واکاوی پیامدهای مدیریت استعداد در مدارس ایران(یک مطالعه فراترکیب)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22098/ael.2025.16550.1524

چکیده

مقدمه و هدف: مطالعه حاضر با هدف شناسایی پیامدهای مدیریت استعداد در مدارس ایران به انجام رسیده است.

روش‌شناسی پژوهش: رویکرد روش‌شناسی این مطالعه کیفی و روش پژوهش فراترکیب هفت مرحله‌ای ساندلوسکی و باروسو می‌باشد. پژوهشگران به جست‌وجوی سیستماتیک مطالعات انجام شده مرتبط با هدف پژوهش در پایگاه‌های علمی جهاد دانشگاهی، نورمگز، مگیران، پرتال جامع علوم انسانی و سیویلیکا، علم نت بین سال‌های 1403- 1395 با استفاده از کلیدواژه‌هایی چون استعداد، مدیریت استعداد، تأثیر مدیریت استعداد در مدارس، پیامدهای مدیریت استعداد در مدارس و نقش مدیریت استعداد در مدارس ایران پرداختند. در بررسی‌های اولیه، تعداد 158 منبع یافت شد که پس از طی مراحل غربال‌گری و اعتبارسنجی و بهره‌گیری از ابزار CASP در نهایت 23 مطالعه با استفاده از روش تحلیل مضمون، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. برای بررسی کیفیت یا پایایی شاخص‌ها از ضریب کاپا در نرم‌افزار SPSS بهره گرفته شد که در پژوهش حاضر برابر با 863/0 است که نشان‌دهنده پایایی مناسب شاخص‌های این پژوهش می‌باشد.

یافته‌ها: از تحلیل محتوای منابع منتخب، 181 کد اولیه برای شناسایی پیامدهای مدیریت استعداد در مدارس ایران استخراج گردید که شامل 23 مقوله فرعی بود که در قالب 5 مقوله اصلی شامل فردی، سازمانی، شغلی، آموزشی و محیطی طبقه‌بندی شدند.

بحث و نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان‌دهنده آن بود که مدیریت استعداد در مدارس ایران می‌تواند پیامدهای مثبت فراوانی در بر داشته باشد. لذا انتظار می‌رود سیاست‌گذاران و برنامه ریزان آموزش‌وپرورش اهتمام جدی به امر مدیریت استعداد در مراکز آموزشی داشته‌باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the Consequences of Talent Management in Iranian Schools (A Meta-Synthesis Study)

نویسندگان [English]

  • Jamal Haji 1
  • Parinaz Rahmani Barouji 2
1 Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran.
2 Department of Educational Management and Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

The present study was conducted to identify the consequences of talent management in Iranian schools.

research methodology: The methodological approach of this study is qualitative, and the research method follows the seven-step meta-synthesis approach of Sandelowski and Barroso. The researchers conducted a systematic search for studies related to the research objective in academic databases, including SID, Noormags, Magiran, the Comprehensive Humanities Portal, Civilica, and Elmnet, covering the years 2016 to 2024.The search was performed using keywords such as talent, talent management, the impact of talent management in schools, the consequences of talent management in schools, and the role of talent management in Iranian schools. In the initial screening, 158 sources were identified. After undergoing filtering and validation processes and utilizing the CASP tool, a total of 23 studies were ultimately analyzed using thematic analysis. To assess the quality or reliability of the indicators, the Kappa coefficient was calculated in SPSS software, yielding a value of 0.863, indicating an appropriate level of reliability for the study’s indicators.

Findings: From the content analysis of the selected sources, 181 initial codes were extracted for identify the consequences of talent management in Iranian schools and categorized into 23 subcategories, which were further classified into five main categories: Individual, Organizational, Occupational, Educational and Environmental.

Conclusion: The results of this study indicate that talent management in Iranian schools can yield numerous positive outcomes. Therefore, it is expected that policymakers and education planners will place significant emphasis on implementing talent management strategies in educational institutions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Consequences
  • Talent Management
  • Schools
  • Meta-Synthesis

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 07 تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 25 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 13 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش: 16 اسفند 1403