تحلیل چندسطحی تأثیر جریان‌های سیاسی بر سیاست‌های آموزشی در ایران: از اسناد بالادستی تا آرای نخبگان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه علوم سیاسی، واحد تبریز،دانشگاه ازاد اسلامی، تبریز، ایران

10.22098/ael.2025.18410.1643

چکیده

این پژوهش با هدف واکاوی عمیق تأثیر گرایش‌های سیاسی دولت‌های جمهوری اسلامی ایران بر سیاست‌گذاری در حوزه آموزش و پرورش انجام شده است. برای دستیابی به این هدف، از یک طرح پژوهشی ترکیبی چندمرحله‌ای (کیفی-کیفی-کیفی-کمی) بهره گرفته شده که شامل تحلیل اسنادی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش، سنتزپژوهی نظام‌مند پژوهش‌های داخلی چهار دهه گذشته، تحلیل محتوای کیفی دیدگاه‌های متخصصان و در نهایت اعتبارسنجی کمی یافته‌ها با تکنیک دلفی است. این رویکرد جامع، امکان کشف لایه‌های پنهان و ابعاد پیچیده این تأثیرگذاری را از مجرای بررسی اسناد، پیشینه پژوهشی و نظرات خبرگان فراهم می‌آورد.

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که تغییر دولت‎ها با گرایش‌های سیاسی مختلف، به صورت مستقیم و غیرمستقیم، محتوای سیاست‌ها، جهت‌گیری‌های کلان، تخصیص منابع و اولویت‌های اجرایی در نظام آموزش و پرورش را دستخوش تحول کرده است. این تأثیرات در ابعادی همچون برنامه‌های درسی، مدیریت منابع انسانی، بودجه‌ریزی و روابط خارجی آموزش و پرورش تجلی یافته که در مرحله کمّی و از طریق نظر سنجی از صاحب‌نظران، اعتبار و میزان اهمیت هر یک از این ابعاد مورد تأیید و رتبه‌بندی نهایی قرار گرفته است. خروجی این پژوهش ارائه مدلی بومی برای درک پویایی‌های سیاسی مؤثر بر آموزش و پرورش ایران است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Multilevel Analysis of the Impact of Political Currents on Educational Policies in Iran: From Top-Level Documents to Elite Opinions

نویسندگان [English]

  • Shahab Ahmadi Norouz Abad
  • Ehsan shakeri
  • sadegh maleki
Department of political science, Ta. C., Islamic Azad University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

This research aims to deeply analyze the impact of the political tendencies of the governments of the Islamic Republic of Iran on policymaking in the field of education. To achieve this goal, a multi-stage mixed research design (qualitative-qualitative-qualitative-quantitative) was used, which includes documentary analysis of the approvals of the Supreme Council of the Cultural Revolution and the Supreme Council of Education, a systematic synthesis of domestic research over the past four decades, qualitative content analysis of experts' perspectives, and finally quantitative validation of the findings using the Delphi technique. This comprehensive approach allows for the discovery of hidden layers and complex dimensions of this impact through the examination of documents, research background, and expert opinions.

The findings of this study show that the change of governments with different political tendencies has directly and indirectly transformed the content of policies, macro-directions, resource allocation and executive priorities in the education system. These effects have been manifested in dimensions such as curricula, human resource management, budgeting and external relations of education, which have been confirmed and finally ranked in the quantitative stage and through a survey of experts, the validity and importance of each of these dimensions have been confirmed and ranked. The output of this study is to present a local model for understanding the political dynamics affecting education in Iran

کلیدواژه‌ها [English]

  • Political tendencies
  • educational policy-making
  • Iranian education
  • documentary analysis

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 21 مهر 1404
  • تاریخ دریافت: 31 شهریور 1404
  • تاریخ بازنگری: 21 مهر 1404
  • تاریخ پذیرش: 08 مهر 1404