شناسایی مولفه‌های فرهنگ یادگیری در مدارس با رویکرد کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

فرهنگ یادگیری در قرن بیست یکم به عنوان یک حلقه گمشده در سازمان‌های آموزشی می‌باشد که توجه چندانی به این متغیر مهم سازمانی در بعد آموزشی نشده است؛ لذا هدف این پژوهش شناسایی مولفه‌های فرهنگ یادگیری در مدارس از دیدگاه صاحب‌نظران بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و با رویکرد کیفی انجام شده است. گروه هدف پژوهش حاضر نیز صاحب‌نظران و متخصّصان حوزه فرهنگ یادگیری بود، که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند 17 نفر از از معلمان نمونه، مدیران نمونه، سرگروه‌های آموزشی و اساتید دانشگاه به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و با استفاده از مصاحبه نیمه-ساختاریافته‌ به مدت یک الی یک و نیم ساعت داده‌های پژوهش از آن‌ها جمع‌آوری گردید و جهت تحلیل داده‌ها از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. مجموع کدهای آزاد استخراج شده از محتوای مصاحبه‌ها 136کد بود که در 22 کد محوری طبقه‌بندی و در نهایت مولفه‌های فرهنگ یادگیری در مدارس در7 کد گزینشی شامل: رفتار آموزشی دانش آموز، معلم، محیط یادگیری، تعاملات و ارتباطات موثر، محیط یادگیری، محتوا، نظام ارزشیابی و سیستم انگیزشی دسته‌بندی شدند. نتایج بیانگر آن است که استقرار فرهنگ یادگیری در مدارس منوط به تحقق عوامل و مولفه‌های مورد مطالعه می‌باشد. و مسئولان آموزش و پرورش با نهادینه کردن فرهنگ یادگیری در مدارس گامی در جهت توسعه فرهنگ یادگیری در مدارس بردارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying culture books in schools with qualitative quality

نویسندگان [English]

  • Esmaeil Sadri Damirchi 1
  • Ali Sheykholeslami 1
  • Ali Rezaiisharif 1
  • Mohammadreza Nasiri Garmeh Cheshmeh 2
1 Professor, of Counseling, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
2 Master of Educational Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Learning culture in the 21st century is a missing link in educational organizations, and little attention has been paid to this important organizational variable in the educational dimension; therefore, the aim of this research was to identify the components of learning culture in schools from the perspective of experts. The present research was conducted with an applied purpose and a qualitative approach. The target group of the present research was also experts and specialists in the field of learning culture, who were selected as the research sample using a purposive sampling method, 17 sample teachers, sample managers, educational group heads, and university professors, and research data were collected from them using a semi-structured interview for one to one and a half hours, and open, axial, and selective coding methods were used to analyze the data. The total number of free codes extracted from the content of the interviews was 136 codes, which were classified into 22 core codes, and finally the components of learning culture in schools were classified into 7 selective codes, including: educational behavior of students, teachers, learning environment, effective interactions and communications, learning environment, content, evaluation system, and motivational system. The results indicate that the establishment of learning culture in schools depends on the realization of the factors and components under study. And education officials should take a step towards developing learning culture in schools by institutionalizing learning culture in schools.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning
  • culture
  • school
  • students
  • educational organization

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 06 مرداد 1404
  • تاریخ دریافت: 04 خرداد 1404
  • تاریخ بازنگری:
  • تاریخ پذیرش: 06 مرداد 1404