بررسی رابطه فلات زدگی شغلی و پنهان سازی دانش از دیدگاه اخلاقی: نقش واسطه ای بی اعتمادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار،ایران.

2 دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.

10.22098/ael.2025.16809.1549

چکیده

مقدمه و هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه فلات زدگی شغلی و پنهان سازی دانش از دیدگاه اخلاقی: نقش واسطه ای بی اعتمادی بود.

روش شناسی پژوهش: روش انجام پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی می باشد که از برآوردهای بیشینه درست نمایی با تعدیل چولگی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه حکیم سبزواری در نظر گرفته شد که در نیمسال اول سال تحصیلی 1404-1403 مشغول به خدمت بودند؛ نمونه آماری پژوهش با استفاده از روش تصادفی طبقه ای و طبق جدول مورگان، تعداد 232 نفر تخمین زده شد. برای برآورد اعتبار مقدماتی پرسشنامه یک نمونه اولیه شامل 40 نفر مورد آزمون قرار گرفت. روایی محتوایی پرسشنامه ازنظر اساتید و کارشناسان مثبت ارزیابی گردید، همچنین از تحلیل عاملی تأییدی برای تأیید روایی سازه استفاده شد. پایایی پرسشنامه نیز به واسطه‌ی ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت.

یافته های پژوهش: مطابق با یافته های این پژوهش، فلات زدگی شغلی هم به شکل مستقیم و هم غیر مستقیم، به واسطه بی اعتمادی، نقش ویژه ای در میزان پنهان سازی دانش کارکنان دانشگاه حکیم سبزواری دارد.

بحث و نتیجه گیری: مدیران و برنامه ریزان موسسات آموزش عالی می توانند از نتایج پژوهش حاضر در به کار گیری برنامه ها و راهبرد های ویژه در جهت کاهش پنهان سازی دانش و ابعاد و عوامل موثر بر آن، نهادینه کردن اشتراک دانش در فرهنگ های سازمانی دانشگاه ها و کاهش بی اعتمادی و فلات زدگی در بین کارکنان استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Relationship Between Job Plateau and Knowledge Hiding from an Ethical Perspective: The Mediating Role of Distrust

نویسندگان [English]

  • Seyed Ahmad Mohammadi Hoseini 1
  • Narges Badparva 2
  • Haniyeh Sadeghi Nasab 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Letters & Humanities, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran.
2 Education Undergraduate Student, faculty of literature and human sciences, Hakim Sabzvary University, Sabzvar, Iran.
چکیده [English]

Introduction and Objective: The aim of the present study was to investigate the relationship between job plateauing and knowledge concealment from an ethical perspective: the mediating role of distrust.

Research Methodology: The method of conducting the present study is a descriptive correlational study that uses maximum likelihood estimation with skewness adjustment. The statistical population of this study included all faculty members and staff of Hakim Sabzevari University who were working in the first semester of the academic year 1403-1404; the statistical sample of the study was estimated to be 232 people using the stratified random method and according to the Morgan table. To estimate the preliminary validity of the questionnaire, a prototype sample consisting of 40 people was tested. The content validity of the questionnaire was evaluated positively by professors and experts, and confirmatory factor analysis was also used to confirm the construct validity. The reliability of the questionnaire was also confirmed by Cronbach's alpha coefficient.

Research findings: According to the findings of this study, job plateauing, both directly and indirectly, through distrust, plays a special role in the level of knowledge concealment among employees of Hakim Sabzevari University.

Discussion and Conclusion: Managers and planners of higher education institutions can use the results of this study to implement special programs and strategies to reduce knowledge concealment and its dimensions and factors, institutionalize knowledge sharing in the organizational cultures of universities, and reduce distrust and plateauing among employees.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Career plateau
  • Knowledge hiding
  • Distrust

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 31 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 29 بهمن 1403
  • تاریخ بازنگری: 05 فروردین 1404
  • تاریخ پذیرش: 29 فروردین 1404