شناسایی راهکارهای یادگیرنده‌سازی فضای کالبدی مدارس از دیدگاه مدیران (مدارس ابتدایی دخترانه ناحیه دو شهر اهواز)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

10.22098/ael.2025.16766.1544

چکیده

مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی راهکارهای مدیران مدارس ابتدایی دخترانه در جهت یادگیرنده سازی فضای کالبدی مدارس می‌باشد.

روش‌شناسی پژوهش: جامعه آماری پژوهش، مدیران مدارس ابتدایی دخترانه ناحیه دو اهواز بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند به شیوه زنجیره‌ای و با اشباع نظری با ۲۱ نفر از مدیران مصاحبه نیمه‌ساختاریافته، گردآوری داده‌ها انجام گرفت. سؤالات مصاحبه نیمه‌ساختاریافته از لحاظ روایی صوری و محتوایی، نگارشی، جمله‌بندی و مرتبط با هدف بودن مورد بررسی و با روش تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند. در‌نهایت نتایج استخراج و دسته‌بندی شده‌اند.

یافته‌ها: بر اساس یافته‌ها، مهم‌ترین مبنای راهکارهای ارائه شده از جانب مدیران مدارس توجه به کلیه عوامل اثرگذار بر رشد جسمانی، اجتماعی، ذهنی و عاطفی و آموزش و یادگیری دانش‌آموزان است و این راهکارها عبارت‌اند از توجه به نقش فعال یادگیرنده، تسهیل یادگیری باتوجه ‌به تنوع مواد و منابع یادگیری، استفاده از رنگ‌های شاد، توجه به محوطه‌سازی و انعطاف‌پذیری فضا، ایجاد محیط‌های اجتماعی غیررسمی، توجه به دما، تهویه، نور و سروصدا، معماری داخلی و چیدمان کلاس، فضاهای بازی، فضاهای شــخصی، فضای عمومی یادگیری.

بحث و نتیجه‌گیری: فضای کالبدی محیط‌های آموزشی تأثیر مستقیمی بر چگونگی یادگیری و کاهش مشکلات یادگیری دانش‌آموزان بر جای می‌گذارد. یک محیط آموزشی و به‌ویژه یک مدرسه ابتدایی با داشتن فضای کافی و مناسب که همسو با نیازهای دانش‌آموزانی است که در آن محیط مشغول به تحصیل و یادگیری هستند می‌تواند بر چگونگی یادگیری و شکوفایی و پرورش استعداد آنان تأثیرگذار باشد که در‌نهایت منجر به ارتقای یادگیری در دانش‌آموزان گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying ways to make learning in the physical space of schools from the point of view of school administrators Girls' primary school (in district two of Ahvaz city)

نویسندگان [English]

  • Hedyeh Kordestani 1
  • Sakineh Shahi 2
  • Ali Beiramy Pour 2
1 Master of Educational Management, Department of Educational Sciences, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]

Background and Objective:. The purpose of this study was to identify the solutions of the principals of girls' elementary schools in order to make the physical space of schools more conducive to learning.

Research methodology: The statistical population of the research was the principals of girls' primary schools in two Ahvaz districts, and the data was collected by means of a chain method of purposive sampling and theoretical saturation with 21 principals of semi-structured interviews. The semi-structured interview questions were examined in terms of formal and content validity, writing, phrasing and relevance to the purpose and were analyzed by qualitative content analysis method. Finally, the results have been extracted and categorized.

Findings: Based on the findings, the most important basis for the solutions provided by the school administrators is to pay attention to all the factors affecting the physical, social, mental and emotional growth and teaching and learning of students. And these solutions include: paying attention to the active role of the learner, facilitating learning according to the variety of learning materials and resources, using happy colors, paying attention to landscaping and flexibility of space, creating informal social environments, paying attention to temperature, ventilation, light and noise. Interior architecture and classroom layout, play spaces, personal spaces, public learning space.

Conclusion: The physical space of educational environments has a direct effect on how to learn and reduce students' learning problems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Motivation
  • learning
  • physical space

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 07 تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 22 بهمن 1403
  • تاریخ بازنگری: 07 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 14 خرداد 1404