آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، محقق اردبیلی، ایران

10.22098/ael.2025.11117.1118

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی داستان‌های مثنوی معنوی مولوی بر عزت نفس و بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر اردبیل که در سال تحصیلی 14001-1400 مشغول به تحصیل بودند، است. 40 دانش آموز به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل، پرسش نامه عزت نفس (RSES) و بهزیستی روانشناختی(PWB) بود. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تحلیل شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که داستان‌های مثنوی معنوی بر عزت نفس و بهزیستی روان-شناختی دانش‌آموزان موثر بوده است. لذا می‌توان از داستان‌های مثنوی معنوی در راستای افزایش عزت نفس، بهزیستی روان‌شناختی و بهبود عملکرد دانش‌آموزان استفاده کرد.داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تحلیل شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که داستان‌های مثنوی معنوی بر عزت نفس و بهزیستی روان-شناختی دانش‌آموزان موثر بوده است. لذا می‌توان از داستان‌های مثنوی معنوی در راستای افزایش عزت نفس، بهزیستی روان‌شناختی و بهبود عملکرد دانش‌آموزان استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of Rumis spiritual Masnavi stories on self-esteem and psychological weel-being

نویسندگان [English]

  • Ghasem Mehravar Giglou
  • khodabakhsh asadollahi
Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Mohaghegh Ardabili, Ardebil, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to determine the effectiveness of Rumi's spiritual Masnavi stories on students' self-esteem and psychological well-being. The method of the present study was experimental with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the study includes all first grade high school students in Ardabil city who were studying in the 1400-1401 academic year. Forty students were selected by convenience sampling method and randomly assigned to experimental and control groups. Research instruments included the Rosenberg Self-Esteem Questionnaire (1965) and Psychological Well-Being (Reef 1989). Data were analyzed using analysis of covariance. Findings showed that the stories of Masnavi Manavi have been effective on self-esteem and psychological well-being of students. Therefore, spiritual Masnavi stories can be used to increase self-esteem, psychological well-being and improve students' performance.Data were analyzed using analysis of covariance. Findings showed that the stories of Masnavi Manavi have been effective on self-esteem and psychological well-being of students. Therefore, spiritual Masnavi stories can be used to increase self-esteem, psychological well-being and improve students' performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Masnavi spiritual
  • self-esteem
  • psychological well-being
  • student

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 14 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 17 تیر 1401
  • تاریخ بازنگری:
  • تاریخ پذیرش: 14 اردیبهشت 1404