طراحی مدل تعاملات بین‌سازمانی دانشگاه‌ها در راستای توسعه نوآوری فناورانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی؛ دانشگاه شیراز؛ شیراز؛ ایران

2 کاندیدای دکتری مدیریت آموزشی، بخش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

3 استاد بخش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

4 دانشیار بخش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، ایران

10.22098/ael.2025.17165.1561

چکیده

تعامل و همکاری اثربخش دانشگاه‌ها با سایر بازیگران زیست‌بوم نوآوری از مهم‌ترین فاکتورهای رشد و توسعه فناوری‌های کاربردی در جامعه می‌باشد. بر این اساس، هدف از پژوهش حاضر طراحی مدلی جامع جهت تبیین پیشایندها، فرایندها و پیامدهای تعاملات بین‌سازمانی دانشگاه‌ها در راستای توسعه نوآوری فناورانه بوده است. در همین راستا در یک طرح سنتزپژوهی و با رویکرد کیفی، ضمن استفاده از روش پژوهش فراترکیب نظریه‌ساز، یافته‌های مطالعات علمی مرتبط استخراج و داده‌های احصاء‌شده طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌های پژوهش در قالب 53 کد باز و 12 کد محوری در سه محور پیشایندها، فرایندها و پیامدها ارائه گردید. محور پیشایندها در قالب 3 کد محوری (عوامل فردی، سازمانی، محیطی)؛ محور فرایندها در قالب 5 کد محوری (توسعه زیرساخت‌های مشترک، انتقال دانش و فناوری، مدیریت پروژه‌های مشترک، توسعه شبکه‌های همکاری، مدیریت دانش)؛ محور پیامدها در قالب 4 کد محوری (توسعه محصولات و خدمات نوآورانه، افزایش درآمد سازمانی، توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه، ارتقاء اعتبار دانشگاه) صورت‌بندی گردیدند. جهت ارتقای اعتبار یافته‌ها، چهار نوع راهبرد اعتباریابی توصیفی، تفسیری، نظری و پراگماتیک مورد استفاده قرار گرفت. لازم به ذکر است که یافته‌های این پژوهش می‌تواند به رهبران و سیاست‌گذاران آموزش عالی در طراحی راهبردهایی برای توسعه همکاری‌های اثربخش بین‌سازمانی کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a model of inter-organizational interactions of universities In order to development of technological innovation

نویسندگان [English]

  • Maasoumeh Mohtaram 1
  • Zahra Pakbaz 2
  • Jafar Torkzadeh 3
  • Ghasem Salimi 4
  • Mehdi Mohammadi 3
1 Assistant Professor, Faculty of educational Administration, University of Shiraz, Shiraz, Iran
2 Ph.D. Candidate in Educational Administration, Department of Educational Administration and Planning, School of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran
3 Professor, Department of Educational Administration and Planning, School of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran
4 Associate Professor, Department of Educational Administration and Planning, School of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran0917
چکیده [English]

Effective interaction and cooperation between universities and other players in the innovation ecosystem is one of the most important factors in the growth and development of applied technologies in society. Accordingly, the aim of the present study was to design a comprehensive model to explain the antecedents, processes, and consequences of inter-organizational interactions between universities in the development of technological innovation. In this regard, in a synthesis research design with a qualitative approach, while using the theory-building metasynthesis research method, the findings of related scientific studies were extracted and the collected data were analyzed through three stages of open, axial and selective coding. The research findings were presented in the form of 53 open codes and 12 axial codes in the three axes of antecedents, processes and consequences. The antecedents axis was formulated in the form of 3 core codes (individual, organizational, environmental factors); the processes axis was formulated in the form of 5 core codes (development of joint infrastructures, knowledge and technology transfer, joint project management, development of cooperation networks, knowledge management); and the consequences axis was formulated in the form of 4 core codes (development of innovative products and services, increasing organizational income, economic and social development of the community, enhancing the reputation of the university).To enhance the validity of the findings, four types of validation strategies were used: descriptive, interpretive, theoretical, and pragmatic. It should be noted that the findings of this study can help higher education leaders and policymakers design strategies for developing effective inter-institutional collaborations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Interorganizational interactions
  • technological innovation
  • university
  • networking
  • knowledge management

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 07 تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 22 فروردین 1404
  • تاریخ بازنگری: 13 خرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 14 خرداد 1404