اثربخشی داستان های مثنوی معنوی مولوی بر عزت نفس و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

2 زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.22098/ael.2025.15907.1480

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی داستان‌های مثنوی معنوی مولوی بر عزت نفس و بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیة دانش آموزان پسر دورة متوسطة اول شهر اردبیل که در سال تحصیلی 1403-1402 مشغول به تحصیل بودند، است. 40 دانش آموز به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل، پرسش‌نامة عزت نفس (RSES) و بهزیستی روانشناختی(PWB) بود. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تحلیل شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که داستان‌های مثنوی معنوی بر عزت نفس و بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان مؤثّر بوده است. لذا می‌توان از داستان‌های مثنوی معنوی در راستای افزایش عزت نفس، بهزیستی روان‌شناختی و بهبود عملکرد دانش‌آموزان استفاده کرد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تحلیل شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که داستان‌های مثنوی معنوی بر عزت نفس و بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان مؤثّر بوده است. لذا می‌توان از د داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تحلیل شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که داستان‌های مثنوی معنوی بر عزت نفس و بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان مؤثّر بوده است. لذا می‌توان از داستان‌های مثنوی معنوی در راستای افزایش عزت نفس، بهزیستی روان‌شناختی و بهبود عملکرد دانش‌آموزان استفاده کرد.استان‌های مثنوی معنوی در راستای افزایش عزت نفس، بهزیستی روان‌شناختی و بهبود عملکرد دانش‌آموزان استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of Molvi's masnavi stories on students' self-esteem and psychological well-being

نویسندگان [English]

  • Ghasem Mehravar Giglou 1
  • khodabakhsh asadollahi 2
1 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Farhangian University, P.O. Box 889-14665, Tehran, Iran
2 Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Human Sciences.university of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

The purpose of the present study was to determine the effectiveness of Mawlawi's Masnavi stories on students' self-esteem and psychological well-being. The method of the current research was an experiment with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the research includes all male students of the first secondary course of Ardabil city who were studying in the academic year of 1402-1403. 40 students were selected by available sampling method and randomly replaced in two experimental and control groups. Research tools included self-esteem questionnaire (RSES) and psychological well-being (PWB). The data was analyzed using analysis of covariance test. The findings of the research showed that the spiritual stories of Masnavi had an effect on the self-esteem and psychological well-being of the students. Therefore, it is possible to use the stories of Masnavi Maani in order to increase self-esteem, psychological well-being and improve students' performance.Therefore, it is possible to use the stories of Masnavi Maani in order to increase self-esteem, psychological well-being and improve students' performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Spiritual masnavi
  • self-esteem
  • psychological well-being
  • student

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 14 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 07 مهر 1403
  • تاریخ بازنگری: 24 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش: 07 اردیبهشت 1404