ارائه مدل فلات زدگی شغلی در کارکنان مدارس شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران

10.22098/ael.2025.16553.1526

چکیده

فلات‌زدگی شغلی در میان کارکنان مدرسه به رکود حرفه‌ای اشاره دارد که در آن افراد فرصت‌های محدودی را برای پیشرفت یا رشد در حرفه خود تجربه می‌کنند. این پدیده به دلیل تأثیرات قابل توجهی که بر روحیه کارکنان، رضایت شغلی و اثربخشی کلی سازمانی در محیط‌های آموزشی دارد، قابل توجه است. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای کاهش فلات‌زدگی شغلی در کارکنان مدارس شهر تهران انجام شد.

روش‌شناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد آمیخته اکتشافی و از نظر استراتژی در بخش کیفی، تحلیل مضمون و در بخش کمّی توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. در بخش کیفی، علاوه بر بررسی متون، 17 نفر به عنوان مشارکت کنندگان در پژوهش به روش هدفمند برای انجام مصاحبه نیمه‌ساختمند انتخاب شدند. در بخش کمّی، برای تعیین اثرگذاری و اثرپذیری عوامل موثر بر فلات‌زدگی شغلی، پرسشنامه مقایسات زوجی بین 35 نفر از صاحب نظران مدیریت آموزشی که به روش هدفمند انتخاب شده بودند، توزیع و داده‌های آن به وسیله تکنیک دیمتل تحلیل شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری شده از نرم‌افزارهای متلب و اکسل استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج بخش کیفی نشان داد مدل شناسایی شده شامل یازده بعد اصلی بود که عبارتند از: سیاست‌های نامناسب مدرسه و نظام آموزشی، ساختار و قوانین نامناسب، مدیریت ناکارآمد، ارزیابی نامناسب، شرایط اجتماعی و اقتصادی، مسائل مالی، ویژگی‌های فردی، تعاملات ناسالم میان همکاران، سیستم پاداش و ارتقای نامناسب، ویژگی‌های شغل و فقدان پویایی سازمانی.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A model for career plateauing among Tehran’s school staff

نویسندگان [English]

  • Nafiseh Ghasemi Zargar 1
  • parivash jafari 2
  • Nadergholi Ghorchian 3
  • Amirhossein Mohammad Davoudi 4
1 1. PhD student in Educational Management, Department of Educational Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 2. Associate Professor, Department of Higher Education Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 3. Professor, Department of Educational Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
4 4. Associate Professor, Department of Educational Management, Faculty of Humanities, Saveh Branch, Islamic Azad University, Saveh, Iran
چکیده [English]

Career plateauing among school staff refers to a professional stagnation in which individuals experience limited opportunities for advancement or growth in their careers. This phenomenon is notable due to its significant effects on employee morale, job satisfaction, and overall organizational effectiveness in educational settings. The present study aimed to provide a model for reducing career plateauing among school staff in Tehran.

This research was applied in terms of purpose, exploratory in terms of mixed approach and in terms of strategy in the qualitative part, content analysis and in the quantitative part, descriptive survey type. In the qualitative part, in addition to reviewing the texts, 17 people were selected as participants in the research by a purposeful method to conduct semi-structured interviews. In the quantitative part, to determine the effectiveness and impact of factors affecting job plateauing, a paired comparison questionnaire was distributed among 35 educational management experts who were selected by a purposeful method and its data was analyzed by the DEMATL technique. Matlab and Excel software were used to analyze the collected data. The results of the qualitative section showed that the identified model included eleven main dimensions, which are: inappropriate school policies and educational system, inappropriate structure and rules,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Career Plateauing
  • School Staff
  • DEMATEL

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 07 تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 26 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 10 خرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 12 خرداد 1404