تاثیر آگاهی معلمان از رویکردهای ارزشیابی کیفی - توصیفی بر انگیزه تحصیلی و اضطراب یادگیری با نقش میانجی‌گری پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران/ ایران

2 کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل

3 دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل رشته روانشناسی تربیتی

10.22098/ael.2025.11775.1179

چکیده

مقدمه و هدف: یکی از مهم ترین پیامدهای متوجه نظام آموزشی استفاده از رویکرد سازنده‌گرایی با تأکید بر ارزشیابی کیفی– توصیفی آموخته‌های دانش‌آموزان ‌است. اما برخی معلمان به دلیل عدم آگاهی با این نوع ارزشیابی مخالفت می کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آگاهی معلمان از رویکردهای ارزشیابی کیفی - توصیفی بر انگیزه تحصیلی و اضطراب یادگیری با نقش میانجی‌گری پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان ششم ابتدایی انجام شد.

روش‌شناسی پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف یک پژوهش کاربردی و از لحاظ گردآوری داده‌ها، توصیفی - همبستگی است. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش‌آموزان و معلمان پایه‌ی ششم ابتدایی استان اردبیل، می‌باشد که در سال‌تحصیلی 1401-1400 مربوطه مشغول به تحصیل و کار هستند.ابزاهای اندازه گیری شامل 4پرسشنامه است که بعد از تکمیل آنها توسط معلمان و دانش آموزان جمع آوری وتجزیه وتحلیل وبعد از نمره گذاری،داده های به دست آمده نرمافزارspss باروش آماری کیفی-توصیفی واستنباطی موردتجزیه وتحلیل قرار دادیم.برای معادلات ساختاری از برنامه smartPlSاستفاده شده است.

یافته‌ها: آگاهی معلمان از رویکردهای ارزشیابی کیفی – توصیفی با میانجی‌گری پیشرفت تحصیلی 4/89 درصد از تغییرات انگیزه‌ی تحصیلی را پیش‌بینی می‌کند و تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین آگاهی معلمان از رویکردهای ارزشیابی کیفی – توصیفی با میانجی‌گری پیشرفت تحصیلی 8/89 درصد از تغییرات اضطراب یادگیری را پیش-بینی می‌کند و تأثیر منفی و معنادار دارد.

بحث و نتیجه‌گیری:آگاهی معلمان از رویکردهای ارزشیابی کیفی - توصیفی باعث بالارفتن شناخت معلم از فراگیر و ارزشیابی مناسب با خصوصیات آن می‌شود که این عمل باعث بالا رفتن اعتماد به‌نفس و انگیزه‌ی تحصیلی در دانش‌آموز می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of teachers' awareness of descriptive-qualitative evaluation approaches on academic motivation and learning anxiety with the mediating role of sixth grade students' academic progress

نویسندگان [English]

  • mohsen nobakht 1
  • Mehdi Salimi 2
  • Milad Hosseini 3
1 باهنرDepartment of Educational Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran / Iran
2 Senior expert of Ardabil Islamic Azad University
3 PhD student of Ardabil Islamic Azad University, Educational Psychology
چکیده [English]

Background and Objective: One of the most important consequences for the educational system is the use of a constructivist approach with an emphasis on qualitative-descriptive evaluation of students' learning. However, some teachers oppose this type of evaluation due to lack of awareness. The present study aimed to investigate the effect of teachers' awareness of qualitative-descriptive evaluation approaches on academic motivation and learning anxiety with the mediating role of academic achievement in sixth grade elementary school students.

research methodology: This study is applied in terms of purpose and descriptive–correlational in terms of data collection. The statistical population includes all sixth-grade students and teachers in Ardabil Province during the 2021–2022 academic year. Data were collected using four questionnaires, completed by both teachers and students. After scoring, the data were analyzed using SPSS software with qualitative–descriptive and inferential statistical methods. Structural equation modeling (SEM) was conducted using SmartPLS software.

Findings: Teachers' awareness of qualitative–descriptive assessment approaches, mediated by students' academic achievement, positively and significantly predicts 89.4% of the changes in students' academic motivation. Additionally, such awareness negatively and significantly predicts 89.8% of the changes in learning anxiety through the mediating role of academic achievement.

Discussion and Conclusion: Teachers' awareness of qualitative-descriptive evaluation approaches increases the teacher's understanding of the learner and appropriate evaluation based on his or her characteristics, which in turn increases self-confidence and academic motivation in the student.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Qualitative-descriptive evaluation
  • learning anxiety
  • educational motivation
  • academic progress

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 19 تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 17 آبان 1401
  • تاریخ بازنگری: 06 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش: 19 تیر 1404