شناسایی مؤلفه‌های جذب و انتخاب معلمان کارآمد در نظام آموزش و پرورش کشور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته رشته مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

10.22098/ael.2025.16565.1527

چکیده

مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر جذب و انتخاب معلمان کارآمد در نظام آموزش و پرورش کشور انجام گرفته است.

روش‌شناسی پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کابردی و با رویکرد کیفی و روش اکتشافی انجام‌ شد. مشارکت‌کنندگان پژوهش متخصصان و صاحب‌نظران حوزه تعلیم و تربیت و مدیران ستادی سطوح مختلف آموزش و پرورش در سال تحصیلی 03-1402 بودند که 16 نفر برمبنای اصل اشباع نظری و نمونه‌گیری هدفمند از نوع نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و بررسی اسناد موجود در زمینه موضوع پژوهش بود. داده‌های پژوهش با استفاده از روش‌های بازخورد مشارکت‌کننده، بازخورد همکار و ناظر بیرونی اعتباریابی شدند. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون با استفاده از نرم‌افزار مکس‌کیودا استفاده شد.

یافته‌ها: نتیجه تحلیل داده‌ها منجر به شناسایی مؤلفه‌های جذب و انتخاب معلمان کارآمد شد. مضامین فراگیر در سه سطح مؤلفه‌های فردی، تعاملی و سازمانی طبقه‌بندی شد. مؤلفه‌های فردی شامل دو مقوله فرعی تعهد و تخصص بوده است. مؤلفه‌های تعاملی در دو مقوله فرعی ارتباط و اقدام دسته‌بندی شده است. مؤلفه‌های سازمانی شامل دو مقوله تعلق و تغییر بوده است. زمینه‌های جذب و انتخاب معلمان کارآمد عبارت‌اند از: الزامات و زیرساخت‌های سیاسی، ساختاری، مدیریت منابع انسانی، سیمای سازمانی، نظام جذب، شیوه‌های انتخاب و تأمین معلم و نظام گزینش.

بحث و نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش به سیاست‌گذاران و مدیران آموزشی یاری می‌رساند تا با ایجاد برنامه‌های مؤثر و بازنگری در تدوین شاخص‌ها، معلمان شایسته را جذب کنند و از خسارات و هزینه‌های انتخاب نیروی انسانی ناکارآمد جلوگیری کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying The Components Of Recruitment And Selection Of Efficient Teachers In The Education System Of The Country

نویسندگان [English]

  • Yegane Gholizade Keshteli 1
  • sakineh jafari 2
1 Department of Educational Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Semnan University, Semnan
2 Department of Educational Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Semnan University, Semnan, Iran
چکیده [English]

Background and Objective: The present study was conducted with the aim of identifying the factors influencing the recruitment and selection of effective teachers in the country's educational system. In this regard, the contexts of recruiting and selecting effective teachers were examined.

research methodology: This research was conducted with an applied purpose and a qualitative approach. The participants of the study were experts and scholars in the field of education, as well as administrative managers at various levels of the education system during the academic year 1402-03 (2023-24). Sixteen individuals were selected based on the principle of theoretical saturation and purposive sampling. The research tools included semi-structured interviews and the review of existing documents related to the research topic. The data were validated using Member Checking, Peer Checking, and External Audit. The data were analyzed using thematic analysis and the MAXQDA software.

Findings: The result of data analysis led to the identification of overarching themes at three levels of individual, interactive, and organizational components. The requirements and contexts for implementing the components of attracting and selecting efficient teachers include: infrastructures political, structural, human resource management, organizational reputation, recruitment system, methods of selecting and providing teachers and Belief and moral evaluation system.

Conclusion: The findings of the research assist policymakers and educational administrators in recruiting competent teachers by developing effective programs and revising the formulation of selection criteria, thereby preventing the losses and costs associated with inefficient human resource selection. these measures will enhance the quality of education and improve student performance

کلیدواژه‌ها [English]

  • Effective teacher
  • recruitment of teachers
  • selection of teachers
  • education and training

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 07 تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 27 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 28 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش: 29 اردیبهشت 1404